A
P Putte 9497 skrev:
Hur kan du påstå att alla svenska byggare är lata och inte bygger säkert när du bara har erfarenhet av ett fåtal?
wildeside wildeside skrev:
Fördelen med utländsk arbetskraft är oftast är dom oslagbara i smutsiga, monotona och tunga arbetsuppgifter, framför allt för en billig peng och har inte en aning om eller struntar i säkerhet och arbetstid.

Vet med erfarenhet att hantverkare från öststaterna oftast hittar på en lösning om dom inte vet hur dom ska göra.
Istället för att fråga någon chef eller liknande.
Jag skrev det var en fördom, inte att det var rätt.

Hur många öststatshantverkare måste man träffa för att det inte ska bli en generalisering eller fördom?
 
wildeside
mathiash77 skrev:
Jag skrev det var en fördom, inte att det var rätt.

Hur många öststatshantverkare måste man träffa för att det inte ska bli en generalisering eller fördom?
Ja eftersom du dömer utifrån vad vi skriver så måste du väll veta hur många och när man generaliserar!
Vet du inte det så kanske du hoppat i fel tunna och ett förslag är att du slutar och vrida och vända på allt.
 
  • Gilla
Putte 9497
  • Laddar…
Ingen har påstått att hantverkare från öst är sämre än svenska hantverkare men som någon tidigare skrev att de inte alltid följer svenska byggnormer.

Många anlitar öststatsarbetare för att de är billiga och generellt skulle man ta in dessa människor i alla yrken.

Att man får betala runt 500 kr för en svensk snickare beror på att denne måste betala skatt och moms på arbetet han utför och följa en massa regler.

En öststatsarbetare betalar på sin höjd skatt i sitt hemland och kan leva gott på 100 kr i timmen.

Felet generellt med hantverkare från öst är att de inte spelar med samma regler som en svensk hantverkare oavsett hur bra eller dåliga de är.

Tänk om SJ helt plötsligt får för sig att bara ha polska lokförare och kicka alla svenska, då kostar det staten en massa pengar och välfärden blir ännu sämre än idag.
 
  • Gilla
Nils82 och 4 till
  • Laddar…
P Putte 9497 skrev:
Ingen har påstått att hantverkare från öst är sämre än svenska hantverkare men som någon tidigare skrev att de inte alltid följer svenska byggnormer.

Många anlitar öststatsarbetare för att de är billiga och generellt skulle man ta in dessa människor i alla yrken.

Att man får betala runt 500 kr för en svensk snickare beror på att denne måste betala skatt och moms på arbetet han utför och följa en massa regler.

En öststatsarbetare betalar på sin höjd skatt i sitt hemland och kan leva gott på 100 kr i timmen.

Felet generellt med hantverkare från öst är att de inte spelar med samma regler som en svensk hantverkare oavsett hur bra eller dåliga de är.

Tänk om SJ helt plötsligt får för sig att bara ha polska lokförare och kicka alla svenska, då kostar det staten en massa pengar och välfärden blir ännu sämre än idag.
Tänk om HM plötsligt skulle börja sy kläder utanför Sverige.
Tänk om Ericsson plötsligt skulle börja bygga basstationer utanför Sverige.
Tänk om Volvo plötsligt skulle börja köpa bildelar tillverkade utanför Sverige.

Många brancher har redan genomgått den här förändringen. Jag tror visst det kallas för konkurens...
Skulle tro att även Svenska hantverkare får anpassa sig och antingen sänka sina löner eller leverera något som är bättre.

/ Hälsningar, Fredrik
 
  • Gilla
Riemann
  • Laddar…
wildeside
T Tornhill 2 skrev:
Tänk om HM plötsligt skulle börja sy kläder utanför Sverige.
Tänk om Ericsson plötsligt skulle börja bygga basstationer utanför Sverige.
Tänk om Volvo plötsligt skulle börja köpa bildelar tillverkade utanför Sverige.

Många brancher har redan genomgått den här förändringen. Jag tror visst det kallas för konkurens...
Skulle tro att även Svenska hantverkare får anpassa sig och antingen sänka sina löner eller leverera något som är bättre.

/ Hälsningar, Fredrik
Ja dom flest stora företag har produktionen utomlands, men frågan är om kvalitén och servicen har blivit bättre eller sämre?
 
A
wildeside wildeside skrev:
Ja dom flest stora företag har produktionen utomlands, men frågan är om kvalitén och servicen har blivit bättre eller sämre?
Men det brukar verkligen inte vara de producerande enheterna som bestämmer nivån på kvaliten och servicen, speciellt inte när det är internationella företag. Det är tveklöst ägarna som sätter ribban och målen på vad som ska produceras.
 
T Tornhill 2 skrev:
Tänk om HM plötsligt skulle börja sy kläder utanför Sverige.
Tänk om Ericsson plötsligt skulle börja bygga basstationer utanför Sverige.
Tänk om Volvo plötsligt skulle börja köpa bildelar tillverkade utanför Sverige.

Många brancher har redan genomgått den här förändringen. Jag tror visst det kallas för konkurens...
Skulle tro att även Svenska hantverkare får anpassa sig och antingen sänka sina löner eller leverera något som är bättre.

/ Hälsningar, Fredrik
Problemet är snarare att alla yrkesgrupper får sänka sina löner inte minst för att få behålla de stora företagen i Sverige.

Anledningen till de stora företagens flytt utomlands är att de vill höja vinsterna
 
wildeside
Törs inte skriva mer blir bara raderat och man får smäll på fingrarna,
när man vågar skriva vad man tycker/tänker som inte passar in i forumets tänkande och tyckande.
Oavsett om det är sant eller osant.
 
  • Gilla
Putte 9497
  • Laddar…
A
wildeside wildeside skrev:
Törs inte skriva mer blir bara raderat och man får smäll på fingrarna,
när man vågar skriva vad man tycker/tänker som inte passar in i forumets tänkande och tyckande.
Oavsett om det är sant eller osant.
Borde det inte räckt med ett inlägg där du varnade om att det är olika byggnormer i olika delar av världen? Att skriva att det medför risker att anlita personer som inte är utbildade i hur vi bygger i Sverige och därtill referenser och att kontrollera bygget noga innan pengar betalas?

Jag skulle gett dig ett stort GILLA på DET inlägget.
 
wildeside
Trodde det va en referens att jag ofta är projektledare för dessa människor och vet av erfarenhet hur det blir, vad dom kostar, vad dom tjänar och hur dom får bo /leva när dom är här och jobbar.
Jag tycker faktiskt synd om dom och är emot hela systemet med billig arbetskraft och deras förhållanden när dom är här och jobbar, men kan inte lägga mig i det eftersom då blir jag utan jobb och dom tar in någon annan som inte bryr sig.
Är glad att jag inte har en befattning som kan ge ett ansvar vad det gäller säkerhet och miljö.
Men även jag måste anpassa mej efter dom förutsättningarna som ges idag.
Med det sagt så får ni tycka och tänka vad ni vill om hurdan/vad jag är.
 
  • Älska
  • Gilla
Putte 9497 och 1 till
  • Laddar…
A
wildeside wildeside skrev:
Trodde det va en referens att jag ofta är projektledare för dessa människor och vet av erfarenhet hur det blir, vad dom kostar, vad dom tjänar och hur dom får bo /leva när dom är här och jobbar.
Jag tycker faktiskt synd om dom och är emot hela systemet med billig arbetskraft och deras förhållanden när dom är här och jobbar, men kan inte lägga mig i det eftersom då blir jag utan jobb och dom tar in någon annan som inte bryr sig.
Är glad att jag inte har en befattning som kan ge ett ansvar vad det gäller säkerhet och miljö.
Men även jag måste anpassa mej efter dom förutsättningarna som ges idag.
Med det sagt så får ni tycka och tänka vad ni vill om hurdan/vad jag är.
Jag pudlar med glädje i ett sådant här ämne! :oops:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.