Råd sökes.

Vi har genom en byggfirma bl.a. bytt plåt på taket. I samband med detta tog vi kontakt med en murare som tog på sig jobbet att fixa skorstenen (frostskador). Byggfirman byggde för detta ändamål en ställning till muraren. När muraren börjar jobbet ser han att det är större än han trodde (han verkar inte ha besiktigat ordentligt innan) så han ångrar sig och ger ett nummer till en annan murare. Denne kommer och tittar och tar jobbet men kan och vill inte ha den ursprungliga ställningen så den plockas ner. Den ursprunglige muraren vägrar nu betala denna ställning då han anser att han “gjort sitt” då han hittade en annan murare.

Vilken röra, jag trodde ju inte att detta skulle hända med hantverkare på mindre orter men... Eftersom jag är "dum" och litar på folk har jag inte skriftliga avtal men muntliga överenskommelser och SMS-diskussioner finnes. Och byggfirman, som jag känner, har hamnat i kläm.

Vad kan jag möjligen göra med detta?

Tack på förhand.
 
Ibland får man välja sina strider, hur mycket pengar handlar det om?
 
Det rör sig om 10.000 kronor (det var ett ganska besvärligt läge, tvåvåningshus, trappa under m.m.)
 
Stefan N Stefan N skrev:
Ibland får man välja sina strider,
Instämmer!
Den förste muraren kunde kanske inte se att jobbet var utanför hans kompetensområde innan han varit uppe och kikat.
Var i stället glad att han erkände sin bristande kompetens och rekommenderade en annan att utföra jobbet!
 
  • Gilla
MalinDz
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.