Vattenansamling runt och under nybyggt uthus på lermark efter regn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vattenansamling vid plintgrund under ett nybyggt uthus omgivet av våt lermark.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nu regnar det ymnigt här varenda dag nästan och jag har fått en mindre sjö runt/delvis under mitt nybyggda uthus. Är lermark här så när det slutar regna kommer det ta ett antal dagar att sjunka undan.

Hur illa är det att ha vatten under en plintgrund? Vad göra? Gräva dike?
 
  • Wow
blomknopp
  • Laddar…
T
Det där ser nog inte bra ut. Problemet är tydligen att du byggt på en låg plats utan att ha grävt bort matjord först och fyllt upp med en grusbädd? Dessutom har du struntat i dräneringen? Varför slarva med grundarbetet?

Jag skulle nog snabbt som attan gräva ett dike för att få bort allt ytvatten. Sedan måste du få en fungerande dränering, så där kan du ju inte ha det! Förhoppningsvis har du tillräckligt med höjdskillnad att du får en fungerande dränering, annars är väl nån sorts pumpbrun lösningen..

Svårt att höja plintarna då huset redan är på plats, men det är ju i princip ingen omöjlighet med ett sånt där litet uthus. Jag och farsan höjde ett båtskjul ungefär i samma storlek byggt på natursten/plintar och gjöt en sula istället för många år sedan. Vi tog domkrafter till hjälp, men totala tyngden är nog större i ditt fall...
 
  • Gilla
Appendix och 3 till
  • Laddar…
Vad kan hända? Tänkte ju fylla upp med jord nästa år och så gräs men kanske behöver göra ett dike först då?

Bärlinorna är ju rätt högt över vattnet och panelen ska sågas till några cm i nederkant.
 
Stod ett gammalt vedskjul där innan och då var det aldrig nån sjö där.
 
  • Gilla
Per-Inge
  • Laddar…
Är det inte bara så att innan ditt bygge var det ett naturligt fall på marken, skyfall rann helt enkelt iväg...
Nu när jorden är lös, "ny" så stannar allt kvar i din "grop"...

Du måste helt enkelt ordna så att vattnet rinner bort, dike, markjustering... oavsett hus eller inte så är det ju inte trevligt att ha sjöar så på sin tomt...
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Gräva ur och lägga dräneringsrör/ slang och sen grusa diket först med makadam och sen finare. Anslut även stuprören till dräneringen och led längre bort kanske till ny stenkista. Ser ut som att vattnet från takrännorna eventuellt rinner tillbaka mot huset..
 
Tack för tipsen. Ger mig ut ”i morgon” och flyttar på sjön med skottkärra och ser om jag kan gräva en kanal bortöver. Finns det några uppenbara risker annars för plint eller så att stå i vatten länge?
 
T
M Mr9 skrev:
Anslut även stuprören till dräneringen och led längre bort kanske till ny stenkista.
Direkt felaktigt! Anslut aldrig regnvatten till dräneringen, det skall alltid gå i separata rör.

Stenkista känns overkill, jag skulle dra dränering+regnvatten till närmsta dike och endast i de fall där man inte hittar ett lämpligt dike så kan man fundera på att anlägga en stenkista eller liknande. Finns kankse lokala regler att ta i beaktande, men för ett litet uthus så känns det nog som man gräver först och låter bli at fråga...
 
  • Gilla
b8q och 3 till
  • Laddar…
T
M Munkfors skrev:
Finns det några uppenbara risker annars för plint eller så att stå i vatten länge?
Omöjligt att säga utifrån bilderna, men rent generellt så finns det nog en uppenbar risk för sättskador, speciellt om plintarna ligger direkt i matjorden/leran och inget bergskross har använts.

Andra problem är väl om vattnet fryser (om-och-om-igen) kring plintarna så tar nog dom skada i längden. Krafterna i då isen expanderar samtidigt som det sker upprepade gånger så kan man nog inte bortse ifrån.
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Angående att det inte blev sjö där när du hade vedskjul KAN vara(vet inte hur stort ditt vedskjul var) att nu har du ganska många m2 tak som samla vatten och sen skickar du ut det på marken på 2 ställen. 2 ställen där det nu blivit en liten sjö. Innan så kanske regnvattnet hamnade mer utspritt...?
Och regnvatten ska skickas ut på dagvattennätet. Och dit borde även dräneringsrören vara kopplade. Vad Turbo_tail menar med felaktigt vet jag ej.
 
  • Gilla
Thomas_Blekinge
  • Laddar…
T tobbbias skrev:
Angående att det inte blev sjö där när du hade vedskjul KAN vara(vet inte hur stort ditt vedskjul var) att nu har du ganska många m2 tak som samla vatten och sen skickar du ut det på marken på 2 ställen. 2 ställen där det nu blivit en liten sjö. Innan så kanske regnvattnet hamnade mer utspritt...?
Och regnvatten ska skickas ut på dagvattennätet. Och dit borde även dräneringsrören vara kopplade. Vad Turbo_tail menar med felaktigt vet jag ej.
Innan jag fick upp takavvattningen blev det också sjö i det hörnet. Är ju lägst där.

Kommer inte koppla in mig på kommunalt dagvatten. Tror jag kan dränera bort det med dike. Att ansluta stuprören till det verkar praktiskt också så jag slipper ha rör i luften.

Plintarna står på varsina 20 cm makadam om det spelar nån roll.
 
T
T tobbbias skrev:
Och regnvatten ska skickas ut på dagvattennätet. Och dit borde även dräneringsrören vara kopplade.
Ja, självklart, men som du skrev så fick man uppfattningen att du anser att regnvattnet kan ledas ner i dräneringsröret. Jag trodde att alla husägare 2019 visste att det är ett "big no-no". Separat (slutet!) rör för regnvatten som kan grävas ner tillsammans med dräneringsröret som båda ansluts till dagvattennätet om sådant finns.
 
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
T Turbo_Tail skrev:
Direkt felaktigt! Anslut aldrig regnvatten till dräneringen, det skall alltid gå i separata..
Okej var lite otydlig.. menade att även regn vattnet skulle ledas bort åt samma håll som dräneringen. Finns dike så är det optimalare förstås. Svårt att se exakta förhållande men finns det tillräckligt fall på dräneringen så visst kan regnvattnet anslutas till samma rör en bit från huset.
 
Börja med att gräva ett litet dike så vattnet rinner bort från byggnaden. Sen är det en dränering som behövs och rör för dagvattnet. Rören täcks lämpligen över med lite makadam. Om du leder ut det i ett dike eller stenkista spelar ingen roll.

Tänk på att toppskiktet av jord alltid bör luta bort från byggnaden
 
Nyanlagt dike nära husvägg för dränering med synligt takvattenrör och krattad mark, omgiven av lera och gräs.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nygrävt dike i lerig trädgård för avslutande av dränering med synlig renstratt och hög med ved i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nu har jag kastat bort sjön och börjat gräva dike. Ni ser på andra bilden där jag krattat var jag tänkt avsluta dräneringen.

Blir det problem på den här korta biten om takvattnet (med renstratt) kopplas till dräneringsslangen? Vad är problemet i så fall?

Leran jag gräver upp, kan jag använda den för att jämna marken med? Hur djupt behöver dräneringen ligga?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.