Kollade lite närmare på installationsschemat för husets elanläggning idag och plötsligt fattade jag varför elmätaren alltid visar så låg aktuell förbrukning: det är bara tre saker som är kopplade till mätaren: ventilationsaggregatet, VVS-utrustningen och golvvärmefördelaren.

Nu fattar jag inte. Vad är meningen med att ha en elmätare bara för dessa?
 
????
 
Jag har också separata elmätare för elpannan och luftvärmepumpen. Det är inget ovanligt om man är nyfiken.
Sen finns det väl krav på att man ska följa upp energihushållningen i nya hus? Då är separata mätare bra.

Jag förutsätter att du också har en mätare som elbolaget äger som mäter husets totala förbrukning?
 
  • Gilla
tophee
  • Laddar…

Bästa svaret

De flesta hus från ca 2009 och framåt har de för att man skulle kunna följa upp energiförbrukningen för uppvärmning i och med den då gällande bbr som skärptes rätt hårt då. De föll på kommunerna att följa upp de men jag har inte hört många kommuner som gjort de

Jag har själv satt in en för uppvämningsförbrukningen så jag vet vad huset förbrukar
 
  • Gilla
tophee
  • Laddar…
Rickard_nr1 Rickard_nr1 skrev:
De flesta hus från ca 2009 och framåt har de för att man skulle kunna följa upp energiförbrukningen för uppvärmning i och med den då gällande bbr som skärptes rätt hårt då.
Det är nog förklaringen. Huset är byggd 2011. Spelar detta alltså roll när man gör en energideklaration, t.ex.?


useless useless skrev:
Jag förutsätter att du också har en mätare som elbolaget äger som mäter husets totala förbrukning?
Ja, det har jag lärt mig nu. Den sitter nog i fassadmätarskåoet som jag aldrig tittat in på. .
 
Har nu tittat lite närmare på undermätaren och och är lite förvånad över att M-Bus modulen som är kopplad till den inte är kopplad vidare till någon M-bus (see bild i det här inlägget). Om det alltså finns krav att det ska finnas separat mätare för uppvärmning, så verkar det räcka med att den finns lokalt. Varför man ändå väljer att lägga till en M-Bus modul förstår jag inte.
 
Satt och tittade i den andra tråden du länkade till.

Det jag kan tro är att man har förberett för IMD (individuell Mätning Debitering) i samfälligheten.
Med detta du skriver i i den här tråden så verkar man önska möjlighet att mäta el-energin som används för uppvärmning.
Då elmätaren sitter på värme och ventilation.
Tillsammans med vattenmätarna du tagit upp i andra tråden så ges möjligheten att logga värden.

Det finns produkter på marknaden som kan ansluta en m-busslinga och skicka upp den trådlöst till en gateway för att insamla data centralt i ett större fastighetsbestånd.

Just mätare brukar man ansluta i M-bus slinga. Mätarna är billigare/vanligare än med Modbus (Seriell). M-bus är i regel långsammare än Modbus och mätare loggar man inte så ofta, därav lämpligheten.
Om jag minns rätt finns det även begränsningar på hur många mätare som kan anslutas på en slinga, då kan det vara lämpligt att lägga mätare separat från övrig styrning i byggnaden.

Hade jag varit du och varit säker på att slingan inte är ansluten mot något för vidaresändning. Så hade jag kollat på någon lösning med arduino, Pie eller liknande för att logga.
Ofta kan man få tag i kommandon du ska skicka till enheterna för att erhålla värden.

Lycka till och dra inte isär slinga förens du är HELT säker på att den inte är ansluten mot något utanför din bostad.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.