Hej,

första inlägget här nu när vi äntligen köpt hus. Min fråga: vi skrev på kontraktet i början av september med inflytt i slutet av november. Men bara 2 veckor efter kontraktsskrivandet så slutade nuvarande ägarens kombiskåp (kyl och frys i ett) att fungera. Kontraktet säger ju att skicket vid inflytt ska vara samma som vid kontraktsskrivandet och då fungerade kyl/frys. Så ägaren ska nu ersätta med en ”ny”. Detta är kruxet, vad är värdet på det nuvarande kyl/frys och vad är rimligt att hon ersätter det med? Det är 12 år gammalt. Vi hade tänkt att kolla ut ett nytt kyl/frys eftersom det är vi som ska leva med det de närmaste åren. Då får vi vad vi vill ha, men då blir det troligtvis en mellanskillnad. Kan man räkna på detta på något sätt?

Tacksam för alla svar/tankar vi kan få.

//Fredrik
 
  • Äldre kombinerat kyl- och frysskåp i integrerad köksmiljö som slutat fungera efter kontraktsskrivning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag skulle nog säga att det är inte många kronor.
Kan gissa på en 1000 lapp på blocket, för ett helt skåp.

Är det inte massa andra utgifter så hade jag nog köpt det jag ville ha och deala lite med säljaren av huset.
Underlättar nog för båda parter. Ni får ett helt nytt skåp som ni verkligen vill ha och köparen slipper lite huvudvärk.
 
Ett 12 år gammalt skåp betingar inte många kronor. Kolla vad ett motsvarande begagnat kostar på blocket. Skulle tro att det rör sig om några 100-lappar bara.
Tyvärr är inte livslängden på moderna vitvaror så lång numera.
 
wildeside
Jag skulle inte starta någon process mot säljaren om värdet på ett 12 år gammal kyl/frys.
tror på ett mervärde i att hålla en fortsatt bra relation med säljaren.
Så man kan kontakta säljaren i framtiden med eventuella frågot om fastigheten.
 
  • Gilla
Keiller och 1 till
  • Laddar…
Precis, strunta i de fåtalet kronor och få in er säljare på goodwill-spåret istället, så kan ni få bra svar när det verkligen är något ni behöver av henne istället.
 
  • Gilla
Keiller och 1 till
  • Laddar…
Tack för all input! Blev faktiskt att säljaren står för 1500kr och bortforsling (hennes idé), sen står vi för det nya kylskåpet.
Känns som en bra deal :)
 
Hade aldrig bråkat om 1500:-
 
Stefan N Stefan N skrev:
Hade aldrig bråkat om 1500:-
inget vi bråkat över utan det var hon själv som först erbjöd sig runt 2500 (mest för att vi inte hur vi skulle gå tillväga, köpte ju ändå ett hus med ett kylskåp). Sen föreslog mäklaren som sålde huset att 1500kr var en bra nivå. Vi tackar och tar emot. Men tack för din kommentar.
 
  • Gilla
wildeside
  • Laddar…
Alguren Alguren skrev:
Tack för all input! Blev faktiskt att säljaren står för 1500kr och bortforsling (hennes idé), sen står vi för det nya kylskåpet.
Känns som en bra deal :)
Ja, det var en bra deal. Nu kan ni också köpa ett som ni verkligen vill ha.
 
Alla nöjda och glada helt enkelt, skönt att höra!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.