A
Hej,

Har flyttat till radhus (170 kvm) som är i behov av renovering. Vet något vart man kan vända sig för att hitta en bra och pålitlig hantverksfirma som gör allt åt en så man slipper deala med flera firmor för att göra olika saker?

Behöver byta golv och lister, måla, fixa spottar i taken, renovera köket, byta eluttag/ta bort gamla sladdar från telejack och kanske ta bort någon vägg.

Jag har inte jättemycket erfarenhet av renoveringar så vet ärligt talat inte ens var jag ska börja. Har googlat på "totalrenovera" men det ger inte så mycket. Något företag med 7 Reco-recensioner känns inte som någon direkt garanti för att det är bra.
 
Det underlättar nog om du skriver var du bor? Ingen idé att tipsa om bolag i Göteborg om du bor i Stockholm osv
 
Staffans2000
Lättast är det vanligtvis ifall du bor på en mindre ort, där lever de olika hantverkarna mer i symbios med varandra än i "stan".
Tror jag:thinking:.
 
  • Gilla
CM1234
  • Laddar…
BirgitS
Jag antar att det Stockholm som står i TS: info i vänsterkolumnen är någorlunda rätt, men det kan vara bra att vara lite mer exakt eftersom många firmor inte vill åka långt.

Oavsett så är det bra att höra sig för med grannar, kollegor och vänner om de har anlitat någon firma de varit nöjda med.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
A
B beqen skrev:
Det underlättar nog om du skriver var du bor? Ingen idé att tipsa om bolag i Göteborg om du bor i Stockholm osv
Ursäkta. Gäller södra delen av Stockholm.
 
BirgitS
Palma Bygg var uppe nyligen i en annan tråd gällande badrum men de gör andra sorters renoveringar också och i alla fall för några år sen höll de till söder om tullarna.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
A
BirgitS BirgitS skrev:
Palma Bygg var uppe nyligen i en annan tråd gällande badrum men de gör andra sorters renoveringar också och i alla fall för några år sen höll de till söder om tullarna.
Ser lovande ut. Tack för tips. Några mer förslag? Orkar verkligen inte med en massa strul vid vår renovering :/
 
Jag har precis haft en firma inne som byggt hela övervåningen i vårt nya hus på södra sidan. Jag är sjukt nöjd med dem. Firman heter Davar Entreprenad AB, tror inte de har nån hemsida dock. Vill du ha kontaktuppgifter eller bilder på hur det blev, säg till.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
A
Någon som har erfarenhet av att anlita Bauhaus eller någon av de andra stora byggkedjorna för att utföra diverse arbeten?
 
BirgitS
Vi lät XL Bygg sätta upp skjutdörrarna från Elfa till garderoberna, det kom en mycket bra kille som hade gjort det flera gånger förut och visste precis hur han skulle göra.
 
Narren666
Hanverksfirma som gör allt brukar sällan vara något att sträva efter.

Jag förstår att det är smidigt att ha en person att sköta kontakten med angående allt. Men oftast är det inget att sträva efter. Då det i regel är ex en snickare som ska börja pilla lite i elcentralen eller byta ett rör.

Försök istället hitta en lokal byggare som samarbetar med seriösa och duktiga inom div yrkeskategorier, på så sätt så kan byggare ändå vara den enda kontaktpersonen. Dock kommer det kosta lite mera, men det är det väl värt i slutändan, om resultatet är bra.
 
Narren666
Dubbelpostar.

Försök att göra lite själva. Inte så jättesvårt, om man ta reda på så mycket fakta INNAN man börjar. Dessutom kul att 'gjort något själv" det värsta som kan hända är att man får göra om det om man inte blir nöjd.

Givitvis ska man låta fackmän göra el, vs osv. Men måla , byta golv, etc, kan alla göra. Gäller att våga första gången.

På så sätt så spelar man ju lite deg.
 
Narren666 Narren666 skrev:
Hanverksfirma som gör allt brukar sällan vara något att sträva efter.

Jag förstår att det är smidigt att ha en person att sköta kontakten med angående allt. Men oftast är det inget att sträva efter. Då det i regel är ex en snickare som ska börja pilla lite i elcentralen eller byta ett rör.

Försök istället hitta en lokal byggare som samarbetar med seriösa och duktiga inom div yrkeskategorier, på så sätt så kan byggare ändå vara den enda kontaktpersonen. Dock kommer det kosta lite mera, men det är det väl värt i slutändan, om resultatet är bra.
Troligtvis är han inte ute efter en människa som gör allt utan som jag tolkar det vill han ha en som har huvudansvaret och samordnar projektet.

DETTA är väldigt bra men det gäller att hitta rätt person/företag.

Det är inte lätt att samordna ett projekt och få allt att flyta på som det bör om man inte har en del vana av detta innan.

Det är även svårt om man plockar in elektriker, rörläggare, målare etc. separat än om man låter en firma sköta denna samordningen med de dem är vana att arbeta ihop med för då flyter det mycket enklare.
 
  • Gilla
Uffe A och 1 till
  • Laddar…
Narren666
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Troligtvis är han inte ute efter en människa som gör allt utan som jag tolkar det vill han ha en som har huvudansvaret och samordnar projektet.

DETTA är väldigt bra men det gäller att hitta rätt person/företag.

Det är inte lätt att samordna ett projekt och få allt att flyta på som det bör om man inte har en del vana av detta innan.

Det är även svårt om man plockar in elektriker, rörläggare, målare etc. separat än om man låter en firma sköta denna samordningen med de dem är vana att arbeta ihop med för då flyter det mycket enklare.
Det var det jag skrev "Försök istället hitta en lokal byggare som samarbetar med seriösa och duktiga inom div yrkeskategorier, på så sätt så kan byggare ändå vara den enda kontaktpersonen"
 
A
Tänkte höra om ni vet någon annan totalentreprenör i Stockholm? Fick inget bra intryck av Palma Bygg alls :/
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.