Vi funderar på att riva ett betongrör skorsten från 60 talet. Den har blivit använd till ventilation i ladugården men är för tung för golvet. Skorstenen består av ett betongrör med en sorts strölager (5cm) runtomkring och jag funderar på att riva den själv genom att använda en skylift. Har ni några tips, vet ni om det finns asbest risker, hur länge tror att det skulle ta?
 
  • Betongskorsten med strölager som sträcker sig genom träbjälklag i en ladugård, möjlig risk för asbest.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av ett betongrör med ett lager av strömaterial runtomkring.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
.
 
Risken för asbest i det röret är nog inte så stort. Röret är gjort av träullit (träspån och cement).
 
  • Gilla
Coloury
  • Laddar…
Tack för svaret! Vet du vad anledningen är att de använder träullit på ett ventilationsrör?
 
Billigare än betongrör.
 
Skorstenen består av ett betongrör plus ett 5cm träullit lager runtomkring, så förstår inte varför de gjorde båda och!
 
Magnus E K
Isoleringen utanpå är väl troligen till för att det inte ska bli kondens på/i röret.

Hur ser delen som sticker upp ovanför taket ut?
 
Tack för svaret Magnus! Här är en bild på skorstenen.
 
  • Gammal betongskorsten på rött tegeltak mot klarblå himmel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Coloury Coloury skrev:
Tack för svaret Magnus! Här är en bild på skorstenen.
Hur gick det med skorstenen? Jag är i samma sits och tar gärna emot tips på lämpligt tillvägagångssätt för rivning.
 
Vi valde att inte ta bort skorstenen, så tyvärr så har jag inga tips!
 
Ah, synd.
I mitt fall måste röret ner eftersom bjälkarna den står på har blivit dåliga av regn.

Jag får fundera vidare på en lösning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.