Det är lite som när man klagar på dagens curlande föräldrar. När jaaaag va liten så hade man minsann inte cykelhjälm, vaccin mot mässlingen o petskydd i uttagen o jag har ju klarat mig hur fint som helst!

(jo, men de som dog har ju svårt att delta i debatten idag...)

Likaså de mängder av hus som byggdes lite sämre, de finns inte kvar idag.
 
phyx phyx skrev:
Helt sjukt. Avståndet mellan ådrorna i reglar man köper idag är säkert tre gånger så stort. Såhär såg det ut i de brädor vi sågade ut från en vägg.

[bild]
Moderna reglar är i gran. Äldre ofta i furu. Det gör en hel del skillnad
 
  • Gilla
phyx
  • Laddar…
O OkunnigTekniker skrev:
Hej,

Kanske fel forumdel och beklagar i så fall detta. Möjligtvis lite missvisande rubrik också, men jag ska berätta bakgrunden till den.

Vi har nyligen tittat på olika hus från 70-talet men efter att ha läst flera skräckexempel på forumet om mögel, fukt, lukter som _vägrar_ att försvinna trots ombyggnationer för närmare miljonen, sanering av olika slag, ozonbehandlingar etc. _plus_ att vi själva lyckats missa att sätta oss i skiten med ett hus som eventuellt hade blivit en fullkomligt enorm huvudvärk (tack och lov), så undrar jag vilka årtal på hus man ska titta på som är "säkrast" ?

Vad jag menar som "säkrast" är väl mest konstruktions/grundmässigt. Jag är medveten om att alla årtionden har sina barnsjukdomar, men vad jag läst mig till är hus från 60-70-talen i särklass de sämsta. Om man bortser från nybygge, då det 1) inte passar vår budget och 2) inte byggs i den utsträckningen där vi bor, vilka hus ska man titta på där man med säkerhet kan säga ungefär "huset är inte nytt, men det har en bra konstruktion som inte plågas av 60-70-talets barnsjukdomar, och de barnsjukdomar som årtiondet på huset i fråga har är inte lika mardrömslika som 70-talets".

Finns det något sådant årtionde, eller ska vi rent krasst försöka hitta "det bästa nyaste huset som passar vår budget" ?

Är 80-talet bättre? 90-talet? 2000-talet? Eller ska man gå bakåt, till 50-talet? 40-talet?

Tack på förhand!
Vi läser just nu förvaltning och ombyggnad och en del i denna kurs är just frekventa fel i byggnader från olika årtionden. 60-70-tal som du skriver om har en springande akilleshäl, platta på mark. Under den här perioden isolerades inte betongen och även om du dränerar som en galning kommer syllen, den regel som ligger längs plattans ytterkant och ytterväggarna är byggda på, att bli väldigt sval vintertid. Det i kombination med all fuktvandring som ofelbart kommer uppstå i de nedre regionerna kan väldigt lätt ge problem med att syllen ruttnar.
Sedan är givetvis våtrummen mer eller mindre utdömda. De PVC-rör som användes i avloppet börjar bli spröda då mjukgöraren nu lakats ur. Ja, har huset flacka tak är det en risk.
Men med det sagt finns det massor av bra hus från den perioden med, men se till att undersöka syll och platta. Har man ordentlig otur är golvet ovanpå plattan uppstolpat, det ger problem, nästan ofelbart.

Hus från förra sekelskiftet är ofta välbyggda utifrån den tidens krav. Men vi har ju ändrat våra hygienvanor rätt ordentligt, så det kan mycket väl bli problem även i gamla hus. Den ofta avoga inställningen till ångspärr i väggar får inte hindra de som renoverar sina hus från att ändå få in en ordentlig ångbroms om de här gamla husen inte ska få stora problem.
Likaså är våra behov av värme, el och ventilation helt annorlunda nu. Värt att kika på.
Stenhus från perioden hade inte sällan burspråk och balkonger. Dessa var utkragade på stålbalkar som gick inifrån värmen i huset och ut. I zonen där temperaturen ofta ligger runt daggpunkten har dessa balkar ofta rostskador, viktigt att kolla upp.

Hus med källare, där källaren inte har inretts och väggarna inte målats med tät färg eller tapetserats eller något liknande, har ofta lite mindre problem. Är källaren isolerad utvändigt och dessutom dränerad på riktigt, då är det ett bra tecken.

Ja, blev kanske lite långt, men jag sitter och repeterar inför tentan om en vecka =)
 
  • Gilla
TCG och 12 till
  • Laddar…
JA”Snabbe” Jonas ”Snabbe” Andersson skrev:
Intressant fråga slm inte har något enkelt svar. Troligtvis är de bästa husen byggda på 17-1800-talet, om de fortfarande står kvar beror det väl på en stabil konstruktion.
Vårt kära hus byggdes 1809 och mår fortfarande bra, något golv lutar väl, men det har jag inga problem med.
 
  • Gilla
claym
  • Laddar…
Man brukar säga att det byggdes skit förr och det byggs skit nu också. Det flesta gamla hus förtvinade när de stod tomma eller pga av totalt bristande underhåll. Det skall bli intressant hur många av dagens hus som klarar sig när underhållet brister o plastfärgen släpper :)
Masonit, plastfärg, klickgolv, papperspanel om hundra år...
 
  • Gilla
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
Om hundra år kommer det troligtvis att gå att köpa laminatgolv, spånskivor, wellpappfyllda dörrar, köksluckor i MDF och plastfärg till höga priser i byggnadsvårdsbutiker.
 
  • Gilla
  • Haha
tobbbias och 3 till
  • Laddar…
Det finns en gammal dokumentär som heter "man tager vad man haver och bygger ett hus". Det betyder helt enkelt att alla hade inte råd att bygga "bra" hus förut, det blev som det blev ibland.
 
B
nöjd med vårt som är byggt 1988, det är c-c 60 på allt, enkelt, trähus, 27cm isolering i väggarna, energisnålt.

Krypgrund, men har inte haft några problem med den än.. och det är nog i många fall lite överdrivet, lätt att fixa med då det går komma åt under.

grannens är byggt 84, och det är betydligt tunnare väggar...

så jag skulle nog påstå senare delen av 80-talet och framåt.. ;)
 
D Djurmo skrev:
Vi läser just nu förvaltning och ombyggnad och en del i denna kurs är just frekventa fel i byggnader från olika årtionden. 60-70-tal som du skriver om har en springande akilleshäl, platta på mark. Under den här perioden isolerades inte betongen och även om du dränerar som en galning kommer syllen, den regel som ligger längs plattans ytterkant och ytterväggarna är byggda på, att bli väldigt sval vintertid. Det i kombination med all fuktvandring som ofelbart kommer uppstå i de nedre regionerna kan väldigt lätt ge problem med att syllen ruttnar.
Sedan är givetvis våtrummen mer eller mindre utdömda. De PVC-rör som användes i avloppet börjar bli spröda då mjukgöraren nu lakats ur. Ja, har huset flacka tak är det en risk.
Men med det sagt finns det massor av bra hus från den perioden med, men se till att undersöka syll och platta. Har man ordentlig otur är golvet ovanpå plattan uppstolpat, det ger problem, nästan ofelbart.

Hus från förra sekelskiftet är ofta välbyggda utifrån den tidens krav. Men vi har ju ändrat våra hygienvanor rätt ordentligt, så det kan mycket väl bli problem även i gamla hus. Den ofta avoga inställningen till ångspärr i väggar får inte hindra de som renoverar sina hus från att ändå få in en ordentlig ångbroms om de här gamla husen inte ska få stora problem.
Likaså är våra behov av värme, el och ventilation helt annorlunda nu. Värt att kika på.
Stenhus från perioden hade inte sällan burspråk och balkonger. Dessa var utkragade på stålbalkar som gick inifrån värmen i huset och ut. I zonen där temperaturen ofta ligger runt daggpunkten har dessa balkar ofta rostskador, viktigt att kolla upp.

Hus med källare, där källaren inte har inretts och väggarna inte målats med tät färg eller tapetserats eller något liknande, har ofta lite mindre problem. Är källaren isolerad utvändigt och dessutom dränerad på riktigt, då är det ett bra tecken.

Ja, blev kanske lite långt, men jag sitter och repeterar inför tentan om en vecka =)
D Djurmo skrev:
Vi läser just nu förvaltning och ombyggnad och en del i denna kurs är just frekventa fel i byggnader från olika årtionden. 60-70-tal som du skriver om har en springande akilleshäl, platta på mark. Under den här perioden isolerades inte betongen och även om du dränerar som en galning kommer syllen, den regel som ligger längs plattans ytterkant och ytterväggarna är byggda på, att bli väldigt sval vintertid. Det i kombination med all fuktvandring som ofelbart kommer uppstå i de nedre regionerna kan väldigt lätt ge problem med att syllen ruttnar.
Sedan är givetvis våtrummen mer eller mindre utdömda. De PVC-rör som användes i avloppet börjar bli spröda då mjukgöraren nu lakats ur. Ja, har huset flacka tak är det en risk.
Men med det sagt finns det massor av bra hus från den perioden med, men se till att undersöka syll och platta. Har man ordentlig otur är golvet ovanpå plattan uppstolpat, det ger problem, nästan ofelbart.

Hus från förra sekelskiftet är ofta välbyggda utifrån den tidens krav. Men vi har ju ändrat våra hygienvanor rätt ordentligt, så det kan mycket väl bli problem även i gamla hus. Den ofta avoga inställningen till ångspärr i väggar får inte hindra de som renoverar sina hus från att ändå få in en ordentlig ångbroms om de här gamla husen inte ska få stora problem.
Likaså är våra behov av värme, el och ventilation helt annorlunda nu. Värt att kika på.
Stenhus från perioden hade inte sällan burspråk och balkonger. Dessa var utkragade på stålbalkar som gick inifrån värmen i huset och ut. I zonen där temperaturen ofta ligger runt daggpunkten har dessa balkar ofta rostskador, viktigt att kolla upp.

Hus med källare, där källaren inte har inretts och väggarna inte målats med tät färg eller tapetserats eller något liknande, har ofta lite mindre problem. Är källaren isolerad utvändigt och dessutom dränerad på riktigt, då är det ett bra tecken.

Ja, blev kanske lite långt, men jag sitter och repeterar inför tentan om en vecka =)
Bra skrivet! men du glöm inte bort den ökända krypgrunden (till tentan) som många med mig lever med
(jag bor i Hsb brf byggt 70 med mångåriga fukt/mögelproblem i bostaden pga fukt ifrån krypgrunden ,krypgrund som Brf ej åtgärdat, inte ens dränerat!)
Jag har över 20 års erfarenhet av detta med fukt och mögelskador i min bostad inklusive barn som behövt opereras i andningsvägarna inklusive miljödomstolar x flera inklusive riktigt mycket fulspel från Hsb Brf(som är stora och som många bockar o bugar för) fulspel som sträcker sig ända upp och styr domstol mm mm

Hoppas din tenta leder kommer att leda till fler sunda bostäder!

Lycka till på tentan!
 
B brfbo skrev:
Bra skrivet! men du glöm inte bort den ökända krypgrunden (till tentan) som många med mig lever med
(jag bor i Hsb brf byggt 70 med mångåriga fukt/mögelproblem i bostaden pga fukt ifrån krypgrunden ,krypgrund som Brf ej åtgärdat, inte ens dränerat!)
Jag har över 20 års erfarenhet av detta med fukt och mögelskador i min bostad inklusive barn som behövt opereras i andningsvägarna inklusive miljödomstolar x flera inklusive riktigt mycket fulspel från Hsb Brf(som är stora och som många bockar o bugar för) fulspel som sträcker sig ända upp och styr domstol mm mm

Hoppas din tenta leder kommer att leda till fler sunda bostäder!
Trist att leva med icke åtgärdade fuktskador!
Nej, riskkonstruktionen krypgrund får vi veta massor om, nästan ingen skulle nog bygga permanentboende med krypgrund på det gamla viset idag. Däremot kan man göra krypgrunder väldigt säkra. Även befintliga kan åtgärdas. Isolerar man och tätar ner mot marken, isolerar och dränerar grundmuren då är problemen för det mesta borta. Är problemen riktigt stora kan man täta grunden helt efter att man isolerat och då sätta in avfuktare.
Bor själv i hus med krypgrund. Kikar till den då och då, men det mesta tyder på att just här är problemen mycket små. Gissningsvis var min taktik att vara lite "dumsnål" när jag isolerade bottenbjälklaget en hit, i kombination med golvvärme så får bjälklaget tillräckligt med tillskottsvärme för att hålla grunden torr nog. Det är ofta just det som är problemet, att undersidan av huset är för kall och man släpper in vårvarm luft som kondenserar där. Ventilerna ska vara vidöppna höst och vinter, men på vårkanten måste man stänga till.

Lycka till på tentan!
 
Byurn Byurn skrev:
Moderna reglar är i gran. Äldre ofta i furu. Det gör en hel del skillnad
Sen är det ju skillnad på virke & virke också. Kika på detta exempel från mitt fasadvirke. Överst en ytterpanel från byggmax, under norrlandsgran...

Staplar av nytt fasadvirke märkt "300 cm" med en skruv i toppen, jämförande olika kvaliteter av trä, mot blå himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Mvh Andreas
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Mycket bra årtal! Antingen högproduktivt eller ett år utan måndagar då det finns så många hus från det året. ;)
Ja, eller så är det så enkelt som att fastighetsregistreringen inleddes 1909, vilket innebar att många villor som inte byggdes 1909 utan tidigare fick det årtalet som byggnadsår.
 
  • Gilla
tobbbias och 3 till
  • Laddar…
Nä, jag tror nog mer på det där med måndagar.
 
  • Gilla
Enolf och 4 till
  • Laddar…
Mikael_L
B brfbo skrev:
Bra skrivet! men du glöm inte bort den ökända krypgrunden (till tentan) som många med mig lever med
Och den där ökända krypgrunden ska man väl även tänka på när man hyllar gamla hus, ty krypgrunden är faktiskt en förbättrad torpargrund, torpargrund (grundmur) som väldigt många hus från tidigt 1900-tal och tidigare har.
Dvs potenta mögelbomber alla.

Men ärligt talat, de gamla husen som fortfarande står kvar och mår prima, gör ju det för att de är byggda på bra och torr mark, krypgrunder skulle fungera minst lika bra där.

Alla de hus som byggdes på dålig mark är rivna sedan länge, och alla som bott där har fått astma.
Men det var öht inget större problem fram till typ 50-60-talet, då en explosion utav egnahemsbyggande skedde parat med tydligare urbanisering, den bra marken tog helt enkelt slut.
Man började plötsligt bygga på gammal åkermark och fyllde upp gamla surhål lite för att bygga på, och sen fick vi de hus vi förtjänade.
 
  • Gilla
GoC och 3 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
krypgrunden är faktiskt en förbättrad torpargrund
Nja, jag skulle snarare säga att krypgrunden är en försämrad torpargrund. Många gamla hus som har haft en fungerande torpargrund i många decennier har oftast per automatik fått en icke-fungerande krypgrund i och med att man har slutat hålla murstocken varm året om och tilläggsisolerat golven.
 
  • Gilla
Enolf och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.