Dvillan
Nu när höstmörkret kryper på så är mycket på planeringsstadiet. Jag har tänkt att bygga några högre odlingsbäddar, ca 80 cm(?) höga så det blir bra arbetshöjd.

Tanken är att det bara ska vara ätbart i lådorna, vill därför undvika tryckt virke. Men jag vill ju inte heller att lådorna ska ruttna i första taget. Så hur bygger jag odlingsbäddar som håller med tiden? Behandla virket? En tanke är att lägga en presenning innanför och måla på utsidan. Är det ens möjligt med lådor av trä? Bättre att mura? Har ni några bra förslag? :)
 
Åsa Lund
Mura upp dem? Tegel så slipper du putsa slätt
 
Dvillan Dvillan skrev:
Så hur bygger jag odlingsbäddar som håller med tiden?
Hur långa tidsperspektiv tänker du på?
Jag har ett par lådor, visserligen bara ca 50 cm höga, byggda i 18 mm panel, helt obehandlade.
De är nog 6 - 7 år gamla och håller fint.
Om jag skulle bygga något riktigt varaktigt skulle jag nog bygga i 2" regelvirke, t.ex. 195x45.
Då tror jag de skulle hålla detta livet och nästa :)
 
Åsa Lund
Vi har haft pallkragar för barnen att odla i. Har stått sju år nu tror jag. Virket klarar nog bara en säsong till.
Barnen bryr sig inte om odling längre i alla fall, det har de vuxit ifrån
 
Dvillan
Planen är att bygga odlingsbäddar i olika höjd, mest för att liva upp lite och kanske sätta spaljé mot insyn. Lådorna ska vara en del av en uteplats med stenläggning och trall, så det blir som ett ”rum” i trädgården.
Kan man byta ut pallkragar på något enkelt sätt, utan att innehållet smetas ut..? Annars är jag inne på lite grövre virke som KOW säger, men med presenning innanför och måla utsidan, mest för det estetiska.

Mura hade jag gärna testat, men tror kostnaderna springer iväg då...
 
Är ju bara att ”isolera” trät med platonmatta eller papp så förlänger man livslängden på vanligt virke
 
Att mura är inte dyrt, men tungt. Utan att ens ha gjort en överslagsberäkning så skulle det till och med kunna vara billigare, iaf om man använder lecablock som kanske förvisso kräver lite puts för att vara estetiskt tilltalande. Det är kul att mura och nu när jag gjort det lite mer och vant mig vid materialen, så ska jag nog testa det för odlingsbäddar framöver också.

Jag har dock snickrat odlingslådor tidigare, men mer för balkong och växthus och där har jag använt mig av byggplast på insidan (vilket jag har hört att det råder lite delade meningar om) och linoljat utsidan. Jag har varit mån om att "vika" plasten i hörnen så att jag inte får läckage där. Ska man göra en "bottenlös" låda, som står direkt på backen får man nog tänka annorlunda för det måste finnas dränering.
 
Borde kanske gå men formplywod. Köpte två skivor hos bygghandlaren som sågade upp skivorna och så återanvände jag beslagen från pallkragarna.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.