Hej har köpt en Ikea Hygienisk diskmaskin, men får inte igång den, har följt stegen som står i manualen,

1. Kontrollera att den inställda nivån på vattenavhärdare överensstämmer med den hårdhet vattnet har där du bor. Om inte, kan du justera vattenavhärdarens nivå.
2. Fyll saltbehållaren.
3. Fyll spolglansfacket.
4. Öppna vattenkranen.

ställer in på program stänger luckan, Inget händer. har hållt på X antal timmar nu att föröka få igång den. har jag missat något ?
 
Kolla så den verkligen får vatten. Det är inte alltid självklart hur diskmaskinsavstängningen på köksblandaren ska stå. Prova att ändra den och se vad som händer.
 
J Johan456 skrev:
Kolla så den verkligen får vatten. Det är inte alltid självklart hur diskmaskinsavstängningen på köksblandaren ska stå. Prova att ändra den och se vad som händer.
Den får vatten, Om de inte är något annat vattenstopp jag missat, men kopplade loss i vattenintaget och såg till att det kom vatten.
 
Ok då vet jag inte, låter märkligt
 
Verkar dock inte som att det kommer vatten förbi den klumpen som sitter på slangen, den man kopplar till kranen.
 
A
Du har inte fått vatten på bottenplattan i maskinen,det kan i så fall utlöst vattenventilen(klumpen!)
 
Tss skrev:
Du har inte fått vatten på bottenplattan i maskinen,det kan i så fall utlöst vattenventilen(klumpen!)
Har aldrig använt maskinen den är helt ny. Har endast fyllt salt behållaren med vatten och salt enl beskrivning.

om de nu är så att den är utlöst, hur kan jag då öppna den igen ?
 
Redigerat:
M mazer2 skrev:
Har aldrig använt maskinen den är helt ny. Har endast fyllt salt behållaren med vatten och salt enl beskrivning.
Salt behövs inte om du bor i Göteborg.
 
A
Stänger luckan ordentligt dvs. Står maskinen rakt?
 
R
Kopplat in elen? :cool:
Dubbelkolla med en lampa om eluttaget funkar om det inte lyser nått på maskinen dvs.

sen är det väl så att diskmaskiner funktionstestas på fabriken så det kan finnas vatten kvar i slangarna/i maskinen, kanske har skvalpar runt så vattenskyddet löst ut?
Kolla instruktionsboken om det finns en knappkombination för att reseta/nollställa maskinen(y)
 
R RalleB skrev:
Kopplat in elen? :cool:
Dubbelkolla med en lampa om eluttaget funkar om det inte lyser nått på maskinen dvs.

sen är det väl så att diskmaskiner funktionstestas på fabriken så det kan finnas vatten kvar i slangarna/i maskinen, kanske har skvalpar runt så vattenskyddet löst ut?
Kolla instruktionsboken om det finns en knappkombination för att reseta/nollställa maskinen(y)
R RalleB skrev:
Kopplat in elen? :cool:
Dubbelkolla med en lampa om eluttaget funkar om det inte lyser nått på maskinen dvs.

sen är det väl så att diskmaskiner funktionstestas på fabriken så det kan finnas vatten kvar i slangarna/i maskinen, kanske har skvalpar runt så vattenskyddet löst ut?
Kolla instruktionsboken om det finns en knappkombination för att reseta/nollställa maskinen(y)
Hade varit svårt att ställa in program annars ;)

Finns en knapp som står reset. Men får se i boken om de finns någon annan kombination. Annars blir de att reklamera,
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.