Kanske inte så trevligt med tryckimpregnerat virke om man ska använda den färdiga kompostjorden i matodlingen?
 
  • Gilla
henrikwester och 1 till
  • Laddar…
Den lär ruttna ganska snabbt om du inte använder tryckt virke, men självklart kan du använda obehandlat istället.
 
Ett tips, med tanke på första bilden:

Räfsa ihop äpplen/fallfrukt innan de börjar ruttna, och ge till hästar i grannskapet.
Jag vet att hästägarna gärna kommer och hämtar om man ställer ut en spann/korg med äpplen vid grinden.
Och hästarna älskar äpplen :D
 
  • Gilla
Klu Rig
  • Laddar…
4 slitna lastpallar så har man skapat något med återbruk också.

Men det är väl kanske inget för trendkänsliga villaträdgårdar...
 
  • Gilla
carra
  • Laddar…
När jag tidigare hade en gammal fruktträdgård rafsade jag ihop den kubikmeterstora högen fallfrukt. Den placerades bakom en bokhäck och störde inte. Under vintern sjönk den ihop till ett intet av sörja och var stor tillgång för de övervintrade fåglarna.

Jag höll koll på ev råttor men såg aldrig dessa.
 
För att lätt komma åt innehållet i komposten så byggde jag med en löstagbar framsida. Framsidan består av lösa bräder som ligger i spår. Byggde en med tre fack för att i ett fack kunna ställa jordsäckar eller annat som jag inte vill se framme.
 
  • Träkompost med löstagbar framsida och tre fack, placerad i en grön trädgård.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
marchesi.se och 3 till
  • Laddar…
C
Hur sjutton kan ni ta in en artikel som handlar om att bygga en kompost av tryckt virke? Nu måste det väl ha brunnit nånstans.... Tryckt virke som smittar avfallet som sen hamnar i växthus eller i landet där det växer gröda att äta.... Sånt här borde inte komma in på siten....
 
  • Gilla
Kimmy och 1 till
  • Laddar…
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Den lär ruttna ganska snabbt om du inte använder tryckt virke, men självklart kan du använda obehandlat istället.
nja. Det håller ihop rätt länge skulle jag säga. Byggde en av vanligt virke för 5år sen. Fortfarande ok kvalite men visst kommer det behöva bytas ut inom ett par år. Satte dock byggplast på insidan Men hellre det än tryckt. Man avråder ju tex från att bygga egna pallkragar för odling i tryckt

annars trevlig byggbeskrivning. Smidigt med stapelbar lösning
 
C carra skrev:
Hur sjutton kan ni ta in en artikel som handlar om att bygga en kompost av tryckt virke? Nu måste det väl ha brunnit nånstans.... Tryckt virke som smittar avfallet som sen hamnar i växthus eller i landet där det växer gröda att äta.... Sånt här borde inte komma in på siten....
Uppriktig nyfikenhet. Vilka gifter finns det i dagens tryckta virke som tas upp av grödor och på sådant sätt kan överföras till människor?
 
C
P Probably Wrong skrev:
Uppriktig nyfikenhet. Vilka gifter finns det i dagens tryckta virke som tas upp av grödor och på sådant sätt kan överföras till människor?
Läs kemikalieinspektionens info om tryckimpregnerat virke....så tror jag du avstår från att använda det .....
 
C carra skrev:
Läs kemikalieinspektionens info om tryckimpregnerat virke....så tror jag du avstår från att använda det .....
Kemikalieinspektionen varnar primärt för äldre tryckimpregnerat trä (arsenik/kreosot), och ger inga direkta rekommendationer med mer modernt trä som är impregnerat med olika typer av kopparsalter. De är vaga i deras information om just odlingslådor, och pratar igen framförallt om äldre trä (där det var tillåtet med betydligt mer giftiga ämnen) men rekommenderar att man klär insidan med plast om man är osäker på vad träet är impregnerat med. Därför jag undrar om du har mer information? Jag vet inte vilka kopparsalter man impregnerar trä med idag, men just koppar är ju inget som är direkt farligt för människor iaf. :)
 
C
Inte har jag mer info...men säkerheten främst..inte skulle jag,o förmodligen inte du heller,riskera närståendes hälsa genom att använda tveksamt material i komposten....
 
C carra skrev:
Inte har jag mer info...men säkerheten främst..inte skulle jag,o förmodligen inte du heller,riskera närståendes hälsa genom att använda tveksamt material i komposten....
Det är jag delvis enig i, men jag föredrar också att leva mitt liv utifrån fakta (det är trots allt det säkraste) och om man skall vara lite krass så kom du med ett påstående som du till synes inte har belägg för . Det betyder givetvis inte att det är fel, men ska man sitta och gissa och gå efter magkänsla blir det ofta inte så bra i slutändan. Dom flesta av oss traskar runt på trädäck av impregnerat trä (inklusive våra barn), och det finns många ämnen som kan tas upp relativt enkelt genom hudkontakt. Så frågan är vad är värst, en kompost kräver ju att gödseln lagrar de farliga ämnena som sedan överförs till en gröda som upptar ämnet varpå det i sin tur överförs till oss genom att äta maten... Förtunningsfaktorn måste vara rätt hög här. Oavsett, det är en spännande diskussion men som jag personlig gärna såg hade lite mer belägg och fakta. :)
 
  • Gilla
Lanzal och 3 till
  • Laddar…
C
Miljön skapar ju människan och eftersom jag i yrket sett så mycket elände så lever jag i alla fall efter säkerheten främst...Det du ser av mina synpunkter är vad jag vill visa dig,förklenande bedömningar om huruvida mina synpunkter är välgrundande eller ej undanber jag mig....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.