Skånepöjk
Ett svenskt företag la asfalt hos mig.
Allt ser OK ut förutom vid infarten.
Asfalten är som smulpaj, helt rak kant. Går sönder lätt. Större och större bitar kommer lossna.
Borde slutat i nivå med befintlig asfalt eller så borde någon typ av kantsten lagts runtomkring för att skydda kanterna.
Har ej betalt fakturan ännu.
Har jag rätt här? Kan jag kräva att få detta åtgärdat med någon kantsten eller säga att asfalten måste sluta i nivå för att hålla?
Företaget har 3 års garanti och gjorde arbetet för någon vecka sedan.

Se på bilderna så förstår ni problemet.
Trycker man längst ut på kanten eller t.o.m soppar med borsten så lossnar bitar.
 
  • Ojämn asfaltskant vid infart med synliga lösa bitar och kontrast mot befintlig vägyta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ny asfaltering med ojämn kant som ser ut som smulpaj vid infart, risk för att bitar lossnar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ny lagd asfalt med vek kant och smulor bredvid befintlig asfalt och vattenpöl.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Svårt att säga ngt med dessa närbilder. Lägg upp en överblicksbild så man kan skapa sig en uppfattning på det hela.
 
  • Gilla
tank77 och 6 till
  • Laddar…
Skånepöjk
Härryda2015 Härryda2015 skrev:
Svårt att säga ngt med dessa närbilder. Lägg upp en överblicksbild så man kan skapa sig en uppfattning på det hela.
Som sagt resten ser OK ut men kanten är dålig och går sönder.
 
  • Översiktsbild av en uppfart med asfalt som visar tecken på slitage och förfall längs kanten nära grönska.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Om det inte är beställt med kantsten kanske det blir svårt att kräva det i efterhand...
 
  • Gilla
  • Haha
Appendix och 6 till
  • Laddar…
Skånepöjk
BiFuel BiFuel skrev:
Om det inte är beställt med kantsten kanske det blir svårt att kräva det i efterhand...
Fast jag hade ju inte beställt det trasigt heller.
Struntar egentligen hur de gör bara det håller.
 
  • Gilla
tobbbias och 1 till
  • Laddar…
Det ser lite knepigt ut när de bara avslutat ovanpå den gamla asfalten. Hos mig skar de en rak kant i befintlig asfalt på trottoaren, och la den nya i samma nivå. Tror de penslade på någon slags klister eller tjära på den skurna kanten också.
 
  • Gilla
leffe-e och 7 till
  • Laddar…
Standard är ju att skära till en skarp kant och klistra kanten som man sedan asfalterar emot. Eventuellt en försegling ovanpå det sedan. Att bara asfalterar ut sådär kommer inte hålla länge.
Men vad hade ni avtalat? Vem justerade marken innan asfaltering?
Ska vägen kanske toppas i närtid så de lämnade kanten för det?
 
  • Gilla
uuu och 2 till
  • Laddar…
Skånepöjk
S snickar skrev:
Standard är ju att skära till en skarp kant och klistra kanten som man sedan asfalterar emot. Eventuellt en försegling ovanpå det sedan. Att bara asfalterar ut sådär kommer inte hålla länge.
Men vad hade ni avtalat? Vem justerade marken innan asfaltering?
Ska vägen kanske toppas i närtid så de lämnade kanten för det?

I offerten står det att de ska asfaltera min uppfart och göra allt underarbete osv.

Hur ska jag tänka här i efterhand om jag vill få det att hålla?
Du verkar ha bra koll!
Vägen ska inte toppas.
Vad ska jag säga till hantverkaren som kommer till mig imorgonbitti för att kolla på jobbet som de gjort...
Kantsten? Mer asfalt? I duno..
 
Skånepöjk
L lordi skrev:
Det ser lite knepigt ut när de bara avslutat ovanpå den gamla asfalten. Hos mig skar de en rak kant i befintlig asfalt på trottoaren, och la den nya i samma nivå. Tror de penslade på någon slags klister eller tjära på den skurna kanten också.
Hur hade du gjort om du var mig?
 
Skånepöjk Hällvetet skrev:
Hur hade du gjort om du var mig?
När man tittar på översiktsbilden så ser det ut att vara rätt brant ner mot gatan, så jag vet faktiskt inte vad som blir bäst.
Kanske om man hade skurit ner en rad marksten som förstärkning :thinking:
Jag hade i vilket fall reklamerat det. För det kommer att släppa och bli fult efter första vintern.

Hade velat ha någon kantsten på sidorna också mot planteringen och mot brevlådan, men det kanske inte var med i offerten?
 
  • Gilla
Taxture
  • Laddar…
Skånepöjk
L lordi skrev:
När man tittar på översiktsbilden så ser det ut att vara rätt brant ner mot gatan, så jag vet faktiskt inte vad som blir bäst.
Kanske om man hade skurit ner en rad marksten som förstärkning :thinking:
Jag hade i vilket fall reklamerat det. För det kommer att släppa och bli fult efter första vintern.
Lite så jag tänker också. Skära ner en rad kantsten som man fäster med tex cement.
Låta kantstenen sticka upp någon centimeter ovanför asfalten.

Kantsten runt kanten vid rabatten.
Brevlådan har jag flyttat ut nu så där kommer man inte kunna köra Ialf så då borde det väll hålla?

Jag är ingen expert på markarbeten. Betalde för att få garageuppfarten gjord enligt konstens alla regler och företaget har 3 års garanti.

Är det något du tycker jag ska betala extra för?
 
Redigerat:
Jag hade sett till att få asfalten i samma nivå som vägen. Helst ska övergången till vägen vara så mjuk så möjligt för att du har så brant uppfart. Men får man bara ihop höjderna bra så tror jag det kommer hålla alldeles utmärkt. Detta är något jag hade krävt annars kan du ju inte använda uppfarten som den var tänkt.
Att ha blottade kanter med asfalt är alltid känsligt och det kommer ju spricka om du kör för nära. Antingen får du lägga en sträng med bärlager längs med kanten och packa det noga. Eller lägga dit en kantsten. Nått av alternativen hade jag gjort.
 
  • Gilla
J Vos och 1 till
  • Laddar…
Skånepöjk Hällvetet skrev:
Lite så jag tänker också. Skära ner en rad kantsten som man fäster med tex cement.
Låta kantstenen sticka upp någon centimeter ovanför asfalten.

Kantsten runt kanten vid rabatten.
Brevlådan har jag flyttat ut nu så där kommer man inte kunna köra Ialf så då borde det väll hålla?

Jag är ingen expert på markarbeten. Betalde för att få garageuppfarten gjord enligt konstens alla regler och företaget har 3 års garanti.

Är det något du tycker jag ska betala extra för?
Anslutningen mot gatan tycker jag de borde åtgärda utan kostnad. De lämnar ju ändå garanti, och de kommer ju få fixa det förr eller senare ändå.

På sidorna beror det väl lite på vad som avtalats. Hos mig ville de klistra på kantsten ovanpå som man kan se på parkeringsplatser mm, men jag valde bort det och gjöt själv en kant i betong som de asfalterade mot.
 
  • Gilla
Härryda2015 och 1 till
  • Laddar…
Skånepöjk
Tack för inputsen Boys, ni är guld värda!
 
Ja, bättre avslut än så där får dom fixa. Kantsten behövs inte för att det ska hålla
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.