J
Tja. River ner eternittak på garaget och ersätter med fibercementskivor (inget undertak). Tar även ned gipsskivorna som finns i tak och vägg för att ersätta med osb+gips då de gamla är jäkligt risiga.

Det är idag kallgarage och det ligger plattor på golv. Det är reglat på plint. Fasaden är ok och det är ca 5-8cm avstånd till mark. Man ser alltså ut inifrån.

Är jag korkad som bara kör vidare med kallgarage och inte trycker in isolering när gipset ändå ersätts? Tänker att isolering inte spelar någon roll när det är så öppet ut ändå.. hur ska jag tänka?
 
Isoleringen kommer inte att tillföra något så länge det är öppet i nederkant, men om du vill ha frostfritt på vintern kan du ju täppa till i nederkant på ett bra sätt (men bibehålla lämplig ventilation!!!). Då har du nytta av att du isolerat. Är inte det aktuellt kan isoleringen möjligen bli ljudisolerande, men för värmens skulle spelar den ingen roll.

/Fredirk
 
Som sagt, du kan isolera om du planerar att täppa igen springan till mark. Så länge det är öppet och det blåser igenom är det ganska meningslöst med värme
 
J
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Som sagt, du kan isolera om du planerar att täppa igen springan till mark. Så länge det är öppet och det blåser igenom är det ganska meningslöst med värme
F fb35523 skrev:
Isoleringen kommer inte att tillföra något så länge det är öppet i nederkant, men om du vill ha frostfritt på vintern kan du ju täppa till i nederkant på ett bra sätt (men bibehålla lämplig ventilation!!!). Då har du nytta av att du isolerat. Är inte det aktuellt kan isoleringen möjligen bli ljudisolerande, men för värmens skulle spelar den ingen roll.

/Fredirk
Tack vänner. Har ni förslag på hur detta utrymme tätas? Får inte till det i huvudet. Vill nog täta oavsett om jag isolerar eller inte (troligtvis inte), bara för att förhindra skräp från att blåsa in.
 
Innan vi spekulerar kan du väl ta några bilder så vi ser hur läget är?
 
J
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Innan vi spekulerar kan du väl ta några bilder så vi ser hur läget är?
Smart :)

Golvet är plattor som ligger på sand. Har som sagt rivit ner taket och även kollat bakom vissa skivor på väggarna, så är osedvanligt skitigt. Men även innan blåser det såklart in skräp, vilket gör att jag måste borsta eller skölja av titt som tätt. Vore skönt att göra det mer sällan.

BILD1 Utifrån långsidan. Det vita är markduk som jag lagt under gruset (väggrus + 3-4cm singel). Bakom den vita är det sand och 50mm tjock trädgårdsplatta.
Markduk med grus ovanpå, blick ut mot trädgård med 50mm tjock trädgårdsplatta synlig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


BILD2 inifrån samma vägg.
Renoveringsområde med gröna hyllor, skräpigt golv med bråte och synlig markduk vid väggen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


BILD3 Närmare hörnet med mest luft
Bild av en öppning längs väggen visar markduk under grus med synlig sand och trädgårdsplatta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


BILD4 Närmare vid sandhögen under bänk
Vägg med synlig markduk under gruset och sand med trädgårdsplattor vid husgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


BILD5 Ena kortväggen där jag ser ut. På andra sidan här är det jord och lite växter. Kommer att byggas soldäck ca 400mm upp på väggen dock. Panelen slutar 2-3cm över jorden idag (kan kapas).
Bild av en smutsig verkstadsbänk med synlig trädgårdsplatta, grus, markduk och trävägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hmm, kanske skulle räcka att gräva ner en rad med lecablock och putsa dom på insidan. Syllisolering mot trät och trycka upp blocken så det blit tätt.

Typ dessa tänker jag
https://www.bauhaus.se/lecablock-9x19x59cm
 
  • Gilla
kest
  • Laddar…
Enklast är nog att sätta antingen fibercementskivor, el takplåt (korrugerad/sinus/trapets), helst aluminium, som trycks ner en bit i marken och skruvas i syllen, men vanlig förzinkad & målad stålplåt hänger med ett bra tag också.
Om du vill vara ekonomisk och inte är paniskt rädd för asbest så har du ju lämpligt mtrl från gamla taket.

Jag har satt överblivna bitar takplåt, (både aluminium och vanlig stålplåt), runtom vår vedbod, för att hålla ute snö som annars yr in och bygger snödrivor överallt. Satte överblivna bitar taklist och vanlig läkt ovanpå på insidan då det annars fortfarande yrde in en hel del iom vågformen som ger luftspalter mellan plåt och syll. Vår vedbod har grusgolv, men plattor är inplanerat, och stommen står på plintar. Har fungerat utmärkt i 10-15 år nu.
 
J
Tack hörrni. Gräva ner Leca skulle kanske fungera, men jävlar vad jobbigt. Asbest är jag inte direkt rädd för, men skivorna är egentligen pulver, så gamla är de. Dessutom är de på tippen redan, så inte direkt ett alternativ :) Kommer få kvar delar av de nya fibercementskivorna, men som du skriver @Oldboy är de ju korrugerade och det blir knepigt att få tätt. Kanske köpa några platta fibercementskivor och knacka ner. Tack för förslaget!

Gjorde rent i garaget igår för att få bort takgipset och såg då att det låg fömultnade masonitskivor som avgränsning/mothåll av sanden, så det har nog varit en liknande lösning tidigare. Funderar på om jag ska lägga om golvet och då kan det justeras till att passa bättre, men det är ett moment jag inte planerat in. Om jag gör det är det nog bättre med leca som du skrev @Johannes Carlsson
 
Ja alltså fogskum tätar också ;) men det blir inte så nice med tiden
 
  • Haha
Jotsat
  • Laddar…
Har kanske varit oljeboard, som står emot fukt bättre än vanlig masonite, men har såklart aldrig varit ämnad att grävas ner...
Kan ha varit en snabb, lätt och billig lösning som var tänkt som temporär, men där man sedan aldrig kommit till skott med en mer långsiktig lösning.
 
J
Har inte bestämt mig än hur jag gör med golvet men nu är gipset nere iaf. Sätter nog upp isolering mot grannens garage och spån + gips i resten för brandskydd. Innertak väntar jag med tills hela yttertaket är fixat i vår.

Man blir ju lite "sugen" på att riva bort alla plattor, fylla upp med 8-16 eller liknande och lägga på igen... Då kan jag ju även trycka in leka som föreslogs. Behöver jag skilja sanden från gruset då med duk tror ni?

Hur som helst, väggar ska upp först och ny el.

Skickar upp bild igen om ett par månader när jag satt upp en skiva /Skalman

Interiörbild av ett avklätt rum med träreglar och synliga bjälkar, redo för isolering och renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Nej du behöver egentligen inte någon duk, det går bra ändå.
 
  • Gilla
Jotsat
  • Laddar…
Om du ska ha det uppvärmt hade jag isolerat golvet om du ändå tar upp plattorna
 
J
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Om du ska ha det uppvärmt hade jag isolerat golvet om du ändå tar upp plattorna
Shit, jag känner projekt "ta bort eternittak" blir "bygga garage" Hade inte tänkt ha det uppvärmt, men absolut, om man med kan bredda användningen med relativt små medel är jag öppen för det.

Om man inte vill gjuta, går det ändå att slänga ner isolering eller menar du vid gjutning?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.