Senaste veckan har det varit nästan helt stopp i mitt köksavlopp till stugan. När jag idag skulle ner och försöka rensa upptäcktes att det läckte från skarven och att det stod vatten på golvet. När jag tänker tillbaka så har det luktat lite piss därunder sedan cirka ett par månader tillbaka, så det har troligtvis läckt ett tag...

Räcker det att försöka lösa upp stoppet och täta skarven? I sådant fall hur? Eller bör en rörmokare komma för att kika på det och kanske byta ut hela avloppsröret/vattenlåset?
Och så golvbrädorna: räcker det med att torka ur fukten och se till att det inte läcker mer, eller behöver de sågas ur och bytas?

Bilder både under diskbänken och under huset där avloppsröret går ner.
 
  • Köksavlopp med läckage, rostigt rör i skarven och stående vatten på trägolvet under.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gamla rostiga avloppsrör under diskbänk med synbar läckage och vattenskador på golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett avloppsrör under ett hus som visar tecken på läckage med skadade golvbrädor och synliga vattenskador.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det luktar inte kiss från ett köksavlopp. Hade det luktat i köket hade det kunnat vara så otätt att avloppslukt kommit ut, men detta verkar vara under huset och då är det nog katterna du får skylla på. Jag hade alla gånger bytt eländet och satt dit ett nytt vattenlås. Under huset syns det inte exakt hur det är gjort, men troligen slutar järnröret i ett betongrör.Jag hade bytt till plast från betong och uppåt. Det är inte svårt så om ni vill klarar ni det själva.

Om ni inte vill byta kan ni ta bort vattenlåset och rengöra det ordentligt. Hur det är fastsatt i järnröret vet jag inte men gammaldags lin och kitt skulle jag tro. Det är en bra metod men håller inte i evighet. Vill ni komma billigt undan just nu kan ni ta bort vattenlåset, rengöra både inuti och i skarvytorna mot röret och därefter täta med våtrumssilikon.

Vet du förresten exakt var det läcker?

Golvet måste nog bedömaspå plats, men om det inte är blött nu kommer det inte att bli värre, så en åtgärd kan sättas in i sommar om det är lämpligare. Är det redan mögligt och ruttet så bör du såga bort så att du kommer till friskt trä.

Ett tips för genomföringen: börja med att ta hål för ett större rör, kanske 110 mm, och sätt i det med utstick både upptill och nertill. I detta drar du sedan avloppsröret och tätar med sten- eller glasull eller fogskum. Undertill bör du ha någon form av fast skydd så att inte djur gnager sig igenom isoleringen. Det kan skapas med betong eller helt enkelt ett ändstopp till 110-röret i vilket du tar upp ett hål som är lagom stort för avloppsröret. Med denna metod kan du tåla lite läckage i vattenlåsett utan att golvet tar skada. Blir det läckage kommer vattnet att stanna i det större röret och i värsta fall får du byta isoleringen i det. Det är ju lite enklare än att byta golvet...

/Fredrik
 
Redigerat:
Tack för ett bra och utförligt svar med tips och olika lösningar! Skönt att det verkar gå att lösa hyffsat enkelt själv utan dyra rörmokare! (?)

Angående pisslukten så tänkte jag att det kanske är golvbrädorna som fått den lukten utav allt vatten de fått ta emot...? Golvbrädorna är ganska blöta, men jag har satt in en värmefläkt och en torrboll för att försöka torka ut dem.

Testade att spola lite i kranen nu, och det tar ett tag innan det börjar läcka, men när det väl tar stopp i avloppet så börjar det läcka ganska flödigt från själva skarven/genomföringen. Vet inte vart stoppet sitter, men i och med att det tar ett tag innan det tar stopp lär det sitta längre ner i röret?
 
Om du vet innerdiametern på röret och hur många liter vatten du behöver fylla i för att det ska börja synas i vasken så kan du lätt räkna ut avståndet. A=(d*d)/4 Räkna i decimeter och liter så behöver du inte konvertera måtten.
 
  • Gilla
Anneliamatör
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.