Har parkettgolv i vårt nyinköpta hus (vardagsrummet). Golvet är inte slitet, men det är stor nyansskillnad där det legat mattor (mkt mörkare) än övriga ytor. Finns det några alternativ förutom att byta golv eller slipa golvet?

Har ingen bra bild där man ser färgskillnaden, på denna bild ser man lite iaf. Mörkt parti vid soffan och ljusare vid slutet av mattan. Föredrar om hela golvet hade varit i den mörkare nyansen.

Parkettkolv i vardagsrum med synlig nyansskillnad där matta legat, delvis under soffbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
JohanFredrik
  • Laddar…
Tid och tand fixar färgskillnaden, typ 6-12 månader så ser du det inte sen.
 
Är detta vanligt förekommamde vid vissa typer av behandlade parkettgolv? Har aldrig sett så stor färgskillnad på andra golv som varit minst lika gamla och där mattor och soffor stått på samma plats minst 10-15 år.

Är det verkligen troligt att de mörka partierna skulle smälta in redan efter 6-12 månader?
 
När vi köpte vårt hur var det 9 år gammalt. I vardagsrummet med ekparkett var det tydliga märken där mattorna hade legat. I vårt fall försvann de rätt fort, kommer dock inte ihåg exakt hur fort men inom ett år har jag för mig, max två.
 
Här stod en vägg 12 månader sen. Golvet är Barlinek ek från 2005.
Vänstra kanten har nästan raderats, det är en del kvar på hö sidan men den var också mer utsatt för direkt solljus. Klart att den syns om jag tittar men skiftningarna upplevs inte lika kraftigt i verkligheten som bilden framhäver.
Du borde dessutom få ett mindre problem med utjämning då en matta inte täcker golvet på exakt samma ställe såsom en vägg gör.
 
  • Ekparkettgolv med synlig skiftning där en vägg stått, ljusare på vänster, mörkare höger.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.