Hej igen alla kunniga!
Det har nu blivit aktuellt att ha hit en elektriker för att installera LED-downlights i hallen. Innan elektrikern kommer hit tänkte jag införskaffa allt som behövs. Jag tänkte köpa ett 3-pack Malmbergs MD-350 med medföljande drivdon. Bra, då kan jag fråga Malmbergs vad som behövs för att installera. Men icke! Malmbergs hänvisar mig till behörig elektriker. Men jag måste ju veta vad jag behöver köpa...

Så nu till min fråga: Vad behöver jag köpa för att elektriken ska kunna installera dessa spottar? De ska gå att dimma. Just nu går belysningen att tända/släcka från två ställen. LED-sats, någon form av dimmer. Något mer som behövs? Sladdar tänker jag att elektriken får ta med.

Downlights i fråga är https://malmbergs.com/Products/9974371

Tack
 
Drivdonet som tycks ingå i satsen är dimmbart på primärsidan.
Hur vill du att det ska funka, ska du kunna dimma från två platser, vriddimmer eller återfjädrande dimmer?
 
Elektriker har en tendens att vilja sälja även materialet till dig så att de får jobba med prylar de kan. Det kanske blir lite dyrare material men i stället slipper elektrikern lägga en eller två timmar på att klura ut hur just det system du köpt ska kopplas in och styras. Dessutom är vissa (läs billigare) produkter trixigare att koppla in och tar därför mer tid. Hör med elektrikern så att det är OK att du köper materielen i förväg.

Malmbergs har ingen slutkundsförsäljning så jag antar att du har ett företagskonto hos dem. De är också tydliga med att de inte har support på sina produkter.

/Fredrik
 
Jo precis, och drivdonet har enbart två ingångar (L/N). Jag har inga direkta preferenser, det ska gå att dimma, och gärna vara så billigt/enkelt som möjligt!
 
En vanlig vriddimmer som ej behöver neutralledare och som kan trappkopplas är väl det minsta du behöver.
 
E etompau skrev:
En vanlig vriddimmer som ej behöver neutralledare och som kan trappkopplas är väl det minsta du behöver.
Okej! Vad jag har förstått så måste det vara en vriddimmer som klarar ner till nära 0W? Vad behövs för att installera återfjädrande tryckknapp?
 
N Nooblet skrev:
Okej! Vad jag har förstått så måste det vara en vriddimmer som klarar ner till nära 0W? Vad behövs för att installera återfjädrande tryckknapp?
En sk. dosdimmer.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.