ullberg
Jag tror många har lite svårt för XC40 överhuvudtaget - själv tycker jag den är snygg men känner flera som inte gillar den designen...
 
ullberg ullberg skrev:
Jag tror många har lite svårt för XC40 överhuvudtaget - själv tycker jag den är snygg men känner flera som inte gillar den designen...
Xc40 är rätt snitsig. Grannen har en fossil i svart/ljusblå. Men det är ju bara för par utan barn.

Men en xc40 el är ju inget för den som kör en del heller. Detta tilltalade då inte mig 5,5 h för att få ihop ett fulladdat batteri.

"Tiden det tar beror på vilken anslutning du har för att ladda bilen. Ett vanligt eluttag fungerar, men skall användas endast i nödfall. Med en sådan uppkoppling tar det cirka 30–55 timmar att ladda ett tomt batteri upp till 80 procent. Eller, omkring 7,5–14 km räckvidd per timme laddning. För daglig laddning behöver du installera en laddbox, vilket minskar tiden för laddning och är ett säkert alternativ. Med en laddbox på 11 kW får du en laddtid på cirka 5,5 timmar, eller 60 km räckvidd per timma du laddar."
 
R Rkarlsson skrev:
Xc40 är rätt snitsig. Grannen har en fossil i svart/ljusblå. Men det är ju bara för par utan barn.

Men en xc40 el är ju inget för den som kör en del heller. Detta tilltalade då inte mig 5,5 h för att få ihop ett fulladdat batteri.
De flesta har ju bilen stående mer än 5.5h varje natt så det är väl inget problem?
Hur ser ditt körmönster ut?
 
  • Gilla
tompaah7503 och 1 till
  • Laddar…
P para skrev:
De flesta har ju bilen stående mer än 5.5h varje natt så det är väl inget problem?
Hur ser ditt körmönster ut?
På helger kan de bli en hel del mil faktiskt. I övrigt 8 mil varje vardag så det hade funkat.
På semestern hade jag fått hyra eller köpa en bil till då det inte är helt ovanligt att jag kan köra 60-70 mil för att transportera mig.
Jag hade inte kunnat köra till sthlm med den utan hade fått hyra bil för en helg. Jag är inte den som stannar för att äta middag när jag är ute på mina turer utan jag har med mig mat =)

Hur som tycker jag den är för slö att få ladd.
Vet ni om man får med en laddare hem?
 
sunnis
R Rkarlsson skrev:
På helger kan de bli en hel del mil faktiskt. I övrigt 8 mil varje vardag så det hade funkat.
På semestern hade jag fått hyra eller köpa en bil till då det inte är helt ovanligt att jag kan köra 60-70 mil för att transportera mig.
Jag hade inte kunnat köra till sthlm med den utan hade fått hyra bil för en helg. Jag är inte den som stannar för att äta middag när jag är ute på mina turer utan jag har med mig mat =)

Hur som tycker jag den är för slö att få .
Vet ni om man får med en laddare hem?
På snabbladdning klarar den av 80% från 10% på 40 minuter.

Tror inte elbil är något för dig, du får helt enkelt tanka fossilbil med det körmönstret.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
sunnis sunnis skrev:
På snabbladdning klarar den av 80% från 10% på 40 minuter.

Tror inte elbil är något för dig, du får helt enkelt tanka fossilbil med det körmönstret.
Jag får vänta ett par år och se utfallet. Det är för tidigt för mig helt enkelt. Jag kanske får titta på en plug-in istället om de kommer ner lite i pris. Vill helst betala kontant för en bil.
 
ullberg
R Rkarlsson skrev:
"Tiden det tar beror på vilken anslutning du har för att ladda bilen. Ett vanligt eluttag fungerar, men skall användas endast i nödfall. Med en sådan uppkoppling tar det cirka 30–55 timmar att ladda ett tomt batteri upp till 80 procent. Eller, omkring 7,5–14 km räckvidd per timme laddning. För daglig laddning behöver du installera en laddbox, vilket minskar tiden för laddning och är ett säkert alternativ. Med en laddbox på 11 kW får du en laddtid på cirka 5,5 timmar, eller 60 km räckvidd per timma du laddar."
det är alltså med en laddbox för hemmabruk (11kw/3-fas@16A) - med en laddstation som de man hittar längs vägarna med CCS (DC-laddning) är det minst 50kw och går bortsett från första och sista procenten betydligt snabbare (som andra redan skrivit)
 
ullberg
R Rkarlsson skrev:
Hur som tycker jag den är för slö att få ladd.
Vet ni om man får med en laddare hem?
ang. Hur slö den är - notera att ditt citat inte är snabbaste sättet att ladda (se mitt förra inlägg +andras ovan)

får med laddare: gissar att det bara är ’nödladdare’ som följer med (den som tar 30+h), laddbox får man nog köpa själv men som tur är stöttar staten när du gör det. Till min bil var det en drive och jag fick en laddbox men det ska man nog se som undantag snarare än regel...
 
R Rkarlsson skrev:
På helger kan de bli en hel del mil faktiskt. I övrigt 8 mil varje vardag så det hade funkat.
På semestern hade jag fått hyra eller köpa en bil till då det inte är helt ovanligt att jag kan köra 60-70 mil för att transportera mig.
Jag hade inte kunnat köra till sthlm med den utan hade fått hyra bil för en helg. Jag är inte den som stannar för att äta middag när jag är ute på mina turer utan jag har med mig mat =)

Hur som tycker jag den är för slö att få ladd.
Vet ni om man får med en laddare hem?
Man brukar få med en med vanlig stickkontakt. Tar 8-10h att ladda fullt då. Vi köpte en laddbox med lastbalansering och nu tar det runt 5 h att ladda fullt.

räckvidd på sommaren: 22 mil
Räckvidd vid -25 9 mil

Hyundai ioniq electric
 
Jag gillar nykomlingen Honda E (y)

honda-e-2019-25.jpg
 
hsd
Så drivs Sveriges bilar
2018 års rullande vagnpark i Sverige, totalt 4.867.000 personbilar, fördelades så här:



2.754.000 Bensin

1.704.000 Diesel

212.000 Etanol

90.000 Elhybrid

49.000 Laddhybrid

42.000 Gas

16.000 Elbilar



Källa: MRF
 
  • Gilla
Johannes Carlsson
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:
Men en xc40 el är ju inget för den som kör en del heller. Detta tilltalade då inte mig 5,5 h för att få ihop ett fulladdat batteri.
Det är som andra skrivit inget specifikt för Volvon. Man får ut 3,6 kW ur en 16 A-enfasladdare och 11 ur en trefas. Två respektive sex mils laddning i timmen. Max.

Tror/tycker man att det är ett problem har man nog svårt att hitta omständigheter där man kan ha en elbil.
 
hsd hsd skrev:
Så drivs Sveriges bilar
2018 års rullande vagnpark i Sverige, totalt 4.867.000 personbilar, fördelades så här:



2.754.000 Bensin

1.704.000 Diesel

212.000 Etanol

90.000 Elhybrid

49.000 Laddhybrid

42.000 Gas

16.000 Elbilar



Källa: MRF
Och din poäng är...vad?
 
ullberg ullberg skrev:
ang. Hur slö den är - notera att ditt citat inte är snabbaste sättet att ladda (se mitt förra inlägg +andras ovan)

får med laddare: gissar att det bara är ’nödladdare’ som följer med (den som tar 30+h), laddbox får man nog köpa själv men som tur är stöttar staten när du gör det. Till min bil var det en drive och jag fick en laddbox men det ska man nog se som undantag snarare än regel...
Men 5.5 timme var väl med laddbox eller är jag ute och cyklar ?

catherineb catherineb skrev:
Man brukar få med en med vanlig stickkontakt. Tar 8-10h att ladda fullt då. Vi köpte en laddbox med lastbalansering och nu tar det runt 5 h att ladda fullt.

räckvidd på sommaren: 22 mil
Räckvidd vid -25 9 mil

Hyundai ioniq electric
Okej. Ja stickkontakt i vanligt uttag hemma är ju totalt uteslutet om de blir någon bil med el. Tänker på denne.
https://www.elsakerhetsverket.se/om...len-i-vanligt-vagguttag-hela-huset-brann-ner/
 
R Rkarlsson skrev:
Men 5.5 timme var väl med laddbox eller är jag ute och cyklar ?



Okej. Ja stickkontakt i vanligt uttag hemma är ju totalt uteslutet om de blir någon bil med el. Tänker på denne.
[länk]
Ja, vi körde bra länge med vanlig stickkontakt. Jag är ingen elektriker så jag vågar inte svara på vad som hänt exakt i artikeln, men har sett den förut. Har inte känt mig oroad.

vi fick iallafall ta del av ladda hemma-stödet som jag tror subventionerade 10.000kr av kostnaden (kostade 22.000kr före subventionering).
 
  • Gilla
Rkarlsson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.