Jag planerar att flytta köket till ett rum som ligger vägg i vägg med badrummet. Ca 2 meter från duschen sitter handfatet. Jag tänkte koppla en y-koppling till handfatets avlopp i golvet och dra ut ett rör genom väggen till andra rummet. Samma sak med vattenledningarna. Dessa genomföringar skulle då hamna ca 30-40 cm ovanför golvet.

Men tanke på att det är så långt ifrån duschen borde det väl inte vara några problem med fuktspärren? Enligt vissa fukspärrsystem behöver man inte ens ha spärr så långt från duschen. Det blir ju bara 50mm avlopp, men det funkar ju så länge man inte kör diskmaskin, handdiskar och tvättar händerna i badrummet samtidigt.

Vad tror ni? Vilka problem kan jag råka på? Finns det nån anledning till att det inte kommer funka? Vad säger bestämmelserna?
 
Skulle ändå satt silikon runt genomföringen. Det som kan hända är att varm fuktmättad luft kondenserar på avloppsröret och rinner in i väggen.

 
Självklart kommer det att tätas så bra som möjligt, bland annat med silikon. Frågan är dock hur godkänt det är?
 
  • Gilla
Ahm.s
  • Laddar…
Så här ser det ut.

handfat.jpg

Jag tänker bila upp lite av golvet runt handfatsavloppet och ansluta ett T-rör ca 20 cm ner. Sen drar jag ut avloppet under väggen. (Jag ska ändå lägga nytt kakel på golvet.)

golv.jpg

Här kommer det ut under plankan närmast tröskeln. Plankorna kommer lyftas och avloppet läggs längs med väggen till köket som ska vara strax höger om bildens kant.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.