Hejsan. Första inlägget och går rakt på sak.
Jag behöver hjälp med en mycket enkel förklaring på hur jag kan göra (och i vilken ordning) grunden och allt vad det innebär till en ny verkstad. Tanken är att det skall vara 40-50m2 invändigt. Ingen golvvärme eller avlopp ect utan enbart "en tom lokal" som sedan skall bli en ny smedja.
Så finns det någon som skulle vilja punkta ner en "do it yourself for dummies" lists?

Undanber mig vänligt men bestämt kommentarer som "tar tid,kostar, tillstånd ect". Tid har jag och detta projektet är till för att lära mig.

Mvh.kalle
#kpforging - Instagram
 
-Schakt 50-60cm lägre än färdigt golv och minst 50cm utanför tänkt avslut.
20-30cm Singel (16-32) eller liknande. Inget noll då det håller fukt.
Kantelement+Cellplast (ovanstående mått är räknat på 30cm element vilket innebär 20cm Isolering och 10cm betong.
dränering runt om hela som leds bort till stenkista.
Kantelement återfylls med singel.
6150 nät i ök och 3x10mm armering i uk.

Avslutningsvis betongbil.

Glöm inte el, lättast är ju att ha det yttervägg och gå upp utanför platta men vill man kan man ju gå upp någon annanstans.
 
  • Gilla
KPForging
  • Laddar…
J JKrister skrev:
-Schakt 50-60cm lägre än färdigt golv och minst 50cm utanför tänkt avslut.
20-30cm Singel (16-32) eller liknande. Inget noll då det håller fukt.
Kantelement+Cellplast (ovanstående mått är räknat på 30cm element vilket innebär 20cm Isolering och 10cm betong.
dränering runt om hela som leds bort till stenkista.
Kantelement återfylls med singel.
6150 nät i ök och 3x10mm armering i uk.

Avslutningsvis betongbil.

Glöm inte el, lättast är ju att ha det yttervägg och gå upp utanför platta men vill man kan man ju gå upp någon annanstans.

Det låter ju inte inte så besvärligt att göra själv. Kunde jag smida världens största järnros på dryga 6meter så skall jag nog kunna fixa detta. 10cm betong låter lite klent (kan inget om betong) men bör hålla för upptill 15t på sina ställen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.