Tänkte styra Led belysning via en krondimmer.
2 separata tändningar, varav den ena styr 230Volts Led belysning (inbyggt drivdon) inga konstigheter :)
Men funderingen nu till de andra. Det är 1W typ fönstersmygbelysning som kräver 350 mA. Jag antar att jag ska ha ett drivdon som levererar 350 mA , men måste man ha ett drivdon UTAN dimmerfunktion då eftersom det kanske blir konstigt med 2 dimmerfunktioner efter varandra ? (plejddimmer + drivdonet). Eller ska man alternativt inte koppla in "push" på drivdonet och på sådant sätt styra dimmer och annat via kronplejden ? :)

Tacksam för svar
 
Att ha en dimmer före ett drivdon med egen inbyggd dimmerfunktion är ingen bra kombination.
 
E etompau skrev:
Att ha en dimmer före ett drivdon med egen inbyggd dimmerfunktion är ingen bra kombination.
Då skaffar man en driver utan dimmer? Som klarar av 350mA?
 
Alla LED-armaturer behöver ett drivdon, antingen inbyggt i armaturen eller separat.
För att dimring garanterat ska fungera måste dessa drivdon ha en inbyggd dimmer som styrs utifrån, vanligen med "push" eller "1-10 V".
Så "knappen på väggen" ska alltså antingen vara en vanlig strömbrytare med fjäder så att den blir momentan, eller en potentiometer som vanligen kallas "1-10V-dimmer". Det finns puckar som har denna utgång, t.ex Plejd CTR-01.
Du ska alltså inte ha en "krondimmer" för LED, dvs en traditionell dimmer som klipper sinuskurvan. Dessa används för glödljus, inget annat.
 
  • Gilla
erkka
  • Laddar…
H hemglass skrev:
Då skaffar man en driver utan dimmer? Som klarar av 350mA?
Ja det bör bli en bättre kombination.
Drivern ska då vara dimbar på primärsidan.
 
Hej,
jag har installerat en plejd krondimmer, en dimmbart drivdon från hidealite och en downligt Core smart, ungefär det som du pratar om. Det fungerar prima
 
bus_pojken bus_pojken skrev:
Hej,
jag har installerat en plejd krondimmer, en dimmbart drivdon från hidealite och en downligt Core smart, ungefär det som du pratar om. Det fungerar prima
Hur kopplar du till den 350mA drivdonet då? Bara nolla och tändtråd från plejddimmern då? Ingen anslutning till "push"?
 
H hemglass skrev:
Hur kopplar du till den 350mA drivdonet då? Bara nolla och tändtråd från plejddimmern då? Ingen anslutning till "push"?
Precis så. Satt med samma funderingar och fick samma råd. Rådet var man måste prova för att se om det fungerar, men jag förstod att det kan även bero på elanläggningen.

jag använde
plejd krondimmer,
drivdon https://www.elbutik.se/product.html/designlight-d-ma4dr-2-4w-350ma-ip65-dimbar
Konstantström ut: 350mA
Max effekt: 9W (1-7st 1,2W LED ljuskällor)

samt 2st https://www.elbutik.se/product.html/hide-a-lite-core-smart
som drar 1,2w

Hoppas det hjälper, men jag kan inte garantera att det fungerar map ovanstående
 
Du ska inte ha en en Plejd krondimmer till ditt drivdon som ger cc 350 mA, utan du ska leta upp ett drivdon som kan styras med 1-10V och om du vill ha Plejd använda CTR-01. Plejd's DIM-x ska endast användas till befintliga installationer.
 
  • Gilla
Herr Kortslutning.
  • Laddar…
Tillägg, till den andra delen av krondimmern hade jag en vanligt ledlampa. Allt fungerar problemfritt.
 
Vad exakt är en vanlig ledlampa? Problemet med traditionella dimmers och LED är att man inte har någon garanti för att faktiskt det lirar ihop.
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Du ska inte ha en en Plejd krondimmer till ditt drivdon som ger cc 350 mA, utan du ska leta upp ett drivdon som kan styras med 1-10V och om du vill ha Plejd använda CTR-01. Plejd's DIM-x ska endast användas till befintliga installationer.
Men den sista nämnda (ctr-01) är ingen kron? Gäller det alltid att man ska styra led med 1-10 v? Även om det gäller led spottar med inbyggda drivers ?
 
Det ger att vi nu vet att "LUMAK PRO dimbar E27/13,3W(75W) A60 vit 1055 lm 2700 K varmvit" fungerar fint med Plejd DIM.x.
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Det ger att vi nu vet att "LUMAK PRO dimbar E27/13,3W(75W) A60 vit 1055 lm 2700 K varmvit" fungerar fint med Plejd DIM.x.
Att ledlampan fungerar väl inte så konstigt med en krondimmer. Det är väl den andra setupen med driver och downlight som kan strula. Förstår att att du vill ge en "säker" väg. Jag stod inför samma val för 6 månader sen, men gillade inte den. För dyrt med 2 plejd när det gick att lösa med en.

Men nu känner jag att diskussionen går i cirklar. Det jag vill säga att min setup fungerar och jag är nöjd. Även jag fick informationen att det är osäkert om det fungerar (av dig faktiskt).

Nu har hemglass informationen han bad om och med det räcker det för mig då jag även listat exakt det jag har använt. Utan garanti att det fungerar hos hemglass.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.