Hej!

Vi har ett avtalsservitut till last där grannen har tillåtelse enligt avtalsservitut från tidigt 1900-tal att dra "erforderliga" vatten- och avloppsledningar. Enligt lydelsen i det gamla servitutet som jag fått skickat till mig inscannat så står det att nuvarande och blivande ägare till grannens fastighet har rätt till detta.

Tyvärr fanns ingen karta över detta, och ledningskollen visade ingenting. Istället trodde vi att våra ledningar gick ihop under befintligt hus när vi undersökte.

Men nu när vi gör en tillbyggnad så visar det sig att ledningarna går separat bredvid befintligt hus. Tyvärr så kanske de då måste ledas under vår nya tillbyggnad istället, eller om vi drar runt ledningarna runt tillbyggnaden vilket i så fall blir i schaktbotten då det är högt berg runtom som vi spräcker.

Vad gäller i detta läge? Vad bör jag tänka på?
 
Claes Sörmland
Eftersom du skriver i juridikforumet så antar jag att det är den aspekten som är viktigast för dig.

Först tänk på att VA-ledningar måste underhållas, det måste gå att gräva upp dem. Lägg dem inte under eller för nära byggnader så att de inte kan nås. Generellt är det således bäst om grannens ledningar flyttas bort från huset. Annars kan det bli ett elände i framtiden.

Om du vill flytta grannens ledningar är det enklast om ni är överens. Det kan bli snårigt om detta ska lösas på med juridik i en konfliktsituation.

Det kan vara värt att kolla om servitutet verkligen är gällande. Avtalsservitutet är vanligen gällande även vid ägarbyte om är det är registrerat i fastighetsregistret. Eller alternativt, om den tjänande fastighetens nya ägare har gjorts medvetna om det före köpet.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Eftersom du skriver i juridikforumet så antar jag att det är den aspekten som är viktigast för dig.

Först tänk på att VA-ledningar måste underhållas, det måste gå att gräva upp dem. Lägg dem inte under eller för nära byggnader så att de inte kan nås. Generellt är det således bäst om grannens ledningar flyttas bort från huset. Annars kan det bli ett elände i framtiden.

Om du vill flytta grannens ledningar är det enklast om ni är överens. Det kan bli snårigt om detta ska lösas på med juridik i en konfliktsituation.

Det kan vara värt att kolla om servitutet verkligen är gällande. Avtalsservitutet är vanligen gällande även vid ägarbyte om är det är registrerat i fastighetsregistret. Eller alternativt, om den tjänande fastighetens nya ägare har gjorts medvetna om det före köpet.
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Eftersom du skriver i juridikforumet så antar jag att det är den aspekten som är viktigast för dig.

Först tänk på att VA-ledningar måste underhållas, det måste gå att gräva upp dem. Lägg dem inte under eller för nära byggnader så att de inte kan nås. Generellt är det således bäst om grannens ledningar flyttas bort från huset. Annars kan det bli ett elände i framtiden.

Om du vill flytta grannens ledningar är det enklast om ni är överens. Det kan bli snårigt om detta ska lösas på med juridik i en konfliktsituation.

Det kan vara värt att kolla om servitutet verkligen är gällande. Avtalsservitutet är vanligen gällande även vid ägarbyte om är det är registrerat i fastighetsregistret. Eller alternativt, om den tjänande fastighetens nya ägare har gjorts medvetna om det före köpet.
Servitutet är registrerat och har lydelsen "nuvarande och blivande ägare", så det är nog helt korrekt. Men oavsett så kommer jag förstås inte stoppa deras vatten och avlopp, utan jag vill hitta en lösning.

Det här med att inte ha deras VA-ledningar under tillbyggnadens platta, det blir ju nya rör. Sannolikt behöver de rör som tillhör mig bytas samtidigt som deras, när livslängden är uttjänad. Och när livslängden är uttjänad kan man säkert relina avlopp åtminstone, osäker på hur det blir med vattenledning i plast förstås.

Men om den dagen kommer kanske grannen kan gå med på att leda om rören på annat ställe, kanske det är ett alternativ att höra med grannen om?
 
Att leda om rören är nog inga problem, men du får nog räkna med att bära kostnaden för det.
 
Hemmakatten
Enklast och billigast i längden är att förlägga rören utanför tillbyggnaden. Skulle jag absolut göra

Om berg är i vägen kanske man kan lägga rören på andra sidan. Har man ändå maskiner på plats är det ingen stor sak att ändra rörens placering, oavsett bergsspräckning.
 
Hemmakatten Hemmakatten skrev:
Enklast och billigast i längden är att förlägga rören utanför tillbyggnaden. Skulle jag absolut göra

Om berg är i vägen kanske man kan lägga rören på andra sidan. Har man ändå maskiner på plats är det ingen stor sak att ändra rörens placering, oavsett bergsspräckning.
Nja berget går hela vägen till tomtgräns så det är inget alternativ, men det kommer ju frischaktas (läs: spräckas) en meter runtom så man kanske kan leda runt det där. Vet bara inte hur det blir med frostfritt när botten är berg och återfyllning sker med makadam...
 
Hemmakatten
Lite isolering kring rören kanske?
 
Jag måste prata med en rörmokare för att bena ut bästa lösningen men det finns alternativ och vi har bra relation med grannarna i frågan. Det löser sig.

Men om man tänker framtid och grannhuset byter ägare. Vad betyder rent juridiskt ”nuvarande och blivande ägare” i ett registrerat avtalsservitut?

Det finns inte med ”för all framtid” tex. Kan man tolka blivande ägare i detta fall som bara ett ägarbyte?
 
Claes Sörmland
Om det slutar med att rören måste gå under eller så nära huset att det inte går att gräva i framtiden: Lägg en kulvert där avloppsrör och vatten ligger inskjutna. Då går det i alla fall att byta utan att gräva i huset.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.