H hempularen skrev:
Men om vi antar att detta snarare är en besiktningsmiss, än ett dolt fel. Så betyder det att eftersom du inte gjorde någon egen besiktning i samband med köpet, så har du ingen besiktningsman att hålla ansvarig. Den bes. man som säljaren anlitade har inget avtalsförhållande till dig.

Det hela låter lite märkligt. Det vanliga är ju att säljaren låter besiktiga huset, via mäklaren. Ofta är det en del av ett paket med försäkring mot dolda fel. Att då mäklaren skulle låta utföra ytterligare en besiktning låter väldigt konstigt. Och formuleringen att det är den "första som gäller", låter lite som att säljaren inte var så nöjd med det som stog i protokollet från mäklarens besiktning.

Man kan ju tänka sig att mäklaren såg tydliga tecken på allvarliga fel, som inte var med i protokollet. Och att det för en gångs skull var en mäklare som var ärlig nog att inte ignorera det.
De är förstås en tanke. Men jag har båda protokoll, både från mäklare och Anticimex.
Anledningen att de gjorde en besiktning själva var att de skulle sälja huset själva. Sen klarade de inte de och anlitade mäklare. Mäklare ville ha ett egen besiktning gjord så därför blev den gjord.
När vi sedan köpte de utan mäklare så blev de då deras protokoll som var giltligt (de var gjort ett par månader tidigare).
Vi var med lite under tiden som allt pågick så jag skulle vilja påstå att de definitivt inte är tal om nåt lurt rörande protokollen.
Sen vet jag inte vad som är rätt Ang vilket protokoll som får användas eller ej, men oavsett vad har jag båda och de är liknande.
 
F Finndjävel skrev:
Det där är en gammal pärlspontpanel som suttit där länge, kanske över hundra år. Förr hade man inte råd med spill utan använde alla små stumpar som lämnade.
Wow tack för intressant info!
 
Skicket på både panel, matta och betong vägg tyder ju på att renovering behövs, så svårt att se det som ett dolt fel. Vill ni spara panelen så markera på väggen såga så ni kan sätta en snygg hög golvlist efter ni lagt det nya golvet. Kan ni lägga klinkerns är det väll ett bra allternativ.
 
  • Gilla
Appendix och 2 till
  • Laddar…
T topmount skrev:
Skicket på både panel, matta och betong vägg tyder ju på att renovering behövs, så svårt att se det som ett dolt fel. Vill ni spara panelen så markera på väggen såga så ni kan sätta en snygg hög golvlist efter ni lagt det nya golvet. Kan ni lägga klinkerns är det väll ett bra allternativ.
På vilket sätt tyder de på de?
Mattan är ny sen 1-2 år. Panelen tillhör den "äldre stil" som finns i huset i övrigt.

Menar du att vi inte ska gå vidare med att utreda hur skadan uppstått, och bara såga av de delarna som är skadade?
 
Redigerat:
Holidaay Holidaay skrev:
På vilket sätt tyder de på de?
Mattan är ny sen 1-2 år. Panelen tillhör den "äldre stil" som finns i huset i övrigt.

Menar du att vi inte ska gå vidare med att utreda hur skadan uppstått, och bara såga av de delarna som är skadade?
Det är ett gammalt hus = svårt att få till dolt fel.

Ni har inget avtal med Anticimex (som jag uppfattat det) = kan inte kräva dom på något

Fixa o gå vidare, ser inte så allvarligt ut heller.
 
  • Gilla
Appendix och 2 till
  • Laddar…
Kapa de ruttna ändorna av panelen med sänksåg en bit upp där virket är färskt om ni vill behålla den. Fäll in en liggande bräda av samma tjocklek och sätt en gammaldags golvlist ovanpå som täcker hela springan. Till den sortens panel använde man breda golvlister med mycket "dekorations"mönster i. Ju bredare list ju bättre gällde på den tiden. 120mm och 145mm var vanligt. Lister var dyra och stora mönstrade lister visade "klass".
 
  • Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
A Autodidak1 skrev:
Det är ett gammalt hus = svårt att få till dolt fel.

Ni har inget avtal med Anticimex (som jag uppfattat det) = kan inte kräva dom på något

Fixa o gå vidare, ser inte så allvarligt ut heller.
Ok tack för Din åsikt (y)
 
Så länge det bara är panel som ruttnat (och det verkar ju vara fallet) så skulle jag nog säga att det är en så förhållandevis liten och billig sak att åtgärda så att det inte finns något att vinna på att driva en dolda fel-process oavsett om det finns en chans att vinna eller ej.
 
  • Gilla
johel572
  • Laddar…
F Finndjävel skrev:
Kapa de ruttna ändorna av panelen med sänksåg en bit upp där virket är färskt om ni vill behålla den. Fäll in en liggande bräda av samma tjocklek och sätt en gammaldags golvlist ovanpå som täcker hela springan. Till den sortens panel använde man breda golvlister med mycket "dekorations"mönster i. Ju bredare list ju bättre gällde på den tiden. 120mm och 145mm var vanligt. Lister var dyra och stora mönstrade lister visade "klass".
De har snackats om hemmapulare som fixar i tråden.. Jag tycker detta blir exakt detta även om de såklart hade varit lättaste lösningen både pengamässigt och annat.
MEN! De MÅSTE väl vara nånting som orsakar denna rötan? Nånting som behöver fixas först! Känns som att man bara gömmer problemet genom att bara kapa av de ruttna som du och nån annan sa.... Vad beror rötan på liksom. Så känner jag, men de kanske är för högt tänkande i gammalt hus, jag vet inte.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Pytt Pytt skrev:
Så länge det bara är panel som ruttnat (och det verkar ju vara fallet) så skulle jag nog säga att det är en så förhållandevis liten och billig sak att åtgärda så att det inte finns något att vinna på att driva en dolda fel-process oavsett om det finns en chans att vinna eller ej.
Definitivt, är de bara panel så är de sak samma. Men betongväggens andra sida tycker jag tyder på annat.
Likaväl de finmalda pulvret på en av bilderna, som ingen har kommenterat....
 
Holidaay Holidaay skrev:
De har snackats om hemmapulare som fixar i tråden.. Jag tycker detta blir exakt detta även om de såklart hade varit lättaste lösningen både pengamässigt och annat.
MEN! De MÅSTE väl vara nånting som orsakar denna rötan? Nånting som behöver fixas först! Känns som att man bara gömmer problemet genom att bara kapa av de ruttna som du och nån annan sa.... Vad beror rötan på liksom. Så känner jag, men de kanske är för högt tänkande i gammalt hus, jag vet inte.
Börja med att kapa som du fått tips om, då ser du troligen vad det beror på. Om det bara är panelen som haft kontakt med med betongen så är problemet löst. Om det är själva väggreglarna/syllen som har kontakt med betong måste det åtgärdas också.

PS. Åsikten om dolt fel är fakta ;)
 
A Autodidak1 skrev:
Börja med att kapa som du fått tips om, då ser du troligen vad det beror på. Om det bara är panelen som haft kontakt med med betongen så är problemet löst. Om det är själva väggreglarna/syllen som har kontakt med betong måste det åtgärdas också.

PS. Åsikten om dolt fel är fakta ;)
Ja, men svårt är inte = omöjligt ;)

Hur ska ny panel monteras då? För jag menar man ser redan nu att den gamla väggpanelen HAR kontakt med betongen I nederkant (se bilderna).
 
Holidaay Holidaay skrev:
Ja, men svårt är inte = omöjligt ;)

Hur ska ny panel monteras då? För jag menar man ser redan nu att den gamla väggpanelen HAR kontakt med betongen I nederkant (se bilderna).
Om jag ska vara ärlig så är det omöjligt utifrån bilderna och det du skrivit...
 
Skulle tro att det inte är första mattan som ligger där. Muren tyder på förhöjd fukt som sugs upp underifrån och plastmattan har stängt in fukten. Tror alltså bara att olämpligt material har använts
 
T topmount skrev:
Skulle tro att det inte är första mattan som ligger där. Muren tyder på förhöjd fukt som sugs upp underifrån och plastmattan har stängt in fukten. Tror alltså bara att olämpligt material har använts
Kommer detta isåfall lösa sig "av sig själv" om jag tex lägger klinker istället eller Platon matta?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.