E de okay att köpa en kortare airbrush slang och koppla den på 1/2 slangen? Eller måste slangen ha samma diameter hela vägen?
 
Flödesmässigt ska du ha grov slang så långt som möjligt sen en tunnare på slutet om du vill det. Har du tunn slang för lång sträcka får du tryckfall som kan förstöra. Trycket när du trycker på avtryckaren kommer precis i början vara som kompressorn ger och sen sjunka till ett konstant tryck som beror på slanglängd och diameter. Ju längre slang och tunnare slang desto högre tryckfall och alltså större skillnad på trycket.

Exakt hur lång och hur tunn slang som är för långt och tunnt för just din "last" är svårt att säga utan är enklast att prova sig fram till om man inte har bra uppgifter från tillverkaren av sprutan, vilket inte brukar finnas.

Jag skulle föreslå att du kör med din nuvarande slang och eventuellt en tunn så kort slang som möjligt på slutet o provar. Se om du har konstant flöde när du trycker av.
 
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
Inte svar på någon fråga men du behöver en tryckregulator för 10 bar från kompressorn är för högt tryck i sprutan.

Protte
 
prototypen prototypen skrev:
Inte svar på någon fråga men du behöver en tryckregulator för 10 bar från kompressorn är för högt tryck i sprutan.

Protte
Finns väl redan på? Är den röda ratten vid manometern på utgående koppling.
 
Till en airbrush, som oftast jobbar med ganska låga tryck ska du ha en extra tryckregulator så nära "sprutan" som möjligt, annars kommer du att få tryckvariationer i "sprutet", när du trycker på "avtryckaren".
 
Och! Glöm inte att GÖRA REN sprutan efteråt. Det ska vara absolut DAMMFRITT när du håller på. En kolfiltermask är inte heller fel, även om en friskluftsmask är bättre. Och håll inte på ute.
 
Behöver jag alltså köpa en tryckregulator som jag sätter på slangen precis innan den går över till airbrush slangen? Jag har 2 st 1/2" 10 m slangar, min tanke var att använda en av dem och koppla på en airbrush slang. Behöver jag ytterigare en tryckregulator för detta direkt på slangen?

Angående att göra rent airbrushen så hittade jag denna video :


Dock inte helt säker på vad lacquer thinner är?

Tanken är nu att köpa följande :

Biltema Airbrush 299 kr
Jula Vatten/smutsavskiljare 249 kr, vad jag förstår måste jag även ha en förlägning till denna för att den ska passa min maskin.
Jula Airbrush slang 1,8 m 49,95 kr

Behöver även en övergång från airbrush slangen till min 1/2" snabbfäste slang. Förslag?
 
S snowjim skrev:
Behöver jag alltså köpa en tryckregulator som jag sätter på slangen precis innan den går över till airbrush slangen? Jag har 2 st 1/2" 10 m slangar, min tanke var att använda en av dem och koppla på en airbrush slang. Behöver jag ytterigare en tryckregulator för detta direkt på slangen?

Angående att göra rent airbrushen så hittade jag denna video :

[media]
Dock inte helt säker på vad lacquer thinner är?

Tanken är nu att köpa följande :

Biltema Airbrush 299 kr
Jula Vatten/smutsavskiljare 249 kr, vad jag förstår måste jag även ha en förlägning till denna för att den ska passa min maskin.
Jula Airbrush slang 1,8 m 49,95 kr

Behöver även en övergång från airbrush slangen till min 1/2" snabbfäste slang. Förslag?
Thinner (förtunning) kan vara i princip vad som helst, det beror på vilken färgtyp du använder, det står på färgburkarna. Vad beträffar tryckreducering, är det bra att ha den nära så att du kommer åt att ändra snabbt. Det finns ju också reduceringar hopbyggda med vattenavskiljare och med manometrar.
 
V vedklyv skrev:
Thinner (förtunning) kan vara i princip vad som helst, det beror på vilken färgtyp du använder, det står på färgburkarna. Vad beträffar tryckreducering, är det bra att ha den nära så att du kommer åt att ändra snabbt. Det finns ju också reduceringar hopbyggda med vattenavskiljare och med manometrar.
Rengöring
hmm okay, så Thinner är inte en bestämd uppsättning kemikalier? Borde inte denna fungera Biltema förtunning? Eller är lacknafta eller något annat starkare en bättre väg att gå?

Jag kommer använda samma typ av färg som i videon, d.v.s akrylfärg som torkar relativt snabbt.

Avskiljare och Lufttryck
Avskiljaren borde jag väl montera direkt på kompressorn? Det där med reduseringsventil för står jag inte riktigt, varför skulle jag behöva ändra den flera gånger på kort tid? Är det inte en fast tryck airbrushen kräver? Om inte kanske man får köpa något liknande detta och ha det hängande mellan den grova och airbrush slangen?

Adapter
Hur kan det vara att airbrushslangen har gänger? Antar att jag behöver sätta på någon typ av övergång OCH snabbkopplingar här?
 
Du vill ha så högt tryck som möjligt, så långt du bara kan i slangen, därför en extra regulator rekommenderas.

Ang gänga i airbrushen, det är för att kunna välja om du vill ha snabbkontakt eller slangnippel och fast slang närmast. Jag skulle gå på en kort och mjuk slang som sitter "permanent" sista biten, blir lite smidigare att använda då! Sen en snabbkontakt i andra änden.
 
Okay, så om jag köper en tryckregulator med filter, Monterar på snabbkopplingar på den och sen sätter den mellan airbrushslangen och mina vanliga 1/2 slang så kan det lösa ev problem? Problemet är såklart att tryckregulatorn kommer hänga löst på slangen så den riskerar ta lite stryk, sen vet jag inte om den måste sitta upprätt för att fungera som den ska?
 
Avfuktaren BÖR sitta upprätt så vattnet hamnar i botten.
Lacknafta är nog inte rätt att rengöra med, det är nog tinnerbaserade färger du kommer att använda.
Protte
 
  • Gilla
snowjim
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.