välja om man kunde välja på alla modeller? Vad ser ni som för- och nackdelar?
 
Vi har valt takkupan bak på vårat Mimer. Hmm kommer inte trappen ivägen eller stjäl mycket av allrummet ifall man sätter den på framsidan?
 
vi valde baskidan av huset på vårt TORGRIM EFTERSOM VI HAR SÖDER DÄR OCH bygger ut en balkong från takkupan. Dessutom känns det mest logiskt att ha det på baksidan eftersom det är sadeltak över entrén, så känns det lite mycket annars. MEN DET ÄR EN SMAKSAK.
 
Jag tycker hela övervåningen blir olika bra utnyttjad om man väljer fram eller bak. Faktiskt blir det mindre snedtak varvat med vanligt tak om man väljer fram, samt att man får et "riktigt vardagsrum/allrum" där uppe om man väljer fram... se länk:

http://www.familjen-andersen.se/pictures/Humlegården/Övervåningen/index.html


Våra vänner har bak och det blir finare när man kommer upp för trappan att ha den bak, MEN då blir hela övervåningen svårmöblerad och utrymmet till vänster när man kommer upp för trappen blir outnyttjat och svårt att använda..

Hur gör ni balkong??? Vem hjälper er med det?
 
har du bilder från ditt Torgrim?????
 
jag skulle vilja ha en kupa både fram OCH bak, har nån frågat om det är möjligt??
 
Du kan ha både fram o bak om du så vill, har varit i ett sådant hus, den ena köper ni genom ä-hu o den andra genom säljaren. De går dock inte att ha mitt över varandra, så den ena blir till badrummet. Personligen tyckte jag det vart jätte FULT. Men som sagt smaksak.
Vi får ett "riktigt" allrum fast vi har takkupan på baksidan - förstår inte hur det inte skulle kunna bli det annars? Det är ju samma yta?! Och lika mycket snedtak! Fram o baksida är identiska, så du får exakt samma "möblerings-problem" vart du än sätter takkupan. Sadeltaksentrén är ju på utsidan av taket så den gör ju ingen skillnad på taklutningen...
Balkongen tar vi genom säljaren, han ritade in den redan på bygglovet så vi skulle slippa ansöka om det efteråt.
Vi kommer ha stora VELUX fönster upp i trappan med djupa smyg som kommer bidra till ljus och luft, samma i badrummet så vi kände inget behov av fler takkupor.
 
Ungefär hur mycket x-tra kostade VELUX fönster?
 
offerten vi fått för 2 långa velux som lixom sitter ihop (som ska gå i trappan upp) samt 2 stora i badrummet kommer kosta 45,000 kr totalt (installeringen ingår då)
 
Paddington har du verkligen varit inne i ett Torgrim? :surprised: Övervåningen är identisk på båda sidor - hur i allsin dar kan det då bli skillnad på allrummet beroende på vart du sätter takkupan? Om du sätter den på EXAKT samma ställe på baksidan som du tänkt sätta den på framsidan så blir det ju det samma!!!? Det är lika många takstolar på båda sidor o på samma ställen.
Allt med bygge o inredning är en smaksak, vi gillade inte köket på vårt ä-hus så vi rev ut det - men många andra tycker om det o har kvar det.
Huset vi var inne i som hade en takkupa på framsidan o ett på baksidan gillade vi inte alls. Vad jag vet så går det inte att få dem precis mitt över varandra så de satt snett över o då blev det i badrummet. Vi tyckte det vart en hemsk lösning. Men ägarna tyckte nog om det annars hade de väl inte byggt det så..?

 
kollade du inte in länken?

Om man sätter den på framsidan och låtsas komma upp från trappen så har utgör kupan som ett vanligt rum... När kupan sitter rakt fram när man kommer upp från trappan blir det varken bu eller bä någonstans. Den sitter ju mitt i och har inga väggar kring sig som ett allrum ju.
 
Klart det är väggar omkring takkupan precis som på bilderna i din länk! Det är ju identiskt fast spegelvänt! Precis som på bilden så kommer vi ha sovrum på ena sidan och den andra väggen är stor nog för att soffa ska stå mot väggen.
Ta o titta i ett Torgrim på RIKTIGT, jag bor i ett och är mitt uppe i inredningen av övervåningen så jag ser ju om det skulle blivit skillnad o det blir det inte... Att bara sitta o titta på länkar på hur någon annan byggt ger dig inte en riktig syn på hur det ser ut. Det beror ju helt på vilka vinklar de tagit fotot!
 
vi har vänner som har takkupan på baksidan och det blir inget av med den övervåningen. Du kan få bilder privat om du mailar mig på paddington@bredband.net

Har du några bilder på hur takkupan ser ut i ett större hus på baksidan tar jag TACKSAMT emot dom bilderna!
Mvh Anna
 
Är det någon som vet hur mycket x-tra rymd förhöjt väggliv ger. Det kostar ca: 30 000 och jag undrar om det är väl spenderade pengar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.