Hallå där! Som rubriken lyder så har jag och min flickvän nyligen köpt ett hus byggt 1950 som har ett visst "Kulturhistoriskt värde". Det är ett betonghus som har kvar mycket av sina originalmaterial och karaktär. Kommunen jag bor i har tagit fram en "Fördjupad översiktsplan och kulturmiljöprogram" där mitt hus bland massa andra hus är med. Jag undrar om någon har någon aning om vad det betyder om ett hus har ett visst "kulturhistoriskt värde"? Mvh, Fredrik.
 
Det är unikt för varje hus vilka delar som omfattas av skyddet och vad man får göra, så ni får nog kolla med kommunen eller länsstyrelsen vad som gäller.
 
useless useless skrev:
Det är unikt för varje hus vilka delar som omfattas av skyddet och vad man får göra, så ni får nog kolla med kommunen eller länsstyrelsen vad som gäller.
Jag har kontaktat kommunen angående detta för någon vecka sedan men har inte fått något svar, så tänkte prova att vända mej till byggahus för hopp om svar. Men är det som du säger att det är unikt för varje hus så får jag kanske försöka kontakta kommunen igen eller länsstyrelsen. Tack för svaret!
 
Det brukar vara länsstyrelsen som gör inventeringar av kulturskyddsvärda områden, så det är möjligt att man kan hitta nån rapport där som iallafall talar om ungefär vad som är skyddsvärt. Det kan ju vara allt ifrån 'gårdarnas karaktär' till specifika material och/eller byggnadsmetoder.
 
useless useless skrev:
Det brukar vara länsstyrelsen som gör inventeringar av kulturskyddsvärda områden, så det är möjligt att man kan hitta nån rapport där som iallafall talar om ungefär vad som är skyddsvärt. Det kan ju vara allt ifrån 'gårdarnas karaktär' till specifika material och/eller byggnadsmetoder.
Jag har en rapport angående just vårat hus. Det står att viktiga karaktärsdrag med just detta huset är ”Den putsade och ljust avfärgade fasaden” och ”Originalfönstren med fast mittpost, tunn karm och mörkare färgsättning”. Jag undrar mest om något att detta betyder att man har vissa begränsningar när det kommer till renovering osv?
 
Ja, det betyder det absolut.
 
  • Gilla
Huddingebo och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.