En fråga jag inte ser att någon ställt. Hur har du det med trycket i systemet?
 
  • Gilla
Härryda2015 och 1 till
  • Laddar…
J Jerfed skrev:
En fråga jag inte ser att någon ställt. Hur har du det med trycket i systemet?

....Det har jag ingen aning om.
Finns som syns på första bilden en hel del mätare.
 
J jonaserik skrev:
Finjusteringen ökar vattnets temp till huset med de grader som står där, inte tempen i huset , just nu så ska du ändra den till 0 och vänta ett dygn sen kan du höja tex 2 C, ( för kallt höj för varmt sänk ) Mellan varje ändring får du vänta ett dygn, kommer du upp till 8 så får du gå tillbaka till 0 och justera kurvan till nästa streck och vänta igen, kan ta lite tid att få till det men blir nog bra
Den mätaren som man såg innan jag tog bort plattan är den som du benämner fin justering. Det är vattnets temperatur.
Den andra, alltså den som fanns bakom plattan är alltså en funktion som svarar mot "mätare ute i huset?.
Om jag vrider upp den finjusteri g till +8
Blir inte vattnet varmt då med följd att alla element blir varma.

Detta var inte så lätt som jag trott, är så tacksam för all hjälp.
 
D deklerkk skrev:
....Det har jag ingen aning om.
Finns som syns på första bilden en hel del mätare.
Gå igenom mätarna tills du hittar en där det står P eller bar.

Ta kort på denna mätare och lägg upp här.
 
Kan se ut ungefär såhär. Det finns även varianter som även visar systemtemperatur.

Manometer med mätområden i bar och psi för tryckövervakning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Under det röda kärlet till höger sitter manometern, syns inte riktigt fel vinkel den ska vara på ca 0,8 till 1 bar om det är riktigt, går inte att se var påfyllningen är, bättre foton rakt framifrån.
 
D deklerkk skrev:
Om jag vrider upp den finjusteri g till +8
Jepp det blir varmare i huset vid + 8 men det är max på den inställningen, en kort förklaring hoppas att du förstår
Om du liknar den med gasen på en bil och ska köra i 100, du gasar ( vrider till 8 ) men gör bara 90, då har du för låg växel i.
Då växlar man upp med kurvförskjutningen något snäpp och då blir det en annan växel, men för att då inte köra över 100 måste du sänka på gasen ( vrida ner till 0 ) och vänta för att se om faten blir 100, blir det bara 90 så gasar du ex lite till 2 och väntar.
Kan bli några vändor för att få till det
 
Tycker det är lite skumt att många vill börja justera kurvor och allt möjligt...
Bevisligen så verkar det som det är bara några radiatorer som är lite kalla? Och problemet är flödes relaterat.

Resten har bra temp och ni har värme?
Har ni termostater på problem radiatorerna?
1 rörs eller 2 rörs system?
Kolla först om ventilen har hängt sig eller om radiatorn är strypt på något sätt, avlufta mm mm.
 
Maxwells demon TotalControl skrev:
Tycker det är lite skumt att många vill börja justera kurvor och allt möjligt...
Inte skumt då finjustering står på max, skulle det vara lite svalare i huset så går det inte justera upp om inte kurvan höjs, sen att det är något element som inte fungerar är en annan sak
 
Maxwells demon TotalControl skrev:
Tycker det är lite skumt att många vill börja justera kurvor och allt möjligt...
Bevisligen så verkar det som det är bara några radiatorer som är lite kalla? Och problemet är flödes relaterat.

Resten har bra temp och ni har värme?
Har ni termostater på problem radiatorerna?
1 rörs eller 2 rörs system?
Kolla först om ventilen har hängt sig eller om radiatorn är strypt på något sätt, avlufta mm mm.
Två rör till varje element.
Antar att tvårörssystem gör det lättare att reglera vårt och ett av elementen medan enrörssystem måste ställas för jämnt flöde
 
Griffeltavlan
Du har inget tryck i systemet. Kolla på manometer vud det röda kärlet på väggen. Den manometer ska snarare va på 1.0 bar.
 
Griffeltavlan Griffeltavlan skrev:
Du har inget tryck i systemet. Kolla på manometer vud det röda kärlet på väggen. Den manometer ska snarare va på 1.0 bar.
Jag vred upp "kurvan" till mitten, redan på 3 timmar har det blivit varmare element. Tex i källaren är de varma alla 4.

Bifogar bild på mätaren under expantionskärlet, är dock intagen efter att kurvan vridit upp.

Tryckmätare på värmesystem som visar lite över 1 bar, monterad under ett rött expansionskärl.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Inkommande
Termometer som visar temperaturen på värmeanläggningens mätare under ett expansionskärl.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bild på den gröna pumpen och mätaren efter pumpen.
Cirkulationspump och termometer på en värmesystemsanläggning med fokus på pumpinställningar och temperaturmätning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Okej, då behöver du alltså fylla upp värmesystemet med mer vatten. Som nämnts ovan bör trycket ligga kring 1bar.
 
J Jerfed skrev:
Okej, då behöver du alltså fylla upp värmesystemet med mer vatten. Som nämnts ovan bör trycket ligga kring 1bar.

Är det något man ska kunna reda själv eller är det ett ringa-rör.ockaren-projekt
 
Finner du bara kranratten så kan du göra det själv.
Brukar vara en liten svart ratt på kallvattenröret.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.