Är jag bara nojig eller är mina anmärkningar berättigade?
Tacksam för synpunkter från alla, men det alla viktigaste är att få "betyg" från dem av er som själva arbetar med takläggning.

Jag har anlitat ett företag för att renovera mitt gamla plåttak på ett hundraårigt hus. En av anledningarna var att nocken lutade inåt mot skorstenen där vatten läckte in. Det ursprungliga ytskiktet är spåntat och jag bad företaget att låta spånen ligga kvar och lägga allt ovanpå.

Under arbetets gång har lag retat mig på och påtalat
- de ojämna avstånden mellan läkten
- inte hela längder ens i höjdled
- vindskivornas vinkel är högre än nocken efter riktning, vilket gör att nocken är högst vid ytterkanten och lutar mot skorstenen
- att inget "skägg" har monterats runt skorstenen.
Företagaren i fråga som också var en av arbetarna, är allt yrkessmässigt helt korrekt gjort.
 
  • Ett gammalt hus under takrenovering med synliga ojämna läkten och en skorsten utan skägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ojämnt avstånd mellan läkten på ett gammalt plåttak under renovering, med synlig skorsten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Renoverat plåttak på gammalt hus med synlig lutning inåt mot skorstenen och ojämna avstånd mellan läkter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett hundraårigt hus med ett renoverat plåttak som visar ojämna avstånd mellan läkter och nocken lutande mot skorstenen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag hade aldrig gjort det på det där sättet själv, men det beror väl lite vad man vill betala.

- Ojämna avstånd mellan ströläkten är helt ok (Bara det inte är mer än 600mm), bärläkten beror ju på taktypen, och på den här sorten skulle jag gissa att det finns ett max-mått, dvs ok med ojämna avstånd. Sen kan det bli svårt att pricka med infästningen om man har slumpmässiga avstånd. Men det var bara ett ställe jag kunde se som man hade avvikt på dem. Sen använde man stödklossar som jag tycker är värdelösa då de skapar en liten hylla för skräp och fukt, men jag tror det är godkänt.

- Inte hela längder? Det kunde jag inte se. Eller så förstår jag inte. Men bärläkten är den som är "viktig" så om det saknas lite strö där det ändå inte ska sitta bär så har det ingen roll.

- Menar du att vindskivorna sitter lite för högt? Jag tyckte det så ut som att taket redan lutade lite mot skorsten i nock redan från början. Bara det inte är en stor glipa mellan nockplåten och takplåten där ute vid vindskivan så tycker jag det inte är något att oroa sig för.

- Skägg vet jag inte vad det ska vara. Bild nr 3 är lite för suddig för att se om något ser fel ut.
 
  • Gilla
Julla
  • Laddar…
Tack för det du skriver. Så du skulle säga att arbetet är fackmannamässigt utfört?
Jag ska ta en bättre bild på det färdiga resultatet idag.

Mest orolig var jag för att nockens lutning skulle innebära ökad risk för läckage.
I uppdraget ingick att rikta nocken så jag har förväntat mig rak nock när allt är klart. Därför blev jag väldigt besviken, när jag såg att så blev det inte. Jag tyckte att det är hantverkarens ansvar att mäta. Att nocken skall riktas har vi särskilt talat om innan arbetet påbörjades.
Skägget är den delen av konstruktionen som ligger mot takplåten eller takpannorna, beroende på vad man har. Jag hade en sådan, men den demonterades och ny har inte tillkommit. Enligt företaget är det inte nödvändigt.

th
 
Utifrån dessa bilder ser inte jag anledning att reklamera.

J Julla skrev:
Att nocken skall riktas har vi särskilt talat om innan arbetet påbörjades.
Ingick det i avtalet tycker jag det ser ut som de har misslyckats. Men bild 4 visar inte riktigt hur det såg ut från början. (Sen tycker jag inte det är något stort problem, då nockplåten inte kan bära så mycket vatten mot skorstenen. Men vid anslutningen mot skorstenen kan den ju inte luta in under skorstenens beslag.)

Man måste ha beslag nedtill på skorstenen, som ligger ovanpå takplåten. Saknas det är det felaktigt. (Tycker mig dock kunna skönja detta på bilden)
 
  • Gilla
Julla
  • Laddar…
JanneJanne123
Du frågar om arbetet är värt priset, det beror ju på vad du betalade och jag kan inte se att du har angivit det.
 
  • Gilla
Julla
  • Laddar…
Som jag ser det är det väl svårt att rikta upp nocken om man kräver att det gamla spåntaket ligger kvar?
 
  • Gilla
Julla
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Som jag ser det är det väl svårt att rikta upp nocken om man kräver att det gamla spåntaket ligger kvar?
Man kan ju sätta distanser mellan strö och bär för att rikta upp plåten något. Men det är ju mycket jobb att få det bra, och det är ju mest estetiskt.
Det är inte omöjligt att de gjorde ett försök men att man inte nådde hela vägen. Då börjar man inte om.
 
  • Gilla
Julla
  • Laddar…
God dag, vill du ha kommentarer om priset kan det vara lämpligt att uppge parametern offererat pris samt även takyta.
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Haha
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
Efter en takomläggning ska nocken vara rak.
 
  • Gilla
Mattias.timmele och 3 till
  • Laddar…
K Kurtivan skrev:
Efter en takomläggning ska nocken vara rak.
beror alldeles på vad som är avtalat.
Finns kunder som säger, lägg det nya taket på den gamla sponten. Rikta inget. Gör det så billigt som det går.
Sen finns det kunder som säger, rikta allt och gör det så rakt som det går.
Två helt skiljda kundkategorier.
 
  • Gilla
lärjungen och 1 till
  • Laddar…
Lämnade de endast spånten, men bytte pappen eller lämnade de även den gamla pappen? Om de inte bytte pappen så är jag tveksam till att anledningen till läckaget är åtgärdat. Av vad jag har fått lära mig så är det pappen som ska göra taket tätt medan plåten är till för att skydda pappen.
 
TheOddOne2 TheOddOne2 skrev:
Utifrån dessa bilder ser inte jag anledning att reklamera.


Ingick det i avtalet tycker jag det ser ut som de har misslyckats. Men bild 4 visar inte riktigt hur det såg ut från början. (Sen tycker jag inte det är något stort problem, då nockplåten inte kan bära så mycket vatten mot skorstenen. Men vid anslutningen mot skorstenen kan den ju inte luta in under skorstenens beslag.)

Man måste ha beslag nedtill på skorstenen, som ligger ovanpå takplåten. Saknas det är det felaktigt. (Tycker mig dock kunna skönja detta på bilden)
Det finns en smal plåt som de har skjutit in takplåten under.
 
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Du frågar om arbetet är värt priset, det beror ju på vad du betalade och jag kan inte se att du har angivit det.
Du har rätt, först tänkte jag samla lite olika åsikter om huruvida arbetet verkar ha utförts rent yrkesmässigt. 192 arbetstimmar fakturerades och det var 2 män som jobbade, förutom 1 dag, då var de tre.
 
Anna_H Anna_H skrev:
Som jag ser det är det väl svårt att rikta upp nocken om man kräver att det gamla spåntaket ligger kvar?
Jag krävde inte, men de höll med om att d r klokt att behålle spånet för det isolerar bra.
 
TheOddOne2 TheOddOne2 skrev:
Man kan ju sätta distanser mellan strö och bär för att rikta upp plåten något. Men det är ju mycket jobb att få det bra, och det är ju mest estetiskt.
Det är inte omöjligt att de gjorde ett försök men att man inte nådde hela vägen. Då börjar man inte om.
Det var så, de försökte!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.