Hej! Försöker hitta en låskolv med vred till vår yttre altandörr, gärna liknande som den vi har på inre altandörren (bild2).

Hittar inget som verkar vara rätt, mest endast kolv med nyckel eller hela set med handtag och allt. Nån som vet vad jag ska ha eller har tips på vad jag ska söka på för att hitta?
 
  • Altandörrhandtag i metall med låskolv och vred på vit dörr, utevy genom glas.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Låskolv med vred och matchande handtag på inre altandörr.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
ullberg
Om du har krav på låsning från försäkringsbolaget så ska du ha en låscylinder i dörren men troligtvis även i den passiva dörren om det sitter en låsbar mötande spanjolett i den dörren.
Om det är möjligt att låsa båda spanjoletterna i pardörren så rekommenderar jag att du låser båda.
Du kan köpa en ASSA vredcylinder 03 som passar det befintliga behöret i den högra dörren.
Du kan även köpa ett nytt handtag med vred (Hoppe 350KL vred) vilket fungerar lika bra om du ska ha vred, ofta är det billigare att köpa nytt handtag.

Vill du ha lika utseende som den andra dörren så byter du antingen vred och handtag i den dörren till ett Hoppe 350KL vred eller så byter du på den nya dörren (Hoppe Fönsterhandtag London 013 + Fix Spärrvred 4428 + skruv).
Personligen hade jag satt ett Hoppe 350KL vred (höger) även på den inre dörren.
 
Redigerat:
Tack för tipsen! Det blir nog så att vi monterar en vanlig låskolv med nyckel både inåt och utåt. Lite opraktiskt tycker jag men säkerheten är ju viktig.
 
J Jope09 skrev:
Tack för tipsen! Det blir nog så att vi monterar en vanlig låskolv med nyckel både inåt och utåt. Lite opraktiskt tycker jag men säkerheten är ju viktig.
Kontrollera om båda dörrarna är låsbara, troligtvis bör du även låsa den vänstra dörren.
 
1 123abc skrev:
Kontrollera om båda dörrarna är låsbara, troligtvis bör du även låsa den vänstra dörren.
Nej på den andra sidan är det inget låshus, så det skulle kräva dörrbyte, men det är två ganska rejäla hakar som låser ihop dörrarna.
 
J Jope09 skrev:
Nej på den andra sidan är det inget låshus, så det skulle kräva dörrbyte, men det är två ganska rejäla hakar som låser ihop dörrarna.
Är det ingen låsbar spanjolett så får det vara som det är, det går att montera ett låsbart handtag på den passiva dörren men det är inte den mest estetiska lösningen.
När det är en mötande spanjolett i den passiva dörren så är den ofta låsbar då det oftast går ganska lätt att få upp dörren om det passiva dörrbladets spanjolett är öppen.
Du kan även låsa den inre dörren om du vill, du väljer själv vad du vill göra om du inte har krav på låsning från ditt försäkringsbolag.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.