Utbudet av vitvaror är enormt och priserna varierar kraftigt mellan olika märken och modeller. Här har vi tagit fram tre paket av vitvaror från budget till lyx för att få ett hum om vad vitvaror kan kosta.

Du kan läsa artikeln här: Vad kostar vitvaror?
 
Magnus E K
Alldeles för stort hopp mellan klasserna. Den lägsta är för mycket budget till och med för mig medan mellanklassen är för mycket (köksfläkt för 14 000?!?).

Hade ingen aning om att det fanns kylskåp och frysar för 120 000 så det var ju kul att läsa.
 
  • Gilla
NoiseMaker och 3 till
  • Laddar…
Klart intressant information där det blev tydligt hur köksutrustning inte har utformning efter konsumenternas behov av funktion utan enbart efter olika nycker!

Klass är tydligen synlig i vilken vitvara du använder!
 
Hela artikeln haltar.
Det ända jag får ut av artikel är att vitvaror finns i alla prisklasser.
Det är liksom inget nytt.
Sen brukar dom flesta beställa paket i samma märke och då blir oftast ett mycket bättre pris.
 
  • Gilla
Huddingebo och 1 till
  • Laddar…
155 tusen för en spis i köket :crysmile: undrar om maten eller glädjen till att laga maten likställs med kostnaden.

Den som har råd med en sån spis låter väl tjänstefolket använda den :crysmile:
 
  • Gilla
Tamazin
  • Laddar…
Om mellanklassen innebär en köksfläkt för 14 000:- så finns det nog nästan bara budgetkök i Sverige.

Sen kan man ju undra vad det är som motiverar någon att betala 10-20 gånger normalpriset för ett kylskåp? Är det 50 års garanti? Håller maten dubbelt så länge som i en vanlig kyl?
 
  • Gilla
cpalm och 3 till
  • Laddar…
A
Med tanke på hur många kök som IKEA säljer varje dag, så kunde man nästan ha tänkt sig att ha det som en baslinje, sedan visat vad man kan välja billigare för att spara pengar och vad man kan välja till för att lyxa till det, utan att landa på kylskåp för 120000:-

När man dessutom inte jämför äpplen med äpplen, så blir det ju ännu konstigare. Vill man spara ännu mer pengar kan man ju skippa diskmaskin, men man borde ha jämfört samma uppställning.
 
T
Detta säger mig absolut ingenting! Vitvaror för 50.000 eller 750.000, ett jävla hopp. Varför inte lägga upp 3 realistiska paket?
 
Fadai
Kyl o frys för 120.000 st!!!! Känns oanständigt. Då kan man köpa nåt lyxigt för hälften av det priset och skänka pengar t Stadsmissionen el likn. Sån lyx handlar bara om att visa att man har råd att kasta pengar omkring sig. Blä!
 
"När du ska köpa fordon finns det mycket att tänka på. Vi har tittat på tre olika. I budgetklassen hittar du en kickbike för 399 kr, i mellanklassen en Volvo XC90 för 750 000 kr och i lyxklassen en fullutrustad custom made Koenigsegg husbil för 18 386 726 kr."
 
  • Gilla
  • Haha
cpalm och 8 till
  • Laddar…
Fairlane
Det är väl framförallt köksfläkt för 14000 i mellanklass som sticker ut ordentligt, men även tvättmaskinen är lite dyrt kan jag tycka. 6000 för tvättmaskinen kanske är med normalt om man räknas Bosch och Siemens till det segmentet och Miele till det övre.
 
Så mycket kritik. Det är väl inget fel med en artikel dom lyfter fram extremerna. Det handlar knappast om förslag på tre lämpliga nivåer.
 
D Daniel 109 skrev:
Så mycket kritik. Det är väl inget fel med en artikel dom lyfter fram extremerna. Det handlar knappast om förslag på tre lämpliga nivåer.
"Extrembudget, extremmitten och extremdyrt"?
Problemet är väl mest att artikeln inte tillför något. Det är olika saker som jämförs och ingen vettig människa lägger 800000 kr på vitvaror till ett kök. En mer givande artikel hade jämfört samma varor i olika prisklasser och listat för- och nackdelar, men där alla produkter varit bra val.
 
Det är ingen produktjämförelseartikel. Jag hade ingen aning om att det fanns så dyra vitvaror. Vill du ha en jämförelse av likvärdiga produkter förstår jag att du är besviken.
 
Varför behöver man en app till en tvättmaskin? Man står väl bredvid den när man laddar och kan trycka på knapparna, eller kan man be den att köra en vittvätt och maskinen själv plockar upp allt vittvätt ur tvättkorgen, laddar ock kör. Den finessen kan man ju betala extra för i så fall.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.