Jag har köpt en anläggning som enligt offert skall leverera 10500kwh per år.
Nu har jag kollat lite vad jag producerat enligt min Solar-Log.

År 1= 5536,44kwh förlust på 4964kwh, 47% mindre än offert.
År 2= 6908,17kwh förlust på 3592kwh, 34% mindre än offert.
År 3= 6596 kWh förlust på 3904kwh, 37% mindre än offert.

Vad tycker ni?
Vad gäller? Jag menar offert, ersättningar osv. Hur går jag vidare med detta.

Berätta gärna om tips och vad ni hade gjort, tack på förhand.
Mvh Daniel
 
Hur stor är anläggningen i W?

Riktning, lutning, skuggor?

Vilken modell och fabrikat på inverter och paneler är det?
 
Vad mäter solar-log mot? Inverter eller nätbolaget elmätare?
 
  • Gilla
Finndjävel
  • Laddar…
Hur många Watt är anläggningen? Vad har du för taklutning och vilken azimut har du (placering enligt väderstreck, Syd=180grader)? Märkligt om dom räknat så fel, det brukar inte vara svårt att uppskatta årsproduktionen bättre än så där. Är panelerna ofta skuggade?
 
R Robert-san01 skrev:
Vad mäter solar-log mot? Inverter eller nätbolaget elmätare?
Ja det kan ju vara såld el också, det skulle vara rimligt med dom siffrorna.
 
Den mäter mot invertern,
Anläggningen består av 36 Jinko solar 265w, StecaGrid 10000+, solar-log för avläsning.
Monterat på tak i sydsydost -22,5 grader taklutning 25 grader. Allt enligt offerten
Inga speciella skuggor, visst lite på morgonen och kvällen.

Men mer hur man beter sig mot firman som lämnat offerten, dom var ju på plats och tittade.
Då borde dom ju stå för dom uppgifterna +- vad som är rimligt, kanske 10% men inte 34-47%
Eller vad tycker ni
 
Redigerat:
F Falconette61 skrev:
Då borde dom ju stå för dom uppgifterna +- vad som är rimligt, kanske 10% men inte 34-47%
Ja, 10% låter rimligt, fick du ingen garanti på producerad energi?
Ikea kör med 80% produktionsgaranti.

Låter högt räknat med 10500kWh, när jag räknar med Göteborg får jag 9200kWh.
Var i landet ligger huset?
 
Första steget borde ju rimligtvis vara att ta kontakt med företaget och be om deras syn/förklaring till det hela.
 
F
Det du har fått ut av anläggningen låter orealistiskt dåligt faktiskt och det du har fått offererat låter också orealistiskt bra, glädjesiffror.
 
F Falconette61 skrev:
Den mäter mot invertern,
Anläggningen består av 36 Jinko solar 265w, StecaGrid 10000+, solar-log för avläsning.
Monterat på tak i sydsydost -22,5 grader taklutning 25 grader. Allt enligt offerten
Inga speciella skuggor, visst lite på morgonen och kvällen.

Men mer hur man beter sig mot firman som lämnat offerten, dom var ju på plats och tittade.
Då borde dom ju stå för dom uppgifterna +- vad som är rimligt, kanske 10% men inte 34-47%
Eller vad tycker ni
I närheten av där vi bor, så finns det en anläggning på 9,7kWp monterad 2016.
2017 gav den 9896kWh och 2018 10553kWh.
Så något fel med din anläggning är det ju helt klart.
 
F Falconette61 skrev:
Den mäter mot invertern,
Anläggningen består av 36 Jinko solar 265w, StecaGrid 10000+, solar-log för avläsning.
Monterat på tak i sydsydost -22,5 grader taklutning 25 grader. Allt enligt offerten
Inga speciella skuggor, visst lite på morgonen och kvällen.

Men mer hur man beter sig mot firman som lämnat offerten, dom var ju på plats och tittade.
Då borde dom ju stå för dom uppgifterna +- vad som är rimligt, kanske 10% men inte 34-47%
Eller vad tycker ni
Waoo det där är illa, varför har du väntat så länge. Jag hade klagat år1.
Inget att skämas för, det måste vara något fel i anläggningen, så lite kan du inte producera.
 
  • Gilla
Micksey
  • Laddar…
Kan du gå in på enskilda dagar och kolla produktionsstatistik? Du kan kolla vad din anläggning levererar under peaktimmarna sommartid. Din 9,5kW anläggning borde nog producera mellan 7000-8500w (12-14tiden) under soliga sommardagar. Har den lägre än så, så kan det vara nått fel på nån panel eller nått.
 
Hur många kvm solceller är det vi pratar om?

Schablonmässigt brukar det ligga på 150-200 kwh/m2 år. Ungefär hälften går ut till elnätet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.