Skrivs mycket i olika trådar om hur dåliga vissa hantverksgrupper är men hur många av dessa hantverkare kommer från Öststaterna?

Själv har jag ingen egen erfarenhet av dem genom att jag anlitat dessa personer, men jag vet andra som har och de har både varit glada och ledsna över det arbetet som de fått levererat.

Däremot har jag träffat på dessa hantverkare från Öst på många byggen och då får man anta att de gör ett bra jobb när huvudentreprenören är något stort Svenskt Byggföretag.

Så vad har ni för erfarenheter av Svenska hantverkare & utländska?
 
wildeside
Finns bra och dåliga i båda ändar.
Stort problem är ofta språket och att dom inte kan svensk byggstandard.
Att dom hyrs in är ofta en kostnadsfråga eftersom utländsk arbetskraft ofta har usla löner och levnadsförhållanden när dom är här och jobbar.
Fördelen med utländsk arbetskraft är oftast är dom oslagbara i smutsiga, monotona och tunga arbetsuppgifter, framför allt för en billig peng och har inte en aning om eller struntar i säkerhet och arbetstid.
 
  • Gilla
Putte 9497
  • Laddar…
Jag har haft hantverkare från Polen och måste säga att deras yrkesskicklighet och yrkesstolthet överträffar de andra hantverkare jag har haft.
 
  • Gilla
guggen och 2 till
  • Laddar…
A
Det är ungefär som att säga att i Sverige har man ljust hår och skägg om man är man.

Om jag skulle ge min erfarenhet av Svenska hantverkare på grund av de jag träffat blir det ett lågt betyg, det betyder INTE att jag har rätt eller att jag träffat alla.


Kunskap och kompetens är unika, vill ni prata fakta så skulle det var mer intressant att veta vad som är standard för bostadsbygge i olika länder, vilka regler som finns då att man vet VAD man måste tänka på vid samtal med hantverkare från olika ställen.
 
  • Gilla
kulle och 3 till
  • Laddar…
wildeside wildeside skrev:
Finns bra och dåliga i båda ändar.
Stort problem är ofta språket och att dom inte kan svensk byggstandard.
Att dom hyrs in är ofta en kostnadsfråga eftersom utländsk arbetskraft ofta har usla löner och levnadsförhållanden när dom är här och jobbar.
Fördelen med utländsk arbetskraft är oftast är dom oslagbara i smutsiga, monotona och tunga arbetsuppgifter, framför allt för en billig peng och har inte en aning om eller struntar i säkerhet och arbetstid.
På vilket sätt skulle det vara positivt att strunta i säkerhet och arbetstidsreglering? Jag betalar hellre lite mer för att hantverkarna får de raster, vila och fritid de har behov av och förtjänar (som oss alla andra) samt inte riskerar sina liv för att jag ska få en billig lösning.
 
Framförallt är det inom murning och puts så är dom oslagbara för kostnaden
 
  • Gilla
Fulkemisten och 1 till
  • Laddar…
wildeside
mathiash77 skrev:
Det är ungefär som att säga att i Sverige har man ljust hår och skägg om man är man.

Om jag skulle ge min erfarenhet av Svenska hantverkare på grund av de jag träffat blir det ett lågt betyg, det betyder INTE att jag har rätt eller att jag träffat alla.


Kunskap och kompetens är unika, vill ni prata fakta så skulle det var mer intressant att veta vad som är standard för bostadsbygge i olika länder, vilka regler som finns då att man vet VAD man måste tänka på vid samtal med hantverkare från olika ställen.
Ganska enkelt vad du ska tänka på. ALLT! och övervaka ALLT! om det inte är folk som jobbat en tid i Sverige.
Jag har varit på byggen i Lettland, Estland, Polen, Bulgarien, England, mfl och ingen av dessa länder har liknande byggnormer som i Sverige.
Vet med erfarenhet att hantverkare från öststaterna oftast hittar på en lösning om dom inte vet hur dom ska göra.
Istället för att fråga någon chef eller liknande.
 
wildeside
P Probably Wrong skrev:
På vilket sätt skulle det vara positivt att strunta i säkerhet och arbetstidsreglering? Jag betalar hellre lite mer för att hantverkarna får de raster, vila och fritid de har behov av och förtjänar (som oss alla andra) samt inte riskerar sina liv för att jag ska få en billig lösning.
För företaget dom jobbar åt är det en ekonomisk fördel att dom inte kräver alla säkerhetsåtgärder som krävs i Sverige.
För dom själva är det absolut ingen fördel.
Dom jobbar ofta 12-14 timmar 6-7 dagar i veckan för att få ihop så mycket pengar dom kan.
 
  • Gilla
Lassebo
  • Laddar…
A
wildeside wildeside skrev:
Ganska enkelt vad du ska tänka på. ALLT! och övervaka ALLT! om det inte är folk som jobbat en tid i Sverige.
Jag har varit på byggen i Lettland, Estland, Polen, Bulgarien, England, mfl och ingen av dessa länder har liknande byggnormer som i Sverige.
Vet med erfarenhet att hantverkare från öststaterna oftast hittar på en lösning om dom inte vet hur dom ska göra.
Istället för att fråga någon chef eller liknande.
Så du anser att Svenska hantverkare är bäst i världen eller är de bara bäst på svensk byggstandard?


Jag har sett svenska arbetare hitta på många egna idiotiska lösningar också utan att fråga en chef. Det säger inte att det är standard.

Du bara visar på fördomar och generalisering.

Föreslår att tråden stängs innan det blir rasism och politik istället för fakta..
 
  • Gilla
Jesper A och 1 till
  • Laddar…
wildeside
mathiash77 skrev:
Så du anser att Svenska hantverkare är bäst i världen eller är de bara bäst på svensk byggstandard?


Jag har sett svenska arbetare hitta på många egna idiotiska lösningar också utan att fråga en chef. Det säger inte att det är standard.

Du bara visar på fördomar och generalisering.

Föreslår att tråden stängs innan det blir rasism och politik istället för fakta..
Hur har du med läsförståelse? eller läser du inte tråden innan du muttrar ur dej ett svar?
Finns bra och dåliga i båda ändar.
Stort problem är ofta språket och att dom inte kan svensk byggstandard.
Att dom hyrs in är ofta en kostnadsfråga eftersom utländsk arbetskraft ofta har usla löner och levnadsförhållanden när dom är här och jobbar.
Fördelen med utländsk arbetskraft är oftast är dom oslagbara i smutsiga, monotona och tunga arbetsuppgifter, framför allt för en billig peng och har inte en aning om eller struntar i säkerhet och arbetstid.
Ganska enkelt vad du ska tänka på. ALLT! och övervaka ALLT! om det inte är folk som jobbat en tid i Sverige.
Jag har varit på byggen i Lettland, Estland, Polen, Bulgarien, England, mfl och ingen av dessa länder har liknande byggnormer som i Sverige.
Vet med erfarenhet att hantverkare från öststaterna oftast hittar på en lösning om dom inte vet hur dom ska göra.
Istället för att fråga någon chef eller liknande.
Hur F kan du få det till att jag generaliserar och att jag säger att Svenska hantverkare är bäst i världen?
I Sverige har vi en byggstandard som dom inte har i öststaterna och sydeuropa.
Väx upp och läs vad jag skriver och skapa inte dina egna tolkningar hur som haver.
Jobbar i stort sett dagligen med arbetskraft från hela världen och skrev bara om vad jag upplevt i verkligheten!
Amen i Kyrk F.
 
  • Gilla
NTD och 1 till
  • Laddar…
Vi har anlitat en mängd hantverkare av skiftande slag eftersom vi har totalrenoverat huset och gjort en tillbyggnad. Min erfarenhet är att kvaliteten på arbetet man utför inte är beroende av vilket land man kommer ifrån, utan på individen.
 
  • Gilla
  • Älska
kulle och 10 till
  • Laddar…
mathiash77 skrev:
Så du anser att Svenska hantverkare är bäst i världen eller är de bara bäst på svensk byggstandard?


Jag har sett svenska arbetare hitta på många egna idiotiska lösningar också utan att fråga en chef. Det säger inte att det är standard.

Du bara visar på fördomar och generalisering.

Föreslår att tråden stängs innan det blir rasism och politik istället för fakta..
På vilket sätt handlar tråden om fördomar och politik?
 
A
wildeside wildeside skrev:
Hur har du med läsförståelse? eller läser du inte tråden innan du muttrar ur dej ett svar?
Finns bra och dåliga i båda ändar.
Stort problem är ofta språket och att dom inte kan svensk byggstandard.
Att dom hyrs in är ofta en kostnadsfråga eftersom utländsk arbetskraft ofta har usla löner och levnadsförhållanden när dom är här och jobbar.
Fördelen med utländsk arbetskraft är oftast är dom oslagbara i smutsiga, monotona och tunga arbetsuppgifter, framför allt för en billig peng och har inte en aning om eller struntar i säkerhet och arbetstid.
Ganska enkelt vad du ska tänka på. ALLT! och övervaka ALLT! om det inte är folk som jobbat en tid i Sverige.
Jag har varit på byggen i Lettland, Estland, Polen, Bulgarien, England, mfl och ingen av dessa länder har liknande byggnormer som i Sverige.
Vet med erfarenhet att hantverkare från öststaterna oftast hittar på en lösning om dom inte vet hur dom ska göra.
Istället för att fråga någon chef eller liknande.
Hur F kan du få det till att jag generaliserar och att jag säger att Svenska hantverkare är bäst i världen?
I Sverige har vi en byggstandard som dom inte har i öststaterna och sydeuropa.
Väx upp och läs vad jag skriver och skapa inte dina egna tolkningar hur som haver.
Jobbar i stort sett dagligen med arbetskraft från hela världen och skrev bara om vad jag upplevt i verkligheten!
Amen i Kyrk F.
Tack, min läsförståelse är det inget fel på, inte heller vad du tycker om individerna du skriver om.

För mig så gnäller du på de utländska arbetarnas. Är det deras fel att de anställs på svenska byggen till låga löner, till byggnormer de inte kan? För mig låter det som att företagen som anställt inte sköter sin personal och att vinsterna är viktigare än kvaliteten. Att företagen uppenbarligen är medvetna om skillnaderna i standard och normer men väljer att inte lägga extra resurser på utbildning och uppföljning.

Du är kanske inte den enda som dagligen jobbar med människor från runt om i världen.... självklart är människor olika, kulturer och utbildningar är olika så också förväntningarna på vad som ska uppnås.

Det är därför som ALLT är väldigt oprecist, speciellt när man ser vilka problem forummedlemmar här också har med Svenska hantverkare..
 
A
P Putte 9497 skrev:
På vilket sätt handlar tråden om fördomar och politik?
Fördomar:
Därför att jag kan säga att alla svenska byggare är lata och inte bygger säkert. Jag baserar detta på min erfarenhet, inte på grund av att jag träffat alla svenska byggare...

Det är därför som det är bättre med fakta och säga att det finns en risk att utländska hantverkare inte kan svenska byggstandarder, att de inte förstår det svenska klimatet och därför ökar risken för att det blir fel.


Politik:
Jag skrev att det var en risk för politisk diskussion, inte att det var det.
 
mathiash77 skrev:
Fördomar:
Därför att jag kan säga att alla svenska byggare är lata och inte bygger säkert. Jag baserar detta på min erfarenhet, inte på grund av att jag träffat alla svenska byggare...

Det är därför som det är bättre med fakta och säga att det finns en risk att utländska hantverkare inte kan svenska byggstandarder, att de inte förstår det svenska klimatet och därför ökar risken för att det blir fel.


Politik:
Jag skrev att det var en risk för politisk diskussion, inte att det var det.
Hur kan du påstå att alla svenska byggare är lata och inte bygger säkert när du bara har erfarenhet av ett fåtal?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.