Dom här jämförelserna är ju som att jämföra äpplen och päron. Hjältevad och Älvsbyhus är ju inte ens i närheten av samma kvalité som dom "dyrare" husföretagen. Man bör nog veta vad man vill ha och sedan jämföra likvärdiga hus.
 
T
R RoBo skrev:
Dom här jämförelserna är ju som att jämföra äpplen och päron. Hjältevad och Älvsbyhus är ju inte ens i närheten av samma kvalité som dom "dyrare" husföretagen. Man bör nog veta vad man vill ha och sedan jämföra likvärdiga hus.
Det var ju precis det jag gjorde när jag skulle köpa hus. Men jag kunde se skillnaden som skulle försvara 1 miljon i påslag.

Så jag skulle gärna vilja veta hur Hjältevadshus skiljer sig mot Myresjöhus i kvalite? Vad är det som gör att Myresjöhus skall kosta så mycket mer? Jag bor som sagt i ett nytt Hjältevadshus, och kan inte se något fel med huset, iaf inte något utöver det alla husägare har problem med.
 
Redigerat:
T Thomas' skrev:
Jag skulle gärna vilja veta hur Hjältevadshus skiljer sig mot Myresjöhus i kvalite?
Det är väl bara läsa deras leveransdeklarationer. Platta på mark med golvvärme vs torpargrund och radiatorer bara ett exempel.
 
T
R RoBo skrev:
Det är väl bara läsa deras leveransdeklarationer. Platta på mark med golvvärme vs torpargrund och radiatorer bara ett exempel.
Vilken leverantör pratar du om nu, Hjältevadshus eller Älvsbyhus?
 
T Thomas' skrev:
Vilken leverantör pratar du om nu, Hjältevadshus eller Älvsbyhus?
Båda
 
T
R RoBo skrev:
Båda

Då är det nog du som ska läsa på, för det du skriver är felaktigt om Hjältevadshus!
 
T Thomas' skrev:
Då är det nog du som ska läsa på, för det du skriver är felaktigt om Hjältevadshus!
När började dom med platta på mark ?
 
T
R RoBo skrev:
När började dom med platta på mark ?
R RoBo skrev:
När började dom med platta på mark ?
Hjältevadshus har ingen torpargrund och inte heller radiatorer.
 
T Thomas' skrev:
Hjältevadshus har ingen torpargrund och inte heller radiatorer.
Ok jag vet att dom har golvvärme. Men jag anser att energigrund bara är en modernare torpargrund. Och det var ju bara ett exempel. Hör ju till det billigaste segmentet så jämförelsen blir ju inte rätt.
 
  • Gilla
Skåning82
  • Laddar…
T
R RoBo skrev:
Ok jag vet att dom har golvvärme. Men jag anser att energigrund bara är en modernare torpargrund. Och det var ju bara ett exempel. Hör ju till det billigaste segmentet så jämförelsen blir ju inte rätt.
Jag anser att dom som säger att platta är bättre, antingen inte vet vad dom pratar om eller inte är pålästa.


Finns fördelar och nackdelar med båda.

Kan du ge mig ett exempel innan tidigare nämnda som är bättre med Myresjöhus än Hjältevadshus? Vore intressant att få höra, jag hittade nämligen inga när jag jämförde dessa två.
 
W Wrazxc skrev:
Hej.

Har lagt ner timmar på att läda här åå forumet och fått mycket nyttiga tips och råd ang nybygge av hus men skulle vilja höra era åsikter om ett peis vi fått.

Var på möte hos Myresjöhus för ett par månader sedan och jag och min sambo fick våra drömmar något krossade då det var dyrare än vad vi trodde.

Vi var och diskuterade husmodellen skepparegården (se länk) [länk]

Vi har tomt själva som redan är avstyckad så där tillkommer inga kostnader. Nyckelfärdigt UTAN några tillval alls så kulle huset gå ca 4.6 miljoner uppdelat på ungefär såhär:
Hus 2.6 miljoner
Montering av huset (inkl platta, ytskick i badrum, hantverkare osv) 1.3 miljoner
Övriga kostnader (Vatten, avlopp, bygglov, besiktningar, fyll etc) 700 0000

Vi har möjligheten att få hjälp med platta och lite sånt men då gäller ej försäkringar på huset osv om det blir snett sa dom. Samtidigt så var kostanden i kalkylen för just det inte så stor.

Men stora fråga är väl egentligen om kalkylen ser vettig ut? Är det så här dyrt att bygga ett hus idag eller är det Myresjöhus som är dyra?
Tacksam för alla råd och tips vi får då vi är helt gröna inom det här.
Myresjöhus är jättedyra. Vi valde skidstahus och fick huset inkl montering för runt 2.5 mkr. 168 kvm två våningar. Byggde 2017.
 
  • Gilla
Thomas'
  • Laddar…
T Thomas' skrev:
Jag anser att dom som säger att platta är bättre, antingen inte vet vad dom pratar om eller inte är pålästa.


Finns fördelar och nackdelar med båda.

Kan du ge mig ett exempel innan tidigare nämnda som är bättre med Myresjöhus än Hjältevadshus? Vore intressant att få höra, jag hittade nämligen inga när jag jämförde dessa två.
Det är väl inget att diskutera då jag sa att dom inte är jämförbara, helt olika klasser. Är inte speciellt förtjust i Myresjö heller. Trampade jag på en öm tå ?
 
T
R RoBo skrev:
Det är väl inget att diskutera då jag sa att dom inte är jämförbara, helt olika klasser. Är inte speciellt förtjust i Myresjö heller. Trampade jag på en öm tå ?
Varför är dom i helt olika klasser? Det skulle jag verkligen vilja veta även TS uppenbarligen.
 
Monteringspriset inkl platta tycker jag är normalt, vi betalde ca 1,3milj för 150kvm enplans. Själva huspriset tycker jag dock är något dyrt. 2,6milj för standard hus utan tillval? Blir lätt ett par 100 tusen i tillval. Vi landade på ca 1,75milj för vårt egenritade hus med vallsjöhus då har vi bland annat valt golv för 80 000 extra, kök för 40 000 extra, 65 000 på el, extra på kakel/klinker, energisnålare fönster osv. Pris utan tillval har jag för mig var strax under 1,4milj. Samtidigt sticker inte erat pris/kvm ut så mycket kan jag tycka, blir väl ca 21 000kr/kvm? Vårt blev ju ca 20 000kr/kvm dock brukar man väl säga att 2 vånings är billigare per kvm att bygga. Ta ner huset till 160kvm så har ni sparat 600 000kr.
 
Redigerat:
Ett exempel kan vara att kolla hur dom bygger taken. En tillverkare kan ha åldersbeständigplast direkt på takstolarna och sedan 45x70 som läkt för teglet. Normalt har man istället 22 mm råspont, papp, strö och bärläkt. Två olika konstruktioner och den senare dyrare, och bättre! (skulle jag säga som snickare). Kan skilja på mycket annat också. Tex vilken typ av grund man använder, fönstersort, isoleringstjocklek mm. mm. Jämför Mercedes och Kia typ..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.