Jag har en gammal Baxi Innova 30. De främre och bakre plåtarna är buckliga i nerkant vilket leder till att veden hänger sig och det brinner dåligt. Jag har uppfattat det som att excelent inte har dessa plåtar. I övrigt är den i princip identisk. Så jag gissar att man kommit fram till att de medför mer problem än nytta. Är det någon som vet?
 
Det är bra att ha plåtarna, glöden blir varmare och ved gasar mera, ta ut plåtarna och gå till smeden så gör hen nya, jag gör så i min panna plåtmodell, det blir en stor skillnad på värmen i glöden när den inte ligger mot vattenburen på andra sidan, normalt på plåtpannor, därav är dom pannor med keramik i bättre, ingen direkt avkylning av glöden
 
Pannan har keramik i botten där härden är. Plåtarna på sidorna ska vara kvar. Så jag tror inte att det blir märkbart kallare i härden. Det är ju dessutom inte där det ska vara varmast.
 
Min har även den keramik i botten som härden ligger på, jag har provat med och utan, nu visserligen har jagen självdragspanna och där är skillnaden enorm med eller utan plåtar. Har alltid mycket blåröda lågor och temp på gaserna ca 650-700 upp mot det som ska ta värmen,ställer draget så att det blir rök i pannan, då gasar veden bra, men ingen övertändning. Kanske det inte fungerar för dig men jag har upptäckt detta hos mig, Smeden fixar 4 mm kortenplåtar och får jag byta vartannat år då dom förintas p.g.a värmen
 
  • Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
Även jag är påväg att ta bort dem på min innova 50, känns som de orsakat mer besvär än nytta. För värmen kan de iallafall inte behövas.
 
  • Ledsen
Leif i Skåne
  • Laddar…
Redigerat:
Nja, det räcker inte med rätt luftblandning om veden inte trillar ner. Även om det naturligtvis hjälper. Men eftersom de är borta nu vad jag förstår, så är sannolikt nyttan mindre än problemen.
 
Med maximal otur hänger ju veden helt ovanför luftintagen, eller tänker jag fel? brinner i pannan så kan inte kolla. Och då spelar ju inte luftmängden speciellt stor roll svårt att få den att brinna tillräckligt mycket för att ramla ner. Värsta som kan hända är ju att tempen kan sjunka så fläkten stannar sen ligger det och kolar hela natten.
 
Förändringarna i vedmagasiet Excelent verkar mest vara besparingar. Enklar upphängning av plåtarna. Fram och bakplåtar är borta. Alla sidoplåtar är identiska. Så Innovan design är nog lite överdriven.
 
Det kanske är färre kelvinwatt i Excellent.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.