O
Hej,

Kanske fel forumdel och beklagar i så fall detta. Möjligtvis lite missvisande rubrik också, men jag ska berätta bakgrunden till den.

Vi har nyligen tittat på olika hus från 70-talet men efter att ha läst flera skräckexempel på forumet om mögel, fukt, lukter som _vägrar_ att försvinna trots ombyggnationer för närmare miljonen, sanering av olika slag, ozonbehandlingar etc. _plus_ att vi själva lyckats missa att sätta oss i skiten med ett hus som eventuellt hade blivit en fullkomligt enorm huvudvärk (tack och lov), så undrar jag vilka årtal på hus man ska titta på som är "säkrast" ?

Vad jag menar som "säkrast" är väl mest konstruktions/grundmässigt. Jag är medveten om att alla årtionden har sina barnsjukdomar, men vad jag läst mig till är hus från 60-70-talen i särklass de sämsta. Om man bortser från nybygge, då det 1) inte passar vår budget och 2) inte byggs i den utsträckningen där vi bor, vilka hus ska man titta på där man med säkerhet kan säga ungefär "huset är inte nytt, men det har en bra konstruktion som inte plågas av 60-70-talets barnsjukdomar, och de barnsjukdomar som årtiondet på huset i fråga har är inte lika mardrömslika som 70-talets".

Finns det något sådant årtionde, eller ska vi rent krasst försöka hitta "det bästa nyaste huset som passar vår budget" ?

Är 80-talet bättre? 90-talet? 2000-talet? Eller ska man gå bakåt, till 50-talet? 40-talet?

Tack på förhand!
 
Man bör nog snarare rikta in sig på att undersöka det aktuella huset ordentligt än att sikta in sig på ett årtionde som skulle vara säkrare. Många äldre hus har moderniserats med tveksamma metoder och kan därmed ha erhållit svagheter som oftare kännetecknar något nyare hus. Hus som haft tidstypiska problem kan ha renoverats med fullgott resultat.
 
  • Gilla
brfbo och 9 till
  • Laddar…
Intressant fråga slm inte har något enkelt svar. Troligtvis är de bästa husen byggda på 17-1800-talet, om de fortfarande står kvar beror det väl på en stabil konstruktion.
 
  • Gilla
dajaskazal och 1 till
  • Laddar…
Just 60- och 70-talet är väl när man övergick ifrån mera traditionell byggmetod till nyare metoder med regelverk och mineralull, plast i väggar, plastfärger etc. Jag kan tänka mig att det finns en hel del hus från dom årtiondena där man prövat på lite olika saker utan att ha någon koll alls.
 
Mikael_L
JA”Snabbe” Jonas ”Snabbe” Andersson skrev:
Intressant fråga slm inte har något enkelt svar. Troligtvis är de bästa husen byggda på 17-1800-talet, om de fortfarande står kvar beror det väl på en stabil konstruktion.
Nej, det byggdes mest riktiga skithus på den tiden, men de flesta är rivna för mycket mycket länge sedan pga sin undermåliga kvalitet. Det kommer stå fler hus kvar från 2000-talet om 200 år än vad det nu finns 200 år gamla hus.

Dom 200 år gamla husen som finns kvar beror på några faktorer, bl.a:
* De byggdes på en ypperligt bra mark, sån som inte finns kvar av idag.
* De var för sin tid mycket välbyggda och lyxiga och har därför hela tiden haft någon slags bevarandestatus, dvs det är nedplöjt många ggr huset uppförandevärde i löpande underhåll.
* Dessa hus är mycket energislösande, dvs man har använt kopiösa mängder energi under hundra+ år för att hela tiden torka upp dom.
 
  • Gilla
Per i Hamrånge och 3 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Nej, det byggdes mest riktiga skithus på den tiden, men de flesta är rivna för mycket mycket länge sedan pga sin undermåliga kvalitet. Det kommer stå fler hus kvar från 2000-talet om 200 år än vad det nu finns 200 år gamla hus.

Dom 200 år gamla husen som finns kvar beror på några faktorer, bl.a:
* De byggdes på en ypperligt bra mark, sån som inte finns kvar av idag.
* De var för sin tid mycket välbyggda och lyxiga och har därför hela tiden haft någon slags bevarandestatus, dvs det är nedplöjt många ggr huset uppförandevärde i löpande underhåll.
* Dessa hus är mycket energislösande, dvs man har använt kopiösa mängder energi under hundra+ år för att hela tiden torka upp dom.
Nja, många bra 100+ hus är rivna också. Pga avfolkning och exploatering.De byggdes med enklare metoder som tål lite fukt och annat utan att det blir helt fel.
 
Titta inte blind på årtionde huset är ifrån utan titta närmare på aktuella huset.
Finns massvis med 60-70 tals hus utan problem och massa äldre och nyare med problem.
Trots att allt inte eller är byggt enligt konstens alla regler
 
  • Gilla
brfbo och 1 till
  • Laddar…
Det är ju bra om gamla grejer är möjliga att inspektera. Men det verkar onekligen som att vissa äldre konstruktioner med platta på mark är lite extra lömska och dyra att åtgärda.
 
Svår fråga som alla säger här men personligen så har ja siktat mig in på 20 och 30 talshus för ja tycker de känns som välbyggda och vettiga hus så länge den inte "renoverats sönder".
 
  • Gilla
Enolf och 2 till
  • Laddar…
Många hus från den perioden byggdes också på olämplig mark. En övertro på dränering och bara bygga husen på nyritat gatunät. Det finns hela områden i en massa orter som har problem med detta. Så leta hus som ligger högt och gör en grundlig besiktning när du finner det du vill ha.
 
  • Gilla
brfbo och 2 till
  • Laddar…
Är bara eventuella renoveringar bra utförda så tror jag att hus från första hälften av 1900-talet är att föredra. Åtminstone jämfört med hus från 1965-95.

Har inga som helst belägg för om det verkligen förhåller sig så utan det är mer en slutsats jag dragit efter att ha lyssnat på vad vänner och bekanta har berättat om sina hus.

Själv har jag ett 1910-talshus med en renovering från tidig 1980-tal. Lite har jag fått åtgärda sen jag köpte det i somras och lite återstår att göra för att jag ska få det som jag vill ha det men på det hela taget är det ett bra och "säkert" hus.
 
Har precis köpt ett ”1909”-hus. Säljaren har bott där sedan 1968 och hennes make som gick bort förra året var snickare till yrket. Han har renoverat hela huset och byggt till en länga med pannrum, badrum, garage och hobbyrum på 90 kvm. Huset står på naturstenskrypgrund, tillbyggnaden står på gjuten platta gjort i början på 80-talet. Allt känns väldigt solitt och stabilt.
 
JA”Snabbe” Jonas ”Snabbe” Andersson skrev:
Har precis köpt ett ”1909”-hus.
Mycket bra årtal! Antingen högproduktivt eller ett år utan måndagar då det finns så många hus från det året. ;)
 
  • Gilla
Enolf och 1 till
  • Laddar…
Ja, jag bor i ett hus som var upprättat 1940. Ett två våningshus med källare. En gammal två familjshus.
Grunden var totalt undermålig. De hade använt någon riktig skitbetong/bruk. Så 1995 plintades huset upp, grunden revs i sektioner och murades upp med Lecablock, samt dränerades med platonmatta.

Så att hitta på årtal blint är nog inte det bästa. Nu är källaren bra i alla fall. Det har legat kläder i ett källarhörn i säkert 1 år innan jag tog bort det (flyttade in efter min morfar gick bort). Dessa kläder låg på betongen i ett hörn. Snustorra. Så dränering och grundplattan måste ligga på en bra geografisk plats då det är typ 5-6cm tjock platta och sedan grus under.

Även gammalt tvättmedel låg finkornigt i en glasskartong i källaren. Hade det varit fuktigt hade det klumpat sig.
 
Mikael_L
Hus mellan ungefär 1939 och typ 1946 har rätt ofta vissa brister beroende på ransonering och brister av mycket material p.g.a 2'a världskriget pågick då.
 
  • Gilla
sir_daniel och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.