Hej!
Vi behöver sätta ventilation. Hade tidigare karmventiler men dessa försvann när vi bytte fönster. Vi kan inte borra dit nya karmventiler av två orsaker. Den första är att garantin på fönsterna går förlorad och den andra är att det är svårt att borra med den precisionen som krävs utan något slags borrställ.
Så vi behöver ha vanliga ventiler, typ fresh eller liknande. Men måste man verkligen ha typ 80mm breda? Finns det ingen mindre variant? Vad är anledningen till denna storlek? Har försökt googla för att se om storleken har samband med kvadraten den ska täcka, men hittar inget. Tänker att en karmventil är ju otroligt mycket mindre än denna storlek och funkar ju...
 
rebeccaanilssson rebeccaanilssson skrev:
Hej!
Vi behöver sätta ventilation. Hade tidigare karmventiler men dessa försvann när vi bytte fönster. Vi kan inte borra dit nya karmventiler av två orsaker. Den första är att garantin på fönsterna går förlorad och den andra är att det är svårt att borra med den precisionen som krävs utan något slags borrställ.
Så vi behöver ha vanliga ventiler, typ fresh eller liknande. Men måste man verkligen ha typ 80mm breda? Finns det ingen mindre variant? Vad är anledningen till denna storlek? Har försökt googla för att se om storleken har samband med kvadraten den ska täcka, men hittar inget. Tänker att en karmventil är ju otroligt mycket mindre än denna storlek och funkar ju...

Storlek på hålet har att göra med att ni ska få in rätt luftmängd i rummet då detta inte går att få genom spaltventil i fönsterkarmen.
 
Tobbe80 Tobbe80 skrev:
Storlek på hålet har att göra med att ni ska få in rätt luftmängd i rummet då detta inte går att få genom spaltventil i fönsterkarmen.
Ok. Men innan fanns det endast spaltventil i fönsterna. Har inte det varit tillräckligt då? Vi tänkte sätta spaltventiler nu också, men enda anledningen till att vi inte gjort det var de jag skrivit i trådstarten dvs att garantin på fönsterna förbrukas och att det är svårt att borra med tillräcklig precision.

Jag har försökt googla storleken man behöver. T ex kan man ju knappast behöva lika stora ventiler i sovrummen vi har på övervåningen på 10kvm som man behöver i vardagsrummet på 20kvm?
 
rebeccaanilssson rebeccaanilssson skrev:
Ok. Men innan fanns det endast spaltventil i fönsterna. Har inte det varit tillräckligt då? Vi tänkte sätta spaltventiler nu också, men enda anledningen till att vi inte gjort det var de jag skrivit i trådstarten dvs att garantin på fönsterna förbrukas och att det är svårt att borra med tillräcklig precision.

Jag har försökt googla storleken man behöver. T ex kan man ju knappast behöva lika stora ventiler i sovrummen vi har på övervåningen på 10kvm som man behöver i vardagsrummet på 20kvm?
rebeccaanilssson rebeccaanilssson skrev:
Ok. Men innan fanns det endast spaltventil i fönsterna. Har inte det varit tillräckligt då? Vi tänkte sätta spaltventiler nu också, men enda anledningen till att vi inte gjort det var de jag skrivit i trådstarten dvs att garantin på fönsterna förbrukas och att det är svårt att borra med tillräcklig precision.

Jag har försökt googla storleken man behöver. T ex kan man ju knappast behöva lika stora ventiler i sovrummen vi har på övervåningen på 10kvm som man behöver i vardagsrummet på 20kvm?
rebeccaanilssson rebeccaanilssson skrev:
Ok. Men innan fanns det endast spaltventil i fönsterna. Har inte det varit tillräckligt då? Vi tänkte sätta spaltventiler nu också, men enda anledningen till att vi inte gjort det var de jag skrivit i trådstarten dvs att garantin på fönsterna förbrukas och att det är svårt att borra med tillräcklig precision.

Jag har försökt googla storleken man behöver. T ex kan man ju knappast behöva lika stora ventiler i sovrummen vi har på övervåningen på 10kvm som man behöver i vardagsrummet på 20kvm?
rebeccaanilssson rebeccaanilssson skrev:
Ok. Men innan fanns det endast spaltventil i fönsterna. Har inte det varit tillräckligt då? Vi tänkte sätta spaltventiler nu också, men enda anledningen till att vi inte gjort det var de jag skrivit i trådstarten dvs att garantin på fönsterna förbrukas och att det är svårt att borra med tillräcklig precision.

Jag har försökt googla storleken man behöver. T ex kan man ju knappast behöva lika stora ventiler i sovrummen vi har på övervåningen på 10kvm som man behöver i vardagsrummet på 20kvm?
Allt beror på hur stort undertryck som råder i huset. Om du ser tex på en fresch 80 (som då har ett 80 mm runt rör ut genom väggen) så behöver den ett undertryck i rummet på ca 10 Pa för att det ska komma in 5 l luft/s som bör vara lagom i ett sovrum för 1 pers. För att samma mängd luft ska kunna komma in i ett sovrum på en övervåning (ca 2,5 m ovanför undervån ventil) skulle undervåningens undertryck behövt vara 13 Pa , men i.o.m att friskluftsventiler på undervåningen släpper in större delen av husets behov blir detta nödvändiga undertryck omöjligt att uppnå och följaktligen kommer aldrig ventilation med uteluftsdon placerade ovan fönster på övervåningar att fungera rätt.
 
Vad har du för frånluft, dvs hur sugs gammal luft ut ur huset?
 
Enklast o absolut billigast är ju att kolla lite själv. På nedervåningen är det aldrig nåt problem att få in den mängd luft som behövs så börja istället på övervåningen. Ta bort en 30 cm lång bit på tätningslisten i UNDERKANT på sovrumsfönstret och stäng fönstret. Håll en brinnande tänsticka 20 cm innanför den borttagna listen. Blåser inte den inkommande luften ut lågan kan experimentet avslutas och man får antingen tolerera att rummet på sin höjd ventileras med "gammal" luft från undervåningen då dörren är öppen eller fundera på tilluft via fläkt. Att försöka ta in friskluft via ventiler ovan fönster på övervåningen går inte, däremot kan det ibland lyckas om den tas in under fönstret.
 
C camelspin skrev:
Vad har du för frånluft, dvs hur sugs gammal luft ut ur huset?
Mekanisk. Frånluftsventilation.
 
Hej

Bra, då finns det goda möjligheter. Jag vet inte säkert, men jag tror att 80 är det minsta röret, annars blir det till att bygga själv.

Jag satte in sådana och det blev märkbart förbättrad luft. På nedervåningen nästan för mycket. Det funkar på övervåningen, men inte när det är rikitigt kallt ute (typ -15). Flödet på övervåningen är mindre, men jag upplever det som tillräckligt. Jag satte ventilerna över fönster, det var antagligen lite dumt på övervåningen men det funkar ok.

Tips är att köpa ventiler med filter så slipper man smuts runt om. Jag köpte ljuddämpade, vet inte om det gör skillnad men finns det oljud ute kan det kanske vara bra.

Prova som exerg skriver så vet du innan du börjar. Jag kunde konstatera att det även gick ovan fönster genom att ta bort lite tätningslist och känna draget med handen.

Bra att ha en regeldetektor och en bra borr för hålsåg, helst en kraftfull med sladd för att orka såga genom träpanel.

Lycka till!
 
Har man vattenburen värme till radiatorer är yso don en variant. Man borrar mellan rad och fönsterbräda och för ner donet bakom radiator, därav slipper man kallraset, då luften som kommer in blir uppvärmd av radiatorer a. Ventilationsdon monterat mellan fönster och radiator inomhus med utsikt över gräsmatta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Familjen Akortsu-Persson och 1 till
  • Laddar…
Vägg med spricka över element och ventilationsgaller, indikerar möjligt byggfel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Dessa varianter som man sätter bakom element är det någon sort som finns att köpa och installera själv? När jag googlat verkar man bara komma till produkttillverkanas sidor och det verkar inte gå att få tag på vad de kostar. Både jag och min sambo är rätt händiga och har renoverat hela huset själv, hade helst installerat en ventilation som man inte behöver ta in fackmän för att installera. Kostnaden brukar skjuta iväg rätt snabbt om man ska ta in någon att göra det, mot att man gör jobbet själv.
 
easyvent som scouten här ovan visade är de vanligaste och finns i olika varianter
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.