Jag har upptäckt att en del av mina IKEA-möbler har liksom buktat sig. :cry:Jag undrar om fler varit med om detta, och vad detta kan tänkas bero på? Fukt? Något annat? Blir de så "med tiden"? :rolleyes: (Dessa möbler är bara 2-4 år gamla) Dels är det bakstyckena på Pax-garderober, Billy-bokhyllor samt Metod köksskåp som jag märkte nu vid storstädning är mer eller mindre buktiga. I garderoben i hallen, som saknar dörr, ser det värst ut - där syns nu tydligt hur bakstycket buktar ut och skarven där bakstycket är "delat" (kom ju hopvikt vid leverans) syns nu tydligt. Samtliga bakstycken i samtliga Ikea-möbler har buktat sig så här. Noterar även att Billy-hyllornas stommar verkar ha slagit sig. Det syns upptill på två hyllor som står bredvid varandra. I köket noterar jag att en dörr (Veddinge) till ett högskåp har blivit aningen konkav. :cry:

Böjd bakstycke på en vit Billy-bokhylla bredvid böcker, tecken på skevhet och deformation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vit skåpdörr med synligt buktat bakstycke och glipa uppstånd från deformation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En buktad bakstycke på en vit möbeldel med en synlig skarv i mitten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Fukt är en trolig källa.
Vart står skåpen, ouppvärmd stuga?
 
Vi har två skåp i PAX-serien, drygt 2 år gamla. Också våra dörrar (Tyssedal) har blivit aningen konkava, och de står i TV-rummet så borde inte vara fuktrelaterat. Även ovansidan buktar neråt upptäckte jag igår, och det enda som legat ovanpå är ett gäng handdukar....
 
  • Wow
Arga Tanten
  • Laddar…
tttomten TomasJor skrev:
Fukt är en trolig källa.
Vart står skåpen, ouppvärmd stuga?
I en vanlig lägenhet. Dock: I vintras klantade sig den vuxne och då mycket berusade sonen och somnade (!) i duschen som stod på i flera timmar, så att det blev så fuktigt i hela lägenheten att det rann vatten från rutorna och brandvarnaren tjöt för fullt. Vet inte om en sådan sak kan påverka, men tapeterna i köket blev bubbliga på flera ställen efter det.
 
A Arga Tanten skrev:
I en vanlig lägenhet. Dock: I vintras klantade sig den vuxne och då mycket berusade sonen och somnade (!) i duschen som stod på i flera timmar, så att det blev så fuktigt i hela lägenheten att det rann vatten från rutorna och brandvarnaren tjöt för fullt. Vet inte om en sådan sak kan påverka, men tapeterna i köket blev bubbliga på flera ställen efter det.
Där är troligen orsaken.
Oooops, tror jag skippar att kommentera händelsen mer än att jag hoppas det gått bra efter det.
 
  • Haha
Arga Tanten
  • Laddar…
tttomten TomasJor skrev:
Där är troligen orsaken.
Oooops, tror jag skippar att kommentera händelsen mer än att jag hoppas det gått bra efter det.
Nog törs du kommentera. :-D Jag vet inte själv vad jag ska tro om det, eftersom det bara är Ikea-möblerna som drabbats. Kan det vara så att de är extra känsliga för fukt, eller kan det vara så att de är av så undermålig kvalitet att de skulle ha buktat sig oavsett? Jag är faktiskt nyfiken på om det kan vara så att det är hans dusch som är orsaken, för i så fall ska han få fixa till detta, men jag vill ju inte lägga på honom saker som han inte är skuld till. Jag tänker att det vore intressant att få veta hur mycket fukt spånskivor respektive masonitbakstycken (som det väl är i Ikea-möbler) tål. Är det alltid så att om man har spånskiva/masonit och det blir lite fuktigt så slår det sig? Hur mycket fukt krävs för det? Skulle det t ex räcka med att ha fönstren öppna några regniga och fuktiga dagar?
Det som kan tala emot att det är fukt som gjort det är ju att övriga skåp (som fanns i lägenheten vid inflytt) inte alls verkar ha påverkats. Men å andra sidan så är det väl förmodligen en annan kvalitet...
 
Redigerat:
BirgitS
Det är nog bra om du kan kolla om bakstyckena är konkava/konvexa eller om de faktiskt har svällt och blivit tjockare.

När det gäller Billy-stommarna behöver du kolla på om golvet är helt plant eller om det har satt sig lite av tyngden (verkade bli så i huset jag bodde i förut).
 
Hemmakatten
Sen har väl inte IKEA-möbler den bästa kvalitén? Har dessutom läst att möbler, tex Billy är betydligt sämre idag än de som tillverkades för 15 år sedan.
 
Jag vet inte...brukar inte ikea/spånskivemöbler slå sig lite sådär efter ett år eller ett par, alldeles utan bravader av olika slag? Räcker med naturliga variationer av temp och fuktighet, torrt på vintern, fuktigt på sommaren?
 
A Arga Tanten skrev:
Jag har upptäckt att en del av mina IKEA-möbler har liksom buktat sig. :cry:Jag undrar om fler varit med om detta, och vad detta kan tänkas bero på? Fukt? Något annat? Blir de så "med tiden"? :rolleyes: (Dessa möbler är bara 2-4 år gamla) Dels är det bakstyckena på Pax-garderober, Billy-bokhyllor samt Metod köksskåp som jag märkte nu vid storstädning är mer eller mindre buktiga. I garderoben i hallen, som saknar dörr, ser det värst ut - där syns nu tydligt hur bakstycket buktar ut och skarven där bakstycket är "delat" (kom ju hopvikt vid leverans) syns nu tydligt. Samtliga bakstycken i samtliga Ikea-möbler har buktat sig så här. Noterar även att Billy-hyllornas stommar verkar ha slagit sig. Det syns upptill på två hyllor som står bredvid varandra. I köket noterar jag att en dörr (Veddinge) till ett högskåp har blivit aningen konkav. :cry:

[bild] [bild] [bild]
Men kära nån, vad förväntar du dig av ett lågprissortiment? IKEA är inte byggd för långa liv och inte ens för korta påfrestningar. Du får vad du betalar för.
Du kan vara säker på att ett kök med bättre kvalitet hade tålt detta.
 
  • Ledsen
Jocke Best
  • Laddar…
optimum
Hemmakatten Hemmakatten skrev:
Sen har väl inte IKEA-möbler den bästa kvalitén? Har dessutom läst att möbler, tex Billy är betydligt sämre idag än de som tillverkades för 15 år sedan.
Jämfört med EM och MIO så är IKEA bättre än EM och nästan lika bra som MIO.

Har ett IKEA kök (från 2006) och det slår nog flera andra med hästlängder.
 
A Arga Tanten skrev:
Jag har upptäckt att en del av mina IKEA-möbler har liksom buktat sig. :cry:Jag undrar om fler varit med om detta, och vad detta kan tänkas bero på? Fukt? Något annat? Blir de så "med tiden"? :rolleyes: (Dessa möbler är bara 2-4 år gamla) Dels är det bakstyckena på Pax-garderober, Billy-bokhyllor samt Metod köksskåp som jag märkte nu vid storstädning är mer eller mindre buktiga. I garderoben i hallen, som saknar dörr, ser det värst ut - där syns nu tydligt hur bakstycket buktar ut och skarven där bakstycket är "delat" (kom ju hopvikt vid leverans) syns nu tydligt. Samtliga bakstycken i samtliga Ikea-möbler har buktat sig så här. Noterar även att Billy-hyllornas stommar verkar ha slagit sig. Det syns upptill på två hyllor som står bredvid varandra. I köket noterar jag att en dörr (Veddinge) till ett högskåp har blivit aningen konkav. :cry:

[bild] [bild] [bild]
Den första bilden tycker jag ser ut som ett glapp på ca 1-2mm, det är inte mycket om man ser till att det är en 2m hög bokhylla som står på ett förmodligen inte 100% slätt golv osv. Vill du få den att linjera helt och hållet rekommenderar jag att du sätter en lagom lång skruv i ett av hålen för hyllbärarna och helt enkelt skruvar ihop dem. Då försvinner glipan och allt ser snyggt och rakt ut.

När det kommer till högskåpet så räcker det med att justera gångjärnen. Gångjärnens justering kan utan problem böja en dörr, är de feljusterade blir dörren krokig och är dörren krokig kan den rätt lätt göras rak igen med lite skruvande.

Ryggarna på PAX stommarna kan bli vågiga av fukt, viktigt för att undvika det är att spika fast ryggen med alla spiken som kommer med, alltså inte ha för långt mellan spiken. Har man som jag ibland gjort tryckt in lite för mycket grejer i garderoben är det lätt att ryggen trycks ut och därför blir böjd eller får en glipa till sidopanelen. Den något jobbiga lösningen är ju att dra fram garderoben och spika dit ryggen med fler spik.
 
  • Gilla
Arga Tanten
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Men kära nån, vad förväntar du dig av ett lågprissortiment? IKEA är inte byggd för långa liv och inte ens för korta påfrestningar. Du får vad du betalar för.
Du kan vara säker på att ett kök med bättre kvalitet hade tålt detta.
Tack för ditt vänliga och upplysande svar. Jag har inte "förväntat" mig att Ikea-möbler skulle vara superkvalitet, jag ställde en fråga om vad sådana här förändringar kunde tänkas bero på. Och oavsett "kvalitet" så lär ju spånskivor av olika slag vara eller inte vara känsliga för olika saker, som t ex fukt. Och det var vad jag var nyfiken på. Vidare: Jag tänker vare sig skämmas eller be om ursäkt för att jag inte har råd att köpa alla mina möbler från butikerna på "Fina gatan", men eftersom du uppenbarligen har råd, så får du gärna ge mig lite bidrag till "kvalitetsmöbler". Hör av dig så får du mitt swishnummer.
 
  • Gilla
Jocke Best och 2 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Det är nog bra om du kan kolla om bakstyckena är konkava/konvexa eller om de faktiskt har svällt och blivit tjockare.

När det gäller Billy-stommarna behöver du kolla på om golvet är helt plant eller om det har satt sig lite av tyngden (verkade bli så i huset jag bodde i förut).
Hur ska jag kunna se om de svällt? Jag förutsätter att de har det, eftersom de blivit konkava resp konvexa. Eller menar du att de kan ändra form så utan att de svällt? Bara av sig självt? Billy-bokyllan har väl egentligen inte "satt sig", utan den verkar bara ha blivit böjd upptill.
 
S Snappahaneklanen skrev:
Den första bilden tycker jag ser ut som ett glapp på ca 1-2mm, det är inte mycket om man ser till att det är en 2m hög bokhylla som står på ett förmodligen inte 100% slätt golv osv. Vill du få den att linjera helt och hållet rekommenderar jag att du sätter en lagom lång skruv i ett av hålen för hyllbärarna och helt enkelt skruvar ihop dem. Då försvinner glipan och allt ser snyggt och rakt ut.

När det kommer till högskåpet så räcker det med att justera gångjärnen. Gångjärnens justering kan utan problem böja en dörr, är de feljusterade blir dörren krokig och är dörren krokig kan den rätt lätt göras rak igen med lite skruvande.

Ryggarna på PAX stommarna kan bli vågiga av fukt, viktigt för att undvika det är att spika fast ryggen med alla spiken som kommer med, alltså inte ha för långt mellan spiken. Har man som jag ibland gjort tryckt in lite för mycket grejer i garderoben är det lätt att ryggen trycks ut och därför blir böjd eller får en glipa till sidopanelen. Den något jobbiga lösningen är ju att dra fram garderoben och spika dit ryggen med fler spik.
Haha, ja, det är lite för sent att spika fast bakstyckena på garderoberna med fler spik nu... Men du tror alltså att det är fukt som gjort att de buktat sig? Då borde samma gälla för bakstycket på Billy, som också är lite buktigt? Är ju samma material. Vad gäller Billyhyllorna så är de redan fästa i varandra på det sättet du beskriver, och det har de varit sedan hopmonteringen. Och det är liksom inte hela hyllan som lutar, utan det syns att den liksom sväng av ovanför där skruven som håller ihop den med hyllan bredvid sitter.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.