Hej,

Vi planerar att bygga uterum på vårt 1,5 planshus. Huset har dubbla takkupor i östlig-västlig riktning. Vi har diskuterat att placera uterummet både under ena takkupan västerut men också på den sydliga gaveln. Vi har nu beslutat att bygga ett uterum med sadeltak från Willab på den sydliga gaveln och sätta in en altandörr från kök/vardagsrum. Det blir 7x4 m2 och sydgaveln är 8 m.

Vår ursprungliga tanke är att placera uterummet mitt på gaveln, dvs symmetriskt men jag har förstått att man även kan förskjuta det åt olika håll.

Vad är era tankar om detta, för- och nackdelar med att placera i mitten eller offset?

Mvh Fredrik
 
BirgitS
Välkommen till forumet!

Det handlar väl mest om man kan få in solen tidigare eller ha den kvar längre. En placering mitt på gaveln gör att man bara kan få in solljus under den tid som solen lyser upp fasaden medan om man placerar uterummet på en sydsida vid den västra hörnet även får in solljus efter klockan 18 (när västfasaden är upplyst). Sen kan man ta hänsyn till om någon placering innebär att man täcker för andra fönster (gör rummet innanför mörkare) och insyn vid olika placeringar.

Om du vill ha mer hjälp med råd för just ditt hus är det nog bra med några foton och beskrivningar kring det som jag har tagit upp.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.