Hej!

Det är så att jag och min kille är på väg att buda på vår första lägenhet i en bra förening som har några få hyresrätter kvar sedan ombildningen. På visningen var det en sådan hyresrätt de höll på att renovera (byta gola, måla väggar och ytskick i hela lägenheten) Så på själva förhandsvisningen var det inte mycket att se. Vi är så klart intresserade då vi har försökt buda på liknande lägenheter i samma hus där budgivningen har stuckit iväg rätt snabbt. Badrum och kök ska enligt brf stambytas nästa år.

Våran fråga är det osmart av oss att skriva kontrakt innan vi har sett hela lägenheten efter renoveringen?
Mäklaren sa att hen skulle förskriva i kontraktet om dessa renoveringar så det skulle vara tydligt.

med vänliga hälsningar, ett väldigt grönt par
 
Beror ju på hur sugna ni är på den och hur stort intresse från övriga det är. Säljaren lär ju skriva med första bäste som halar upp pengar.
 
Ledsen jag var nog lite otydlig i mitt första inlägg här... :/

1. Vi var på en öppen visning av en annan lgh i samma förening (en snart ombildad hyreslgh som brf själva renoverat och la ut på marknaden)
2. Mäklaren ringer och frågar om vi vill lägga bud men vi avböjer pga planlösning m.m.
3. Mäklaren berättar att hen vet i samma hus så säljer brf en större lgh som de fortfarande håller på renovera inför försäljning, om vi var intresserade erbjöds vi en förhandsvisning, dock under pågående renovering såklart.
4. Vi går på privat förhandsvisning och gillar denna lgh mycket bättre, lägger ett bud som accepteras av förening.

vi ska träffas för påskrivning av kontrakt kommande vecka med mäklaren och ordföranden av brf men känns lite olustigt att skriva på ett kontrakt när vi ändå inte har sett hela lgh i sitt "slutskick" så att säga efter den genomförda lgh. Vi lyfte detta till mäklaren som sa att det skulle framgå i kontraktet att vi köper lgh på villkoren att föreningen har renoverat alla ytskick inomhus och bytt samtliga golv.
 
F Fotbollsida skrev:
Ledsen jag var nog lite otydlig i mitt första inlägg här... :/

1. Vi var på en öppen visning av en annan lgh i samma förening (en snart ombildad hyreslgh som brf själva renoverat och la ut på marknaden)
2. Mäklaren ringer och frågar om vi vill lägga bud men vi avböjer pga planlösning m.m.
3. Mäklaren berättar att hen vet i samma hus så säljer brf en större lgh som de fortfarande håller på renovera inför försäljning, om vi var intresserade erbjöds vi en förhandsvisning, dock under pågående renovering såklart.
4. Vi går på privat förhandsvisning och gillar denna lgh mycket bättre, lägger ett bud som accepteras av förening.

vi ska träffas för påskrivning av kontrakt kommande vecka med mäklaren och ordföranden av brf men känns lite olustigt att skriva på ett kontrakt när vi ändå inte har sett hela lgh i sitt "slutskick" så att säga efter den genomförda lgh. Vi lyfte detta till mäklaren som sa att det skulle framgå i kontraktet att vi köper lgh på villkoren att föreningen har renoverat alla ytskick inomhus och bytt samtliga golv.
Köp, men var noga med att alla moment i renoveringen specificeras, så ni inte efteråt kan ha delad uppfattning om vem som skulle göra vad.
 
  • Gilla
Fotbollsida och 1 till
  • Laddar…
Här på detta forum finns trådar där en säljare utlovat vissa saker som en köpare sedan inte tycker har uppfyllts. Det gäller väl främst privata säljare medan det i ert fall är en förening. Hur noga det än skrivs in i kontrakt så finns ändå en risk att ni blir besvikna på något, stort eller smått. Det går helt enkelt inte att föreskriva alla detaljer. Så om ni vill vara helt säkra bör ni inte köpa med dessa oklarheter. Men om ni ser det som en bra bostad och är beredda att acceptera vissa besvikelser så kan ni välja att gå vidare med köpet.
 
K klimt skrev:
Här på detta forum finns trådar där en säljare utlovat vissa saker som en köpare sedan inte tycker har uppfyllts. Det gäller väl främst privata säljare medan det i ert fall är en förening. Hur noga det än skrivs in i kontrakt så finns ändå en risk att ni blir besvikna på något, stort eller smått. Det går helt enkelt inte att föreskriva alla detaljer. Så om ni vill vara helt säkra bör ni inte köpa med dessa oklarheter. Men om ni ser det som en bra bostad och är beredda att acceptera vissa besvikelser så kan ni välja att gå vidare med köpet.
K klimt skrev:
Här på detta forum finns trådar där en säljare utlovat vissa saker som en köpare sedan inte tycker har uppfyllts. Det gäller väl främst privata säljare medan det i ert fall är en förening. Hur noga det än skrivs in i kontrakt så finns ändå en risk att ni blir besvikna på något, stort eller smått. Det går helt enkelt inte att föreskriva alla detaljer. Så om ni vill vara helt säkra bör ni inte köpa med dessa oklarheter. Men om ni ser det som en bra bostad och är beredda att acceptera vissa besvikelser så kan ni välja att gå vidare med köpet.
Instämmer med ditt resonemang. Därav våran oro samtidigt vill vi inte gå miste om en bra bostad med ett mycket bra läge. I en budgivning vet vi att den kommer sticka iväg i pris, vilket liknande lgh i samma förening har gjort senaste månaderna. Den initiala lägenheten som vi tackade nej till var ju även renoverad av föreningen och det arbetet var bra utfört men som sagt går inte att förutse allt..
 
BirgitS
Eller kom överens om att köpa lägenheten utan att alla ytskikt är fixade, naturligtvis då till ett lägre pris, och så kan ni själva välja vilka färger och tapeter ni vill ha på väggarna osv.
 
  • Gilla
Fotbollsida och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Eller kom överens om att köpa lägenheten utan att alla ytskikt är fixade, naturligtvis då till ett lägre pris, och så kan ni själva välja vilka färger och tapeter ni vill ha på väggarna osv.
Vi är lite oroliga över att då de kommer välja att lägga ut lgh på marknaden då byggfirman redan början göra grundarbetet

Föreningen hade redan anlitat en byggfirma då det är ytterligare två (tidigare hyresrätter) lägenheter som ska upplåtas som bostadsrätter. Ena lgh är de redan klara med men i våran har de inte kommit så långt så brf är öppna över att vi kan få välja de färger och tapeter vi vill ha.
 
Tjaaa.. Visst finns här en risk, men jag tycker inte att risken är jättestor. Om samma byggfirma har genomfört upprenovering av andra lägenheter i föreningen på föreningens uppdrag. Så är det rimligt att anta att denna lägenhet kommer att utföras med liknande kvalitet i arbetet.

Så under förutsättning att ni i avtalet får en skrivning om utförandet. Framförallt då detaljer på de dyra sakerna. Kakel i viss prisklass/sortiment i badrum. Ganska detaljerat vilka vitvaror det skall vara i köket (sedan kan man troligen ändra inom samma prissegment), och andra punkter där det dels är viktigt för dig hur det utförs, dels finns risk att firman eller föreningen fösöker få ned kostnaden genom snikval.

Så tror jag att man vågar köpa. Ta reda på hur det fungerar med garantier. Är föreningen/byggfirman ansvarig om det ex. blir en vattenskada i badrummet efter ett år, eller om spishällen pajar i närtid osv.

Min dotter köpte nyligen en lägenhet som föreningen just ombildat från hyresrätt. Föreningen hade blåst ut allt och renoverat totalt innan försäljningen. Jag tycker att renoveringen ser väldigt bra ut. Det är i en förening som har väldigt många hyresrätter, så de har en viss rutin på de här ombildningarna.
 
  • Gilla
Hemmakatten och 1 till
  • Laddar…
Med ett väl formulerat kontrakt låter det som att risken kan minskas till acceptabel nivå, i alla fall enligt hur jag hade resonerat i er situation.
Men visst, helt borta är risken aldrig.
 
Det som jag tycker skiljer den här situationen från andra lägen där en säljare skall utföra saker på huset eller lägenheten som säljs, är att föreningen kan antas vara rimligt seriös. En bostadsrättsförening av rimlig storlek kommer inte att aktivt försöka lura någon. Gör man affär med en privatperson, så är det omöjligt att veta vem man gör affär med.

Läget påminner annars lite om hur det är att teckna sig för en nyproduktionslägenhet. Det är också ett riskspel, men riskablare än att köpa en enstaka ombildad lägenhet som i det här fallet. Köper du nyproduktion från ett rimligt stort bolag, så kan man också räkna med att de inte aktivt försöker lura någon. Men där kan man råka ut för att bolaget drabbas av kris när marknaden vänder, så att de känner sig tvingade att skära ned på kvalitet, eller att helt enkelt kraschar helt. Sådana risker kan man i stort sett bortse ifrån om man köper en lägenhet av en etablerad bostadsrättsförening.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.