Inga konstigheter alls, solklart vad som gäller.
 
  • Gilla
Johannes Carlsson
  • Laddar…
Har inte transportstyrelsen en lista på vilka däck som är godkända som vinterdäck i sverige?
 
tttomten TomasJor skrev:
Några bilder från Transportstyrelsen och Polisen som kanske inte är jättetydliga:thinking:

La med NTFs info också, som säger att 1,6 mm gäller.
Det framgår väl tydligt vad som gäller?
Eller?
 
Redigerat:
På besiktningen sa dem att polisen kan bötfälla däck under 3mm även fast besiktningen godkänt dem. De var extra tydliga med det då mina under 3mm men över 1.6mm.
 
Ja, besiktningen kollar inte att de är lagliga för aktuell situation. Så där kommer man igenom med 1,6mm året runt.
 
K knipo skrev:
Faktiskt inte.
Berätta gärna.
Ironi
 
Hur som helst:
Om man kör lite, mycket sällan på motorvägar, och har en säker och stabil bil i övrigt,
så är det väldigt bekvämt med M+S * -däck!
Man behöver inte fundera på snö, is och temperatur.
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Hur som helst:
Om man kör lite, mycket sällan på motorvägar, och har en säker och stabil bil i övrigt,
så är det väldigt bekvämt med M+S * -däck!
Man behöver inte fundera på snö, is och temperatur.
Problemet är ju dock att det mjuka gummit snabbt slits och åldras på sommaren, vilket försämrar vinteregenskaperna.
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Hur som helst:
Om man kör lite, mycket sällan på motorvägar, och har en säker och stabil bil i övrigt,
så är det väldigt bekvämt med M+S * -däck!
Man behöver inte fundera på snö, is och temperatur.
Nä kör på bara, blankis, 35° sol och svart asfalt bara det inte är motorväg och däcken är märkta M+S....
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Hur som helst:
Om man kör lite, mycket sällan på motorvägar, och har en säker och stabil bil i övrigt,
så är det väldigt bekvämt med M+S * -däck!
Man behöver inte fundera på snö, is och temperatur.
Bara du slipper behövs bromsa när det är lite vått.
Den säkra stabila bilen gör inte däcken det minsta mer lämpade att köra med på sommaren.
Men så klart sannolikhet att behöva bromsa minskar ju rejält om man knappt kör något med bilen
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Hur som helst:
Om man kör lite, mycket sällan på motorvägar, och har en säker och stabil bil i övrigt,
så är det väldigt bekvämt med M+S * -däck!
Man behöver inte fundera på snö, is och temperatur.
Till och från ica som ligger 1 km hemifrån är det okej.

Men att du har en säker och stabil bil betyder att bilen kan vara tung och osäker för alla andra då du har längre bromssträcka med mjuka ms däck på sommaren. Och ganska dåligt grepp på vintern.
 
R Rkarlsson skrev:
...du har längre bromssträcka med mjuka ms däck på sommaren
Bra, då blir jag inte påkörd bakifrån om jag bromsar.
Och framåt håller jag avståndet. Och kör lugnt!
 
  • Gilla
faf
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:
Till och från ica som ligger 1 km hemifrån är det okej.
.
Lika ok som att köra med avställd och obesiktigad bil.

Men nu vet du vad som gäller åtminstone, när du sladdar runt på vinterväglagets oklara väg.
 
Fällebyggarn Bösahus skrev:
Lika ok som att köra med avställd och obesiktigad bil.

Men nu vet du vad som gäller åtminstone, när du sladdar runt på vinterväglagets oklara väg.
Varför skriver du det till mig?
Jag kör på nokian dubb. Skulle aldrig få för mig att köra dubbfritt när vintern väl kommer i skåne. Har kört 60 tusen mil i mitt förra jobb på dåliga regummerade skitdäck sommar som vinter för att det snålades in på riktiga däck.

Jag har ju för tusan till och med dubb på fötterna för jag klarar inte av att gå på is :O
De som kör runt på de andra skitet kan hålla sig i kvarteren så man slipper dem där ute.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.