Köpt hus och funderar lite kring uppvärmningen och hoppas på lite tips på hur jag bäst trimmar in det och får koll på mina kostnader för värmen.

1 plans med källare från 70, tidigare bott ett äldre par här som enligt de själva inte använt källaren nämnvärt senaste åren (= ingen värme alls och alla ventiler i hela källaren var stängda), men de har haft väldigt varmt uppe enligt dem själva. Enligt uppgift en elförbrukning på 21000 kWh per år och man får väl anta att de varit sparsamma med elen och de hade inte diskmaskin m.m. så jag skulle väl uppskatta att de legat på runt 300 kWh / mån utöver värmen vilket ger i runda slängar 17000 kWh för värme per år.

Har LLVP på övervåningen och vattenburet radiatorsystem i hela huset med elpanna, inga termostater utan endast handvred. Öppen trapp ner till källaren med gillestuga först. Där finns en kamin som jag hittills har eldat i för att gå från 18 till 20 grader under dagarna när jag sitter där och jobbar (har kontor där). Övriga källaren är tvättstuga, badrum och förråd och dit har jag dörrarna stängda just nu för jag har inte börjat kika på elementen där, är rätt kallt ca 16-17 grader där nu skulle gärna ha upp tvättstugan och intilliggande toalett till 18-19 grader. Förråden kan gärna vara svala dock.

Har kollat lite på elpannan och har en framledning på ca 24 grader nu, elementen är på max i gillestugan och det ger runt 17-18 grader. Enligt manualen ska man ligga 2-3 grader över det man vill ha i rumstemperatur men det verkar inte riktigt stämma i mitt fall för källaren.

Kan ni ge något råd på hur ni skulle ha gjort för att trimma in värmen? Vart ska jag börja? Borde jag kontrollera något annat angående panna/element osv innan jag börjar ratta på inställningarna? Hur ska jag tänka kring ventilerna i källaren på vintern? Har inte några ventiler alls på ovanvåningen förutom i badrum och ett förråd (fd. badrum).

Och innan någon säger att jag ska byta ut pannan, det har jag redan funderat på och antagligen kommer det även att bli så men jag vill kunna räkna på min faktiska förbrukning först för att hitta det alternativ som passar oss bäst. Även om det kan bli lite dyrt i vinter så vill jag inte hasta fram något ogenomtänkt och det finns annat på huset som också behöver göras.
 
Åsa Lund
Har du någon givare utomhus?
Finns det någon koppling mellan temperatur ute och framledningstemperatur?
24 grader låter för lite tycker jag
 
Ja det finns en givare utomhus. Man ställer först in ett program beroende på lite vart man bor i landet, den har jag låtit stå som den är och vad jag läst mig till så är det rätt. Har inte varit så kallt ute än heller men ja jag håller med det låter kanske lite lågt. Man kan ändra med en finjustering också. Om den står i "nolläge" så är det 20 grader i framledningstemperatur.
 
Såhär ser pannan ut. Nu är tempen lägre för jag testade lite saker igår.

Men den står i läge "C" och då bör ju om jag fattar diagrammet rätt temperaturen till radiatorer liggar på runt 35 grader med en utetemperatur på ca 5 grader som det är nu. Kan det vara så att givaren inte fungerar riktigt som den ska? Jag har märkt att den har justerat temperaturen en aning när det vart lite kallare, så helt död kan den inte vara. Kan jag kontrollera det på något vis, mäta upp det?

Eller ska jag använda finjusteringen för att få det rätt?
 
  • Värmepannan CTC Electronic med inställningar, diagram över temperatur till radiatorer baserat på utetemperatur och olika justeringsknoppar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
S
Sannolikt korrosion och dålig kontakt i utegivarens kopplingsplint.
Putsa av kablarnas och plintens kontaktytor och smörj in dom med vaselin.
 
  • Gilla
Viktor_F och 1 till
  • Laddar…
S Stegatorparn skrev:
Sannolikt korrosion och dålig kontakt i utegivarens kopplingsplint.
Putsa av kablarnas och plintens kontaktytor och smörj in dom med vaselin.
Kanon kikar på det imorgon!
 
Ser fint ut och mätte givaren nere från pannan och den visade 275 ohm vilket ska motsvara +9 som vi har ute i detta nu. Enligt diagrammet borde vattentemp då ligga på ca 26 grader men håller sig på 20.

Fler tips? :thinking:
 
S
Kontrollmätt framledningsgivaren?
 
J jimbomas skrev:
Men den står i läge "C"
Är du säker på att den står i läge C? Det verkar saknas en ratt med indikator, men du kanske har vridit och känt att den står på ca läge C?

Som tidigare nämnts, kolla framledningsgivaren också. Nästa steg är att säkerställa att du har cirkulation (annars säger tempersturavläsningen inget), samt att shuntmotorn fungerar (jag antar att det sitter en sådan inne i pannan?)
 
S
Kurvinställningen är steglös och vid närmare betraktande verkar pilen peka mer åt kurva B.
Testa att justera upp kurvan tills du får den rumstemperatur du önskar.
 
S Stegatorparn skrev:
vid närmare betraktande verkar pilen peka mer åt kurva B.
Jag tycker det mer ser ut som ett spår i vredet, vilket inte nödvändigtvis måste sammanfalla med en tänkt pil.

Jag hade vridit till båda ändlägena för att få en känsla av hur skalan och spåret relaterar till varandra. Sen ställt den på tex C och sett om det blev lagom (och om termometern flyttar på sig).
 
S Stegatorparn skrev:
Kontrollmätt framledningsgivaren?
2,3 kohm så det motsvarar +20 som termometern också visar, rätt eller fel? :)

V Viktor_F skrev:
Är du säker på att den står i läge C? Det verkar saknas en ratt med indikator, men du kanske har vridit och känt att den står på ca läge C?

Som tidigare nämnts, kolla framledningsgivaren också. Nästa steg är att säkerställa att du har cirkulation (annars säger tempersturavläsningen inget), samt att shuntmotorn fungerar (jag antar att det sitter en sådan inne i pannan?)
Ja det ser ut som både B och C, är ett litet streck precis under C som också rör sig när man vrider på den, kan såklart testa om det är det som är boven.
Reglage för programval på värmesystem med inställningar mellan A och E, pil indikerar position mellan B och C.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Cirkulation har jag, vad jag kan höra i alla fall. Hur kollar man shuntmotor? Vet inte ens vad det är... Det jag testat är att vrida på finjusteringen och då får jag upp temperaturen motsvarande det jag väljer, men den verkar inte justera så mycket som den borde med utomhustemperaturen.

S Stegatorparn skrev:
Kurvinställningen är steglös och vid närmare betraktande verkar pilen peka mer åt kurva B.
Testa att justera upp kurvan tills du får den rumstemperatur du önskar.
Se bild ovan, men det kanske är som ni säger att den står på B, trots det lilla strecket som jag trodde indikerar C?
 
J jimbomas skrev:
Se bild ovan, men det kanske är som ni säger att den står på B, trots det lilla strecket som jag trodde indikerar C?
Testa att vrid så långt det går åt ena hållet, tex motsols. Se då vad som pekar på ”A”, alternativt rita ett rött streck på skivan som pekar på ”A”. Vrid sedan så att det röda pekar på tex C.
 
S
Ok, då är det strecket som gäller. Trodde fört att det var något ritat med blyerts.

I den manual jag har skall framledningsgivaren mäta 2,8 kohm vid +20°.
Helt rätt att parallellförskjuta kurvan med finjustering som ändrar framledningstemperaturen med indexerade grader.
 
V Viktor_F skrev:
Testa att vrid så långt det går åt ena hållet, tex motsols. Se då vad som pekar på ”A”, alternativt rita ett rött streck på skivan som pekar på ”A”. Vrid sedan så att det röda pekar på tex C.
Jepp, det är det lilla otydliga strecket som visar program, längst motsols står den på A. Vred upp den till D nu så får vi se om det gör någon skillnad. Tycker den har vart snabb innan på att öka värmen när jag testat med finjusteringen, men nu hände inget. Men jag låter den vara ett tag så får vi se vad som sker.

S Stegatorparn skrev:
Ok, då är det strecket som gäller. Trodde fört att det var något ritat med blyerts.

I den manual jag har skall framledningsgivaren mäta 2,8 kohm vid +20°.
Helt rätt att parallellförskjuta kurvan med finjustering som ändrar framledningstemperaturen med indexerade grader.
Kan hända att min mätare inte är helt 100% heller, var lite svårt att få riktig kontakt (har inte några klämmor). Provar ovanstående och fungerar inte det får jag låna en annan mätare imorgon och se om jag kan få en bättre kontroll. Men helt åt helsike verkar det ju inte vara i alla fall.

Annars kanske jag helt enkelt får använda finjusteringen och se vad som händer när det blir kallare. Finns någon formel för vilken framledningstemperatur jag bör ha vid t.ex. 0 grader utomhus och 20 grader i rummet? Det är i källaren om det påverkar något, på ovanvåningen har vi luftvärmepump.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.