Skadat och upprivet område på en spånskiva intill ett mörkt trägolv som markerar nivåskillnaden i ett rum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hej,
Jag har ett bekymmer.
Vi ska byta golv på en ca 40kvm stor yta i huset. I dagsläget är golvet i köket högre då tidigare ägare hade nån idé att ha golvvärme i den lägre delen (och inte i köket) vilket då skulle göra att golven blev jämnhöga. Nu blev det inte så, och vi har haft en liten minitröskel in till köket.
Då det nu är dags att byta golv i hela den delen av huset vill jag såklart göra något åt nivåskillnaden också.
Under golvet liggen en spån och under det trägolv. Kruxet är att spånen är både skruvad och limmad.
Hur fanken får jag bort den på ett smidigt sätt? började med bräckjärn, men den bara smular sig.
Kan man köra med en överhandsfräs?
Vad tror ni kära forum?
 
Snabbast går det med en cirkelsåg o såga genom både spån och trägolv. Köra "remsor" och sedan bryta upp dem med kofoten. Då får du givetvis lägga nytt undergolv, men sparar många timmars arbete.
 
  • Gilla
Martin.M och 1 till
  • Laddar…
Jag hade då aldrig lagt ned jobb och pengar på att bryta upp ett golv för att slippa den lilla nivåskillnaden.
Enda anledning skulle vara om golvvärme skulle installeras
 
Intressant med att byta även undergolv. Jag har ett kök som är platsbyggt, tanken är att inte ta bort det utan bara byta golv. Men det kanske funkar ändå...
Och jo, tanken är dels att få värmegolv i ”båda” delarna där golv ska bytas samt att vi var överens om att golvet skulle bytas oavsett. Känns tråkigt att lägga nytt fint golv och sen ha en liten tröskel mitt i..
 
  • Gilla
loka1
  • Laddar…
loka1
B byggare bobs bror skrev:
Intressant med att byta även undergolv. Jag har ett kök som är platsbyggt, tanken är att inte ta bort det utan bara byta golv. Men det kanske funkar ändå...
Och jo, tanken är dels att få värmegolv i ”båda” delarna där golv ska bytas samt att vi var överens om att golvet skulle bytas oavsett. Känns tråkigt att lägga nytt fint golv och sen ha en liten tröskel mitt i..
Har exakt samma utmaning här. Antingen acceptera nivåskillnad eller riva hela sk.... Följer tråden, hoppas på flera förslag.
 
Uppdaterar med hur det gick för oss till slut.
Vi tog tjuren vid hornen och bilade bort skiten. Vissa delar satt limmade som fan och där var det stämjärn som gällde. Vissa större delar kunde vi bända bort med bra resultat för att sedan slipa bort limrester och liknande.
Nu är vi nöjda med nya golvet iaf
 
  • Gilla
Mixter1973 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.