Har byggt ett garage och nu kommit till punkten att det är dags för lite belysning. Det är inte super-stort men man vill ju ha riktigt bra ljus ändå, hade tänkt mig 4 lysrörsarmaturer i taket och eventuellt 2 bänkarmaturer. Har förstått att det är en bra idé eller kanske till och med nödvändigt med en kontaktor för att bryta belysningen.

Jag är helt på det klara med hur en kontaktor fungerar, däremot kan jag efter mycket googlande inte hitta några vettiga beskrivningar på hur man kopplar de. Om vi tar en Hager ESC225S som exempel:

https://www.hager.se/e-katalog/elce...rumfria/esc225s/16268.htm#TechnicalProperties

2-polig borde innebära att den kan hantera 2 slingor med belysning, och de skulle kunna matas från olika faser, är det korrekt uppfattat?

Finns fyra anslutningar märkta 1, 2, 3 och 4 och två märkta A1 och A2. Om vi då säger att jag skulle mata takarmaturerna på en fas och bänkarmaturerna på en annan fas, och vill ha en helt vanlig brytare som styr kontaktorn, hur ska det här kopplas ihop?

Om man skulle vilja ha separata brytare för tak och bänkarmaturer så behövs två kontaktorer va?


Ps. Japp jag vet att endast behörig elektriker får utföra arbetet, men eftersom jag ändå kommer få fixa till fel efter man haft en elektriker hemma så kan jag lika bra göra det själv. När det kommer till el är jag överdrivet noggrann, skriver checklista inför varje jobb, och det mäts och mäts och mäts oftare än nödvändigt, plus givetvis handskar på även med huvudbrytaren av.
 
Ska du ha lysrör 4 st så räcker det med en vanlig strömbrytare, kron för att tända 2 och 2, övrigt har du brytare separat för arbetsbelysningen. Du behöver inte gillra till det med kontaktor eller annat, en brytare klarar mellan tummen och pekfingret 10 lysrör .
 
Om inte annat pga strömförbrukning så kanske det ändå slutar med LED-armaturer, skulle dock ändå vilja förstå hur kontaktorer kopplas även om det inte blir någon i detta fallet.
 
På kontaktorn 1 - 3 - 5 är in och kan vara olika faser 2 - 4 - 6 är ut till till objekt, matas då med 2 eller 3 fas, A1 från brytare och A2 noll om kontaktorn är med spole för 230V. Detta förutsätter att man vet vad man gör då noll och jord ska kopplas in för objekten
 
Vad skulle du vinna på en kontaktor i det fallet? I stora lokaler med många lysrör har man ofta en kontaktor för att kunna sprida lysrören över alla faser och ändå tända med en strömbrytare. Man kan då även tända fler lysrör än var en strömbrytare tål. Men skall du bara ha 6 armaturer går det att lägga allt direkt på en strömbrytare. A1 och A2 är manöverspänning. Du kopplar A1 via strömbrytaren till fas och A2 till neutral för att dra kontaktorn med strömbrytaren.
 
Så att för enklaste exempellösningen då, med en matning för allt, fas in på kontaktor på 1 och in på brytare. Tändtråd från brytare till A1 på kontaktor. 2 ut till armaturer, och sen då noll till både armaturer och A2 på kontaktorn. (Och i fallet med armaturer som ska jordas såklart jord till de med.) Rätt uppfattat?

Får se vart jag landar, får titta på lite olika armaturer och jämföra med hur garaget ser ut och bestämma mig för hur många armaturer och vart de ska sitta.

Störde mig mest på att jag inte begrep hur en eventuell kontaktor skulle kopplas, även om det ju kanske inte blir en sådan lösning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.