Hej,
River ner tapet i källaren på skorstenen och lyckades riva ner ett parti skadad puts där pelletspannan ansluter till skorstenen.
Ett ca 8cm titthål har med andra ord skapats in i skorstenskanalen pelletsbrännaren är ansluten till.

Behöver putsa igen hålet snabbt då pannan behövs.

kan jag använda vanlig finbetong eller hydrauliskt kalkbruk jag har hemma eller krävs något speciellt värmetåligt bruk?

Skadad puts och ett hål i källarvägg med synlig skorstenskanal bakom rivna tapetlager.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 

Bästa svaret

Claes Sörmland
Du kan mura med kalkbruket. Se till att fogarna är helt fyllda när du murar fast tegelstenen. I praktiken så löses detta med att bruk smetas på stenens alla fyra sidor innan den trycks in i hålet.

Om stenen satt så löst att den kom ut med putsen så var det nog nästan läck där. Se till att få bort eventuellt sot på ytorna med en stålborste innan du lagar.
 
Tack för snabbt svar <3
Det satt ingen sten. Endast ett tunt lager bruk. Tror de tagit upp hålet så pelletspannan installerades på 70-talet.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Claes Sörmland
Cabaooman Cabaooman skrev:
Det satt ingen sten. Endast ett tunt lager bruk.
Inte OK ur brandsäkerhetssynpunkt. Det ska vara sten.
 
En vägghörna med nyligen använd kalkbruk över ett igenmurat hål och flagnande gammal färg på övriga väggytor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nu är hålet igenmurat med kalkbruket (fantastiskt att arbeta med jämfört med cementbruk)

Antar att jag borde låta pannan vila över natten så bruket hinner brinna till sig i lugn och ro?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.