Vägg i rum med buktande tapet och mörka fläckar där sänggavel varit.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hejsan!

Skulle byta sänggavel på min dotters rum. När jag tog bort den såg jag att tapeten typ hade släppt. ( den sitter kvar men man känner den buktar på olika ställen ) där var mörka områden som jag tyckte såg konstigt ut. Baksidan på gaveln är något svart plast/tyg. Den står mot en yttervägg. Jag skar upp tapeten där det var mörkt men allt såg bra ut på baksidan av tapeten osv. Kan det va som så att det bara har färgat av sig och jag är orolig i onödan eller kan det ändå va någon slags ytlig mögel ? Tacksam för svar.
 
BirgitS
Välkommen till forumet!

Det kan bli ytligt mögel på ett sånt ställe därför att varm inomhusluft kondenserar på den kalla ytterväggen. När en sänggavel står tätt mot väggen så blir det väldigt dålig ventilation av väggen så den blir inte uppvärmd. Sen om det är mögel eller avfärgning i ditt fall kan jag inte avgöra från bilden.

Tvätta rent, vädra mycket ett par dar (med väggen fri) och ha sen den nya sänggaveln 5 cm från väggen (lägg t.ex. en bräda på golvet som hindrar sängen att åka in.
 
Hej!

Tack för svar ! Här kommer hit en person i veckan som ska kolla på det bara för att va säker. Jag har nu så att sänggaveln står ca 3-5 cm från väggen. Har dock ej tvättat rent den. Hur tvättat jag rent? Med vad? Tack
 
Är det sänggaveln du vill tvätta eller väggen? Är det väggen så kan jag rekommendera Jape tvätt-direkt, blå flaska. Jape mögel-fri finns också men har ej testat den själv.
 
Hej!

Ja främst väggen det är en vanlig strukturtapet. Tack för tipset
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.