Hej,

jag skulle behöva tips på var man hittar våtrumsmattor/våtrumstapeter. Sidor på webben t.ex. , men också vilka affärer/affärskedjor som har det.

Gärna starka klara färger.

 
Hejsan.. Inget tipps men änndå..

Min besikingsman var inte så förtjust i våtrums tapet han menade att fukt kommer in (och det gör det) men inte ut = mögel.. :-/

han förespråkade kakel/klinkers för det är natur matreal = andas gärna ihop med golvvärme.. :D

har själv ett badrum med klinkers på korkmatta o våtrums tapeter på väggarna som förra ägaren snyggt fixade dit.. Våran besikings man sa att innon en snarframtid skulle mögglet komma krypande..

så jag räknar med att göra om allt.. :(

konstigt nog så i mn far & mors villa fick dom en vatten skada (för ca 8 år sedan) vilket försäkringsbolaget stod för kalaset :D. Dom satte upp våtrumstapeter på väggarna.. :surprised: nåja om det blir problem är det väll dom som får stå för kalaset igen antar jag..

Mvh Per
 
Trist att höra, Per-Erik. Vi har funderat mycket på våtrumstapeter och tror stenhårt att det funkar bra för vår del. Klart jag blir orolig när jag läser att er besiktningsman förkastar det.

Nuförtiden sätter man ju inte upp tapeterna i våder, utan rullar ut en enorm tapet längs med väggarna, och följdaktligen blir det bara en enda skarv i hela rummet. Det tycker jag låter bra! Och materialet är starkt och hållbart.

Om man har duschkabin så man inte stänker ner hela badrummet så borde det väl inte vara så illa? Visst är kakel och klinker snyggare och mer "naturligt" men jag tycker att det KRÄVER golvvärme eftersom det blir så hiskeligt kallt annars. Vi anser oss inte ha råd att kosta på mer i vårt hus. Fast mögel är inget vi vill ha... :-/
 
någon som känner till om det finns klarröda våtrumsmattor, och överhuvudtaget om man kan få tag på starkare färger i våtrumskollektioner någonstans?

 
Per-Erik skrev:
Min besikingsman var inte så förtjust i våtrums tapet han menade att fukt kommer in (och det gör det) men inte ut = mögel..  :-/

har själv ett badrum med klinkers på korkmatta o våtrums tapeter på väggarna som förra ägaren snyggt fixade dit.. Våran besikings man sa att innon en snarframtid skulle mögglet komma krypande..
Varför skulle fukten gå igenom en våtrumsmatta? Det är ju det som är grejen med mattorna, att fukten inte går igenom! Men det är klart, är man korkad och borrar hål i mattan är det ju kört om man inte tätar ordentligt med silikon. Har besiktningsmannen provision hos kakelförsäljaren eller? Han verkar inte särskilt kompetent.
 
Japp, jag håller med Michailoff och Yonna. Inga problem att lägga in matta. Dessutom är en fint lagd matta med svetsade skarver och tätade genomgångar absolut tät. Inga tätskickt är nädvändiga.

Detta finns även att läsa på "expert-spalten" här på byggahus.

Min besikingsman var inte så förtjust i våtrums tapet han menade att fukt kommer in (och det gör det) men inte ut = mögel
Om det nu var så att det mot allförmodan och fysik skulle tränga fukt igenom en bra lags badrumsmatta, så skulle fukten därmed också kunna komma upp igen... Jag skulle fråga denne bes.man vad han menar med detta...

Själv litar jag inte helt på dessa bes.män
Detta uttalande gjorde nedanstående nämnde bes.man genom en titt på golvet i källaren som hade en tillsynes fin och fräsch plastmatta

En bekant köpte ett hus där bes.mannen sade att de skulle räcka med arr ventilera golvet genom golvlisterna.

Detta visade sig vara helt fel när hantverkarna öppnade golvet och insåg att iso+golvreglar låg dikt mot betong plattan---> fuktigt värre!
 
Suck... Det är väl så det brukar vara, när något annat blir modernt eller "gällande" förkastar man plötsligt gammalt och väl beprövat som "odugligt". Det visar sig också att det faktiskt finns en del fel med de gamla och beprövade. Men varför? Ja, inte för att det är fel på konstruktioner eller material utan för att de kunskaper som förknippas med detta inte nedförvärvas till yngre generationer/husbyggare/entreprenörer! Man har inte hela kunskapen om materialens egenskaper eller konstruktionens beskaffenhet och därför kan det bli fel! Våtrumstapeter är utmärkta! Men de måste hanteras och monteras korrekt. (Samma sak med torpargrund -den är utmärkt om man grundar, dränerar och lägger den rätt samt kompenserar för de nya husens konstruktionsändringar som tjocka golv, ingen eldstadsstock till grunden och så) Eller hur?
 
Så säger VÅR kvalitetsansvarige också, Snappen!
 
Tack Lycke! Jag e ju verkligen ingen expert och förmedlade mest min egen inställning och övertygelse -men visst verkar det ganska logiskt? ;) ;) :D

Nej jag har faktiskt läst flera expertutlåtanden inom flera olika områden (våtrum, torpargrund, parkett osv) som alla har en sak gemensamt att visa på och det är just det jag tidigare nämnde. Man ska inte förkasta gamla tekniker/material men man måste veta vad man sysslar med s a s...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.