Tänkte plantera thujor till en häck och bor i Roslagen...
När är det dags, vill inte stå där i sommar å säga..."jaha!! skulle jag gjort det då!?"
:p

 
Så fort tjälen släppt ordentligt. Tänk på att det kan vara idé att trä på en säckväv
eller annat om det är så att häcken står i sol medan det fortfarande är tjäle i mark.
De sätter igång att transpirera men får inget vatten från rötterna=blir bruna och kan
ta skada*=bättre att skydda. Detta behöver du inte göra längre fram år 3 osv....F o m 15 juni
och fram tom 1 sept brukar man undvika att plantera barr då det är stor risk att de inte tar sig... Vilken sort har du tänkt att plantera?
Nära roslagen
 
är nog inne på Thujor...
 
Thujor är ingen sort utan ett begrepp på en flera arter. Sort är ex Brabant, Fastigiata,
Smaragd m m ;):cool:

Brabant är gles och storväxt
Fastigiata är smal slank och lång
Smaragd grönare mindre max 3 m

vilken sort blir det.....
Nära roslagen
 
Brabant
 
Hemmakatten
Såg din tomt i annan tråd med vacker natur runt om. Måste säga att jag tycker att thuja inte alls passar in i detta landskap. Det är för mycket stad/villakvarter över thuja och här är det Roslagen och skärgårdsnatur. Det blir för strikt och stelt och formellt med thuja, är min åsikt. Kanske du kan fundera på nåt annan häck. Kommer just nu inte på nåt bra, men lovar att återkomma.
 
jasså inte det... jag som nästan har bestämt mig! :-/
Den är väl antingen Thuja eller Liguster... måste ha en riktigt tät häck som är
runt 1.5-2m i höjd, vägen som går framför huset är en 70-väg å inte så kul med alla som kör å promenerar framför när man har 3 hundar som tror att alla är potentiella inbrottstjyvar.

Så en hög,tät häck gör förhoppningsvis att dem inte ser alla som passerar tomten och vi kan få det lugnare! :D
 
Hemmakatten
Oj, ber om ursäkt, mitt inlägg blev väldigt "hårt". :-[ Smaken är ju olika. Och att jag har svårt för thuja betyder ju inte att jag är nån slags smakpolis, utan alla har ju sin egen smak. Min smak är inte bättre än nån annans.

Men, utifrån min smak så tycker jag att thuja inte passar. Kanske hagtorn kan vara bättre. Hagtorn har 4 cm långa, hårda taggar som vare sig hund eller inbrotttjuv tar sig igenom. Dock är hagtorn en lövfällande häck, så på vintern är den lite glesare, men fortfarande full med taggar,

PS. Förhoppningsvis ser Yonna detta. Hon kommer garanterat att ha goda råd om häckar och hundar att delge dig.
 
njae hagtorn är helt uteslutet, har jobbat som med trädgårdsskötsel förrut, då råkade ut för närkontakt av 3:e graden med en hagtornsbuske >:( ...och jag säger bara never again! i sådant fall måste jag anställa en trädgårdsmästare! ;D

Näe jag är efter noga överläggande besluten om att det blir thuja!

Har frågat lite annanstans och fått till svar " i slutet på april borde passa" så det är väl då det gäller... men man bör väl beställa dem snart då det är ett antal jag behöver...
närmare 60 st!
 
Är partisk i målet då jag är en sann tujaallergiker men oavsett dessa skulle jag platera staketstolpar och staket ;) för innan dina tujor skymmer vägen och sikten för folk och hundarna så kommer du antingen vara utfattig av att köpa fullstora tujor eller så ha lessnat på att de växer så långsamt och därför satt upp staket i alla fall. Innanför staketet kan du sedan plantera för att mjuka upp. Eller så struntar du i staket och sätter en rad små träd som skymmer i höjden 1,5-2,5 meter och mellan/bakom/framför en häck eller friväxande buskar som tar 0-1,5 meter. Ger ett luftigare, mindre stelt intryck och snabbare resultat. Varför inte äppelträd ihop med rosbuskar tex? Detta funkar ju mindre bra på vintern om du inte väljer dvärgtallar förståss...men då kan du lika gärna ta tuja ;)
 
njae, vi ska ha staket in mot tomten å sen thujorna utanför är det tänkt... å dem behöver ju inte skjuta i höjden heller...
 
Jag håller med Hemmakatten och Alsti18 - thuja passar inte överallt och är nog snyggast som mycket vältuktad i ganska modernt villaområde. Jag har vårdat en 30 m lång thujahäck mot grannen i många år och det var mycket jobbigt ;). Snyggast blir, om du fortfarande insisterar på thujan, att sätta staketet utanför och häcken innanför och låta häcken växa igenom staketet. Klippning i bägge sidor minst två ggr/säsong för att få den tät och inte alltför vidlyftig.

Som de flesta barrväxter blir thujan (undantag är naturligtvis idegran) inte vackrare med åren och klarar inte av misskötsel någon enstaka säsong.
 
jo men har vi staketet på insidan så slipper Thujorna bli nerkissade av hundar, då kissar dem bara på staketet. :p
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.