Jag har läst en hel del men har fortfarande inte riktigt förstått hur M-bus fungerar i praktiken. Det är inte heller lätt att hitta relevant information på nätet. Mitt intryck är att jag som "vanlig konsument" ska inte behöva bry mig om denna tekniken.

Varför är jag ändå nyfiken? Jo, en anledning är att jag vill gärna logga olika förbrukningsvärden och så vid jag kan se har vi redan en M-Bus port på både elmätaren (GM3D-RS485 med G M-BUS ADP) och kallvattenmätaren (Modularis pulsgivare och M-bus modul IC-M1 MOD) och för fjärrvärmemätaren (Multical 601) finns ett M-Bus moduler (vet dock ej om vi har en) så att jag undrar om det inte går att använda dessa på något sätt.

Låt mig börja med en grundläggande fråga: Jag kan väl utgå ifrån att dessa tre M-bussar är i dagsläget helt separata? Elmätaren skickar sina värden till elnätsföretaget (men hur?), kallvattenmätaren skickar sina värden till CRF via en dosa på vinden (men hur?) och fjärrvärmemätaren kommunicerar med fjärrvärmeleverantören (igen: hur?). Huset är byggd 2011.

Andra grundläggande fråga: om jag har två trådar där jag vet att det ligger en fungerande M-Bus på, går det att koppla in mig på den bussen för att lyssna och i så fall hur?

Tredje fråga: varifrån kommer elen till M-bussen? När det gäller elmätaren gissar jag att det är det som står som "Manöver" i elskåpet, eller? Men när det gäller vattenmätaren så förstår jag inte riktigt hur den skickar vidare sina värden till CRF (det företaget som tar hand om mätningarna åt vår samfällighetsförening). Det finns en M-Bus kabel som kommer från mätaren och försvinner i väggen och på vinden vinns en dosa ditt två kablar kommer i två separata rör varav en har beteckningen "DOSA STYR". Jag gissar att meningen med att den sitter på vinden är att det är en slags antenn för att skicka värden vidare mätvärdena. Men varifrån får denna M-bus sin el? Kan den också vara kopplad till "Manöver" i elskåpet? Jag tror pulsgivaren som sitter på mätaren har en batteri, men den är bara tänkt som backup.
 
  • Gilla
Thuresson
  • Laddar…
Hej, det du beskriver är ju tre separata bussar med olika master-enheter. Om du ska läsa av dessa måste du bygga en egen master-enhet men det är högst på chans att det fungerar då enheterna kan ha samma adress och/eller olika kommunikationshastighet.
 
  • Gilla
tophee
  • Laddar…
J
Har du funderar på att be din energileversntör skick timmvärden direkt till dig? Som ett enkelt alternativ tänkte jag
 
Om det går en kabel från de olika givarna måste det gå att följa den och se vart den tar vägen. Då går det att få svar både på frågan hur det matas och om det är tre olika bussar. Det verkar högst troligt att de olika mätarna ligger på varsin buss. Systemet är gjort för att ha endast en master. Skall du få ut något utan att störa lär metodiken vara att bara lyssna på ledningen och tolka informationen. Skall du sedan ta in alla givarna lär du behöva en egen utrustning med tre serieportar.

Här är ett dokument till elmätaren där det beskrivs en del: http://resurs.elektroskandia.se/Bilder/49497/0981664_2.pdf I det dokumentet står det om MODBUS och inte M-BUS. Finns det olika varianter?
 
  • Gilla
DrGreenbaum och 1 till
  • Laddar…
A Avemo skrev:
I det dokumentet står det om MODBUS och inte M-BUS. Finns det olika varianter?
Jo, det kan vara så att själva mätaren bara kan Modbus eftersom det sitter en M-Bus adapter bredvid. Frågan är då: om varje mätare sitter på sin egen Bus, varför bry sig och lägga till en M-bus modul till el-mätaren?

Det visar sig, förresten, att denna elmätaren är en undermätare som mätare som bara mäter VVS och ventilation så att jag undrar varför den behöver någon bus överhuvudtaget. Vilken Master kommunicerar den med? Är det data som elnätsföretaget samlar in?

J Jönas skrev:
Har du funderar på att be din energileversntör skick timmvärden direkt till dig? Som ett enkelt alternativ tänkte jag
Vet du hur man gör? Jag kan ju redan nu gå in på företagets websidan och titta på värden där, men jag kunde inte hitta någon API eller liknande.

R Robert-san01 skrev:
Här kan du läsa om M-bus.
Ja, det är sådant som jag har läst. Men jag skulle behöva något med lite mer praktisk fokus. Typ: här är två trådar med en M-Bus på. Hur gör jag för att lyssna på den?
 
Oftast brukar M-bus vara för att samla data till en DUC. Har aldrig varit med om att någon "lyssnat" av trafiken i bussen utan allt har tankats ur via mastern/DUC.
 
T tophee skrev:
Det visar sig, förresten, att denna elmätaren är en undermätare som mätare som bara mäter VVS och ventilation så att jag undrar varför den behöver någon bus överhuvudtaget. Vilken Master kommunicerar den med? Är det data som elnätsföretaget samlar in?
Jag kan inte komma på varför elnätsföretaget skulle vara intresserade av den informationen. Jag tycker fortfarande att det bästa är att du följer signalkabeln för att få reda på var mastern sitter.

T tophee skrev:
Ja, det är sådant som jag har läst. Men jag skulle behöva något med lite mer praktisk fokus. Typ: här är två trådar med en M-Bus på. Hur gör jag för att lyssna på den?
Jag antar att du sett denna sida: http://www.m-bus.com/ Vilken nivå tänkte du lägga dig på? Vill du ha färdiga prylar eller vill du bygga egen elektronik? Det ser inte helt trivialt ut att "tjuvlyssna" på signalen. Du kan lätt titta på spänningsnivåer för att lyssna på vad mastern säger. Men förr att lyssna på svaret från slaven skall du titta på strömmen i ledningen. Sedan är kommunikationen en UART. Vad det finns för färdiga prylar vet jag inte. Men det borde vara möjligt att bygga en signalanpassning och koppla till en USB-UART adapter och titta på kommunikationen i ett terminalprogram.
 
  • Gilla
tophee
  • Laddar…
För att få ut data från en mätare via M-Bus måste du ha en master som "ställer en fråga" till mätaren.
Den skickar då ut på slingan en fråga som innehåller adress på enheten, en parameter/värdet man vill ha ut + start och slutpaket. Då svarar mätaren med värdet man frågat efter. Men den kan komma förskjuten/omkastad, så det får man ta hand om i DUC/PLC. Tillverkaren brukar ha en manual på M-Bus korten till mätarna om hur en fråga ska se ut till just den enheten.

Så att "lyssna" av en M-Bus nod går inte. Du måste ha en master som ligger och frågar.
 
  • Gilla
tophee
  • Laddar…
Problemet i detta fall är väl att det redan finns en master och man kan inte ha flera. Därav diskussionen kring att tjuvlyssna. Inte lyssna på en nod utan lyssna på kommunikationen mellan mastern och en eller flera noder.
 
A Avemo skrev:
Jag tycker fortfarande att det bästa är att du följer signalkabeln för att få reda på var mastern sitter.
Det kanske låter som en dum fråga i vissa öron men: hur gör jag? När det gäller vattenmätaren så försvinner kabeln, som sagt i väggen och jag har ingen aning vart den går. Det ser dock ut som att den går till den där dosan på vinden eftersom det står "MBUS" på en av kablarna där. På de andra två står det "IN" och "UT" och de är parallelkopplade, dvs samma färg från varje kabel går ihop.

Elanslutningsdosan på en vind med etiketterade kablar "IN", "UT", och "MBUS", visar trassliga ledningar och öppna genomföringar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu är det dock så att kabeln med "MBUS" på ligger i samma rör som "UT"-kabeln men på vattenmätarens sida är det bara en kabel som går in. Med andra ord: kabeln går inte direkt från vattenmätaren till vinden. Och vad betyder IN och UT? Min gissning är att "IN" kommer från Mastern (som förmodligen står i samfällighetens teknikrum) och UT går vidare till mina grannar som också är anslutna till bussen. Om det stämmer, så skulle det betyda att strömförsörjningen kommer från teknikrummet och inte från mitt hus.

När det gäller M-Bus modulen i elcentralen så verkar det som den går ingenstans. Den är helt enkelt inte ansluten:

Elcentral med M-BUS modul och okopplade kablar markerade '4' indikerar ingen anslutning till M-Bussen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det syns ite riktigt på bilden men jag trippelkollade att ingenting är ansluten till pin 3 och 4 och det är där M-Bussen sitter.
De blå kablarna på 5, 6, och 7 är kopplingen till själva elmätaren som sitter bredvid.

A Assassen skrev:
För att få ut data från en mätare via M-Bus måste du ha en master som "ställer en fråga" till mätaren.
^^^^^^
This!! Tack så mycket! Det var viktigt information för att förstå principen. Det är alltså Mastern som initierar kommunikationen, inte slaven som skickar ut en massa mätvärden utan att bli tillfrågad. Bra!

A Assassen skrev:
Så att "lyssna" av en M-Bus nod går inte. Du måste ha en master som ligger och frågar.
Okej, men om det finns en master som ställer frågor, då kan man väl "tjuvlyssna", eller? Fast i praktiken verkar det inte vara så enkelt:

A Avemo skrev:
Du kan lätt titta på spänningsnivåer för att lyssna på vad mastern säger. Men förr att lyssna på svaret från slaven skall du titta på strömmen i ledningen. Sedan är kommunikationen en UART.
Ja, att mäta strömmen blir nog lite svårare. Men varför är det strömmen som gäller i (bara) det ena fallet?

Detta är bara en nyfikenhetsfråga. Jag vet nu att jag i alla fall inte kommer att pilla med vattenmätarens M-bus, då jag snart kommer att installera en vattenfelsbrytare som även mäter förbrukningen och visar i en app.

När det gäller el(under)mätaren så skulle det vara intressant att koppla in mig på M-Bus pinnarna men det verkar inte vara så lätt.

A Avemo skrev:
Vilken nivå tänkte du lägga dig på? Vill du ha färdiga prylar eller vill du bygga egen elektronik?
Det beror på vad syftet med det hela är och hyr dyra de färdiga prylarna är.Just nu ser jag ingen stor praktisk nytta i att försöka logga elmätarens M-Bus. Först vill jag hitta rätt sätt att logga hela husets elförbrukning. Jag tänker på två alternativ: Shelly EM med trefasmätning (när den kommer) eller "lyssna" till huvudelmätarens pulslampa. Båda har för- och nackdelar. Kommer att starta ett nytt ämne om detta sen.
 
Om det finns en samfällighet inblandad så backar jag. Jag antar att det är fråga om en radhuslänga. Då är förmodligen alla vatten- och fjärrvärmemätare i längan kopplade till samma M-BUS. Samfälligheten har en debitering för alla hus för fjärrvärme och vatten. M-bussen används för att fördela kostnaden efter samfällighetens medlemmar.

T tophee skrev:
Ja, att mäta strömmen blir nog lite svårare. Men varför är det strömmen som gäller i (bara) det ena fallet?
Det korta svaret är att det står så här: http://www.m-bus.com/mbusdoc/md4.php. Det lite längre svaret är en gissning från min sida att det blir lättare att ha många enheter strömförsörja via signaltrådarna på det viset.

Att koppla in sig på samfällighetens buss och tjuvlyssna på den data som sänds över den är nog ett lite större projekt. Antagligen inte heller att rekommendera då du riskerar att störa den. Den ensamma elmätaren är en annan sak. Eftersom den inte ingår i någon buss kan du skaffa en egen bussmaster och leka med. Eller också kan du koppla bort M-bus-gränssnittet och koppla in dig på MODBUS-utgången på elmätaren. För det behöver du en RS485 till USB-adapter och ett terminalprogram. För några år sedan lekte jag med att läsa av en elmätare via MODBUS med en raspberry pi. Det blev aldrig något snyggt resultat av det, men jag kom så långt som till att logga elmätaren till en fil med jämna tidsintervall.
 
  • Gilla
tophee
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Samfälligheten har en debitering för alla hus för fjärrvärme och vatten.
Bara vatten, i vårt fall, men ja, det är så det fungerar.

A Avemo skrev:
RS485 till USB-adapter
En sådan verkar gå att skapa rätt billigt: https://www.aliexpress.com/w/wholesale-rs485-usb-adapter.html. Men jag undrar om den överhuvudtaget behövs när man använder en Pi eller en Arduino. Men förmodligen är det enklare att gå via USB.

A Avemo skrev:
För några år sedan lekte jag med att läsa av en elmätare via MODBUS med en raspberry pi. Det blev aldrig något snyggt resultat av det, men jag kom så långt som till att logga elmätaren till en fil med jämna tidsintervall.
Bravo! Förstår jag alltså rätt att datorn görs till en MODBUS master genom en mjukvara? Vilken mjukvara, i så fall?
 
Jag menade att en usb till rs485-adapter är enklaste sättet att komma igång. Då kan man starta ett terminalprogram på en pc, skicka kommandon och se vad man får för svar. Både raspberry pi och arduino har minst en uart. Du behöver då en drivkrets för att få signalnivåerna för RS485. För arduinon är det sannolikt enda möjligheten då den inte har usb-host funktion. Mjukvaran jag använde skrev jag själv. Men det finns säkert en del färdigt att hitta på nätet. Du kan få källoden om du vill, men jag lovar inte att den är lättläst.
 
Redigerat:
T tophee skrev:
Bravo! Förstår jag alltså rätt att datorn görs till en MODBUS master genom en mjukvara? Vilken mjukvara, i så fall?
Chipkin Automation Systems CAS Modbus Scanner
ICC Modbus Master Tool
QModMaster

är några verktyg som formatterar Modbusmeddelanden och beräknar checksummor automatiskt. I synnerhet den första är pedagogisk och de ser varje byte i meddelandet. Sedan rekommnderar jag att du läser

Modbus for Field Technicians från Chipkin Automation Systems
Modicon Modbus Protocol Reference Guide (originalet från Modicon)

så är du snart en fena på Modbus. Köp valfri CH340-baserad RS485 adapter på någon sajt. CH340 har bra stöd i Windows 10.
 
  • Gilla
tophee
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.