Håller som bäst på att montera ner ett Ikea kök i Sthlms innerstad men har stött på patrull.. Kan inte stänga av vattenflödet till
ho och diskmaskin då två vred är sönderdragna. Ngn tipsade om insexnyckel och gummiband för att få grepp.

Se bild, tacksam för tips på alternativa lösningar som inte kräver 20 års erfarenhet i VVS branchen.

Mvh David
 
  • Sönderdragen vattenventil med insexskruv i ett kök, behov av reparationstips.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Med en Dremel eller liknande kan du "såga" ett spår i ställskruven och därefter använda en passande spårmejsel för att strypa ventilen. Se till att spåret blir lagom stort för mejseln så att det inte går bort onödigt mycket material ur "skruven". Det minskar hållfastheten och skulle kunna innebära att du står med en skruv som är 5 mm kortare och helt omöjlig att göra något med. En spårmejsel med 5x1 mm spets tror jag blir bra och Dremel har en metallkapskiva som är 1,12 mm:

https://www.jula.se/catalog/verktyg...vyrmaskiner/tillbehor/kapskivor-022625/#tab02

Hoppas det går vägen!

/Fredrik
 
Prova med insexnyckel. Det är en insexfattning i hålet, fast den kan ju också vara fördärvad.
Var beredd på att ventilen kan börja läcka ur spindeln om du lyckas stänga den.
 
L lordi skrev:
Prova med insexnyckel. Det är en insexfattning i hålet, fast den kan ju också vara fördärvad.
Var beredd på att ventilen kan börja läcka ur spindeln om du lyckas stänga den.
Insexfattningen är fördärvad tyvärr..
 
F fb35523 skrev:
Med en Dremel eller liknande kan du "såga" ett spår i ställskruven och därefter använda en passande spårmejsel för att strypa ventilen. Se till att spåret blir lagom stort för mejseln så att det inte går bort onödigt mycket material ur "skruven". Det minskar hållfastheten och skulle kunna innebära att du står med en skruv som är 5 mm kortare och helt omöjlig att göra något med. En spårmejsel med 5x1 mm spets tror jag blir bra och Dremel har en metallkapskiva som är 1,12 mm:

[länk]

Hoppas det går vägen!

/Fredrik
Tack Fredrik, låter som en väg framåt. Jag ska se om det är möjligt.
 
Davidsan Davidsan skrev:
Insexfattningen är fördärvad tyvärr..
Det kan gå att slå in en lämplig torx-bits med våld, men läckagerisken är stor.
Det bästa vore att byta ut ventilerna.
 
Kan funka med en "grisapitt"
 
L lordi skrev:
Det kan gå att slå in en lämplig torx-bits med våld, men läckagerisken är stor.
Det bästa vore att byta ut ventilerna.
Inte mitt kök, bör tilläggas. Jag är köpare via Blocket och i morgon fm måste allt ut.
 
Needas Needas skrev:
Kan funka med en "grisapitt"
Bra tips. Ett billigt komplement till verktygsarsenalen.
 
Davidsan Davidsan skrev:
Inte mitt kök, bör tilläggas. Jag är köpare via Blocket och i morgon fm måste allt ut.
Ok. Om det inte löser sig, så är det inte mycket annat att göra än att stänga hela stammen, och byta ventiler, eller montera dit proppar.
 
L lordi skrev:
Ok. Om det inte löser sig, så är det inte mycket annat att göra än att stänga hela stammen, och byta ventiler, eller montera dit proppar.
Jag testar dremel och/eller grisapitt och hoppas på det bästa.

Tack för alla tips!
 
  • Gilla
lordi
  • Laddar…
Ska du testa med skruvutdragare så ta inte första bästa skräp för en tia. Risken är stor att den går av och fastnar och då kan du glömma Dremel-metoden eftersom det trots allt är någon form av hårdmetall även i de billigaste utdragarna. Utdragare kan definitivt vara en bra metod. Ha med ett par borr i olika dimensioner så att du kan komma lite längre in i godset om det behövs, annars kanske inte utdragaren kan få tag.
 
Håll i hatten! En utdragare kommer att öppna ventilen eftersom den är gängad åt vänster!!! Visst är alla ventiler gjorda så att de stryper om man skruvar medsols? Tanken måste ju också vara att få på vattnet igen i en nära framtid, och då kanske inte utdragare är det bästa alternativet heller även om den skulle gå åt rätt håll för att stänga av!
 
Jag tror att jag gör vad jag kan med dremelskivan. Borde kunna skapa ett grepp för en mejsel.

Återigen tack för all input! Loggar ut för dagen nu, kollar ev nya inlägg i morgon.

Mvh David
 
Om du har möjlighet att stänga av vattnet tidigare så känns det ju nästan enklare att byta avstängningsventilerna.
Och om du å andra sidan inte har det så känns det lite väl djärvt att börja använda våld. Även om det inte är din bostad så gissar jag att någon blir på dåligt humör om det slutar med att det sprutar vatten.

Ska du ändå ge dig på det så skulle jag prova att trycka in ett torxbits med en polygrip.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.