Vi är på väg att skriva kontrakt med en byggfirma som förmedlar såväl tomt som hus (älvsbyhus ingår i det priset, vill man ha ett annat så ökar priset). Tomten ligger i en kommun två mil utanför Sthlm city. Priset är 2,4 milj och då ingår alltså 1½-plans hus (oinredd övervån.), tomt, grundarbeten, besiktningar. Det jag tycker är väldigt dyrt är kostnaden för grunden (ev. sprängning, trädfällning, bortforsling etc.) Det tar de ca 500.000 för, enligt företagets prislista.
Finns det någon som har byggt på det här viset ? Går det att pruta ? Från vad ska man isåfall försöka pruta ?
Vore kul att höra andras erfarenheter!
 
Det är nog svårt att pruta. Med det läget borde det finnas tillräckligt med intresserade köpare för att byggfirman ska få så mycket pengar som de begär.

Vad det gäller kostnaden för grunden är det svårt att säga om den är rimlig eller ej. Det beror främst på hur mycket sprängning det är frågan om.

 
Skulle tro att du tjänar en del på att fälla träden själv, det är ju roligt ;D
Det tråkiga är att ta hand om riset så det kan du ju låta dom göra, eller bränna upp det nu när det börjar bli blött i naturen!
 
Vi har nyligen byggt Älvsbyhus i Stockholmsområdet och betalat ett fast pris för markarbetena. Det var dyrt, men i gengäld tillkommer inga ytterligare kostnader om det upptäcks att man måste tex spränga eller påla. Vi såg det som en försäkring.
Dessutom var det väldans bekvämt att bara luta sig tillbaka och låta någon annan sköta grovjobbet. ;D
 
Nu vet jag inte var du ska bygga, men jag tycker att totalpriset låter väldigt bra! Vi ska också bygga ca 2 mil från Sthlm (söderut... och jag vet att älvsbyhus säljer i samma område - så kanske ska vi bli grannar? :) ) och vår prislapp var 3 milj före tillval. Då skrev vi kontrakt för snart ett år sedan och priserna har ju gått upp sedan dess.
 
hoppas det inte är APF Fastighetscenter AB.........
Bygg inte med dom
 
Jo skrev:
Nu vet jag inte var du ska bygga, men jag tycker att totalpriset låter väldigt bra! Vi ska också bygga ca 2 mil från Sthlm (söderut... och jag vet att älvsbyhus säljer i samma område - så kanske ska vi bli grannar?  :) ) och vår prislapp var 3 milj före tillval. Då skrev vi kontrakt för snart ett år sedan och priserna har ju gått upp sedan dess.
Ja kanske blir vi grannar, ska också bygga söder om Sthlm. Totalpriset i och för sig stannar inte på 2,4...vi måste ju ha garage, inreda övervåning och tillval har vi inte ens tittat på än så länge...
 
grodan skrev:
hoppas det inte är APF Fastighetscenter AB.........
Bygg inte med dom
Va!!! Berätta....
 
Vi köpte vårat älvsbyhus av dom och det har bara varit krångel.man får tjata om minsta småsak,tillslut gav vi upp.Arne som verkar ha hand om det hela lovar mycket ,men när köpet var klart brydde han sig inte.Dom inredde våran övervåning och det gjorde dom bra.240.000 .sovrum, stort allrum,klädkammare ,duschrum och bastu.
Men dom är jättestruliga och bryr sig inte om dig som kund när du väl har slantat.
 
Vad tråkigt...jo, vi har skrivit kontrakt och vi får hoppas att vi slipper problem som ni haft. Men man blir ju lite orolig förståss.
Vilket hus har ni byggt? Vi är inne på Mimer, men oden verkar också bra. Fruktansvärt svårt att välja..Vi har i alla fall beslutat att det får bli Älvsbyhus. Vi kommer kanske att inreda övervåningen själva, dock med hjälp av en händig pappa och brorsa :)
Hur länge sen var det ni byggde förresten?
 
Vi har ett sleipner som byggdes för snart två år sen.
Lita absolut inte på allt dom säger och se till att få skriftligt på ALLT.
Var ska ni bygga ???
 
Tack för rådet! :surprised:
Vi ska bygga i Haninge. Är du för övrigt nöjd med Älvsbyhus..??
 
jaanas skrev:
Va!!!  Berätta....
Hej! Är det någon som har erfarenhet av apf fastighetscenter gällande grundentreprenad? Hur har det fungerat?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.