Vet inte om det ska vara under detta forum...men jag testar.

Vi ska sätta in kamin i vardagsrummet. Huset är byggt för öppenspis men det byggdes aldrig någon av den förra familjen. Så vi funderar på att sätta in en liten snygg kamin.
Vi funderar på täljstenskamin som vad jag förstått håller värmen längre?

TIps på bra kaminer och vad man bör tänka på när man inhandlar en sådan?
 
Om ni inte tänker installera själv så se till att få tag i nån som vet vad de gör. Branchen har vuxit väldigt snabbt och det finns en del oseriösa lycksökare.
 
Virri skrev:
Vet inte om det ska vara under detta forum...men jag testar.

Vi ska sätta in kamin i vardagsrummet. Huset är byggt för öppenspis men det byggdes aldrig någon av den förra familjen. Så vi funderar på att sätta in en liten snygg kamin.
Vi funderar på täljstenskamin som vad jag förstått håller värmen längre?

TIps på bra kaminer och vad man bör tänka på när man inhandlar en sådan?
Kom bara ihåg att hela kaminen inkl täljsten ska väga >500Kg för att du ska ha någon nytta av värmelagring.

 
Jag kan rekommendera vermont castings gjutjärns kaminer. De är utrustade med ett katalysator system så man kan pyrelda i dem. Jag har största modellen Encore och är helnöjd. se www.camina.se för mer info
 
Fler tips på vad man bör tänka på och även tips på inte allt för dyra kaminer ;)

Tack.
 
De är utrustade med ett katalysator system så man kan pyrelda i dem.
Tack för tipset - mycket intressant om tekniken håller vad den lovar! Vi skulle behöva en jämn värmeavgivning under många timmar dagtid för att komplettera vår något underdimensionerade acktank. Hur länge brinner den och håller den jämn värme? Vad kostar den?
 
Hej

Jag har inte kunnat testa om den håller vad de lover då jag för närvarande bara har massa skräp ved. Jag eldar uteslutande emd lastpall just nu och den brinner ju väldigt fort. Men jag upplever att det är en väldigt skillnad på brintid i min vermont casting kamin och om jag jämför med min brors contura.

I datablad å så påstår de att de kan få upp till 6 timmar brintid på en laddning. Vilket jag inte finner omöjligt om man eldar med ek, bok eller annat energitätt träslag.

Tror en risk med denna typ av kamin är att den kommer ge för varmt och man fyller den full med ek eller liknande. Svårt att reglera värmen med en kamin tycker jag. Låter lite som ni kanske skulle satsa på typ en täljstensugn elelr kakelugn de ger ju inte så mycket värme på engång utan mer lite alt eftersom. Men då handlar dte ju om helt andra pengar plus eventuella problem med bjälklag.

Modellen Encore som jag har kostade runt 20000 den mindre modellen interpid kostade 12000

http://www.camina.se/swe/index2.php?action=gjutjarnskaminer#defiant

Om ni vill vet amer så skicka mig ett PM
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.